Mukanasi pankkiasioissa ja tunnistautumisessa
Pankkitunnukset ovat edellytys sille, että voit hoitaa pankkiasiasi verkko- tai mobiilipankissa. Saat ne lähimmästä Oma Säästöpankin konttorista. Tänä päivänä pankkitunnuksia tarvitset yhä useammin myös viranomaisasioinnissa. Voit tunnistautua niillä eri organisaatioiden ja viranomaisten, kuten esimerkiksi veroviraston, Kelan tai vaikkapa vakuutusyhtiöiden palveluissa. Pankkitunnukset ovat sinun sähköinen allekirjoituksesi. Kun maksat kortillasi verkkokaupassa, Verified by Visa -palvelu vahvistaa usein henkilöllisyytesi ja varmistaa maksutavan turvallisuuden pankkitunnusten avulla. Pankkitunnuksilla hoitamiesi pankkiasioiden vahvistamiseen voit ladata OmaVahvistus -tunnuslukusovelluksen, joka sujuvoittaa asiointiasi entisestään.
Kun soitat OmaSp:n asiakaspalveluun, voit tunnistautua myös puhelimitse. Taataksemme turvallisen asioinnin, puhelut tallennetaan. Puhelintunnistaminen toimii kaikkien kotimaisten pankkien pankkitunnuksilla sekä mobiilivarmenteella.
Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, joten säilytä niitä huolella. Jos epäilet pankkitunnustesi päässeen muiden tietoon tai ne on varastettu, ilmoita siitä viipymättä numeroon 020 7640 600 (ark. klo 8-20 ja la 10-14) tai 020 333 (24 h). Oman turvallisuutesi vuoksi pankkitunnuksesi suljetaan. Uudet tunnukset saat käyttöösi olemalla yhteydessä omaan konttoriisi.
Lukkiutuivatko verkkopankkitunnuksesi? Lue ja katso täältä ohjeet tunnustesi avaamiseen. Haluatko keskustella pankkitunnuksista? Aloita keskustelu vaikka heti.