Digi vai ihminen? Kenties Digi-ihminen?

Blogi - digitalisaatio
19.10.2016Tuukkanen Teemu

Olen huomannut itsessäni yhden merkittävän muutoksen kohti digitalisaatiota, en kaipaa enää viikonlopun aamupalapöytään paperista sanomalehteä, vaan tabletin digilehti tuntuu nykyään täysin luontevalta vaihtoehdolta.

Samaa muutosta huomaan myös enenevissä määrin pankin asiakkaissa, yhä useammin tiedustellaan lainamarginaalien ohella esimerkiksi mobiilipankista tai muista sähköisistä palvelukanavista. Ja tästähän yksi meidän toimialamme suurimmista haasteista jatkossa syntyykin. Kuinka palvella asiakas parhaalla mahdollisella tavalla, oli kyseessä sitten sähköinen kanava tai perinteinen kasvoittain tapahtuva palvelutilanne? Nopeissa kysymyksissä puhelinpalvelu tai vaikkapa chat ovat erinomainen väylä kohdata pankin asiakaspalvelija, mutta esimerkiksi asuntolainaneuvotteluissa useimmiten yhä toivotaan henkilökohtaista tapaamista.

Uskon itse että asiakaskokemus on asiakashankinnan kulmakivi nyt ja tulevaisuudessa. Meidän on varmistettava että asiakkaat saavat kauttamme paikkakunnan parasta pankkipalvelua, oli kanava mikä tahansa. On ollut myös mielenkiintoista huomata, että sukupolvien välillä ollut ero digitaalisten palveluiden välillä kapenee jatkuvasti. Yhä useampi eläkeläinen on täysin sinut älypuhelimen tai tabletin kanssa, tai on ainakin rohkeasti aloittanut tutustumisen laitteiden kanssa.

Yksi Omamobiilin rinnalla käytössä oleva ja erityisesti sähköistä asiointia helpottava palvelu on mobiilivarmenne. Mobiilivarmenne on turvallinen ja helppo tapa todistaa henkilöllisyys netissä. Tunnistautuminen tapahtuu kännykän avulla ja ainoa salasana, jonka tarvitset on itse valittu PIN-koodi. Palvelu toimii Omamobiilin lisäksi myös useissa julkishallinnon ja terveydenhuollon palveluissa. Voin itse myöntää, että en ollut edelläkävijöiden joukossa mobiilivarmenteen käyttöönottajana, mutta nyt en palaisi entiseen. Kun valtaosan arjen laskuista pystyn hoitamaan e-laskuna ja loput harvat mobiilivarmenteen avulla, niin avainlukulistat saavat jäädä lompakon pohjalle. Eli maksamisen helppous viehättää, suosittelen vahvasti kokeilemaan!

Kirjoittaja työskentelee Oma Säästöpankissa Kaakkois-Suomen alueen aluejohtajana ja konttorinjohtajana Haminassa.

 

Lisää uusi kommentti