Yhteistyö

Matkalla menestykseen

Pankkialalla ja joukkueurheilussa on monia yhteisiä lainalaisuuksia, joiden kautta pyritään kohti erinomaisia tuloksia. Parhaiten menestyvissä urheilujoukkueissa on yleensä useita laadukkaita yksilöitä, jotka ovat oman pelipaikkansa aatelia. Kuitenkaan parhaista mahdollisista yksilöistäkään koostuva joukkue harvoin yltää huippusuorituksiin, jos näistä yksilöistä ei kerry yhteen hiileen puhaltavaa kokonaisuutta, jossa joukkueen etu menee oman edun edelle. Pankissa työskentelyssä ja menestyvän pankkikonttorin rakentamisessa tarvitaan pitkälti samoja elementtejä.

Osa yksilöistä on elementissään esimerkiksi monimutkaisten rahoituskuvioiden parissa, toisilla on vahvuudet sijoituspuolella. Menestyvä pankkikonttori koostuu eri osa-alueiden osaajista. Ratkaisevaa on kokonaisuuden rakentaminen siten, että eri henkilöiden osaamisesta koostuvan lopputuloksen summa on suurempi, kuin henkilöiden numeraalinen lukumäärä. Kaikki tekevät töitä saman päämäärän hyväksi työkavereitaan vastavuoroisesti auttaen ja tukien. Periaate "aina tosissaan, mutta ei kuitenkaan koskaan totisesti" on hyvä pohja tehokkaan ja positiivisen yrityskulttuurin luomiselle, jonka myös konttorissa vierailevat asiakkaat aistivat.

Viime kädessä niin urheiluseuran kuin myös pankin menestyksen ratkaisevat kuitenkin asiakkaat. Huippupelaajista koostuva joukkue ei voi pitkään palkata parhaita yksilöitä, jos peleissä ei käy yleisöä. Myös pankin olisi vaikeaa pyörittää riittävän kannattavaa liiketoimintaa, jos uusia asiakkaita ei tulisi ja samalla olemassa olevat asiakkaat päätyisivät asioimaan jossain toisessa rahalaitoksessa. Urheilujoukkueen tulee omilla pelisuorituksillaan ja onnistuneella ottelutapahtumalla näyttää maksaville katsojille olevansa pääsylipun hinnan ja muiden palveluiden arvoinen. Pankissa on pystyttävä tarjoamaan asiakkaalle paitsi laadukasta ja asiantuntevaa palvelua, myös viihtyisä palvelukokemus ja sellainen ilmapiiri, että asiakas haluaa jatkossakin asioida samassa paikassa ja suositella asiointia myös tuttavilleen. Kummassakin tapauksessa parhaan mahdollisen kokonaisvaltaisen palvelukokemuksen tuottaminen vaatii erinomaisella yhteishengellä toimivaa kokoonpanoa, joka pystyy tarjoamaan katsojalle/asiakkaalle jotain sellaista, mikä saa hänet jatkossakin asioimaan samassa paikassa.

Oma Säästöpankki on Suomen suurin säästöpankki. Tampereella muutimme uusiin ja selkeästi aiempaa suurempiin toimitiloihin joulukuussa 2015. Asiakasmäärämme ovat jo pitkään olleet tasaisessa kasvussa. Samaan aikaan olemme myös lisänneet konttorimme henkilökunnan lukumäärää, jotta pystymme jatkossakin tarjoamaan asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Uudet asiakkaat tulevat usein olemassa olevien asiakkaiden suositusten kautta, mutta samalla tarvitaan kuitenkin isompaa "massanäkyvyyttä" paitsi erilaisten medioiden, niin myös yhteistyökuvioiden kautta.

Tampereella olemme olleet aktiivisesti mukana tukemassa paikallista urheilua. Merkittävimpiin yhteistyökumppaneihimme kuuluvat muun muassa amerikkalaisen jalkapallon pääsarjassa pelaava Tampere Saints, jalkapallon Veikkausliigassa mitaleista parhaillaan taisteleva Ilves, sekä tuoreimpana kumppanuutena mukaan tullut salibandyn pääsarjassa pelaava Nokian KrP.

Vaikka näkyvyys ottelutapahtumissa tapahtuu usein erilaisten laitamainosten, äänikuulutusten ja pelipaitanäkyvyyden kautta, on meille ratkaisevan tärkeää, että saamme myös itse olla mukana ottelutapahtumissa tapaamassa uusia potentiaalisia asiakkaita. Jotta yhteistyöstä saadaan kaikki hyöty irti, ei pelkkä "logo esille, maksu tilille" –tyyli ole kannattava. Yhteistyön täytyy pohjautua aitoon kumppanuuteen, jossa kumpikin osapuoli aktiivisesti sitoutuu yhteistyöhön. Sloganimme "lähellä ja läsnä" näkyy siis vahvasti myös muissakin paikoissa, kuin vain konttorillamme. Urheilusponsoroinnin taustalla on myös vahva halumme olla aidosti paikallinen ja asiakkaitaan lähellä oleva pankki, jossa päätöksenteko hoituu paikallisella tasolla.

Kuluneen kesän aikana on ollut hienoa tutustua useisiin uusiin ihmisiin legendaarisilla Pyynikin ja Tammelan kentillä, joissa olemme olleet aktiivisesti mukana tukemassa niin Saintsia kuin myös Ilvestäkin. On myös ollut hienoa huomata, miten yhteistyökumppaneidemme avainhenkilöt ovat antaneet meille mahdollisuuden kehittää erilaisia ideoita näkyvyytemme ja läsnäolomme parantamiseksi ottelutapahtumissa. Uskon vahvasti, että siinä missä perinteinen pankkiasiointi muuttuu koko ajan yhä enemmän kohti sähköisiä palvelukanavia ja niiden hyödyntämistä, tarvitaan myös erilaisissa yhteistyö- ja sponsorointikuvioissa aiempaa erilaisia keinoja saada positiivista ja kattavaa näkyvyyttä aikaan.

Pelkkä logo kentän laidalla ei riitä, vaan tarvitaan myös jatkuvaa henkilökohtaista läsnäoloa ja esimerkiksi erilaisia ottelutapahtumien aikaisia väliaikaohjelmia, joissa pääsemme henkilökohtaisesti tutustumaan uusiin ihmisiin. Näiden ajatusten pohjalta jatkamme tulevaisuudessakin yhteistyökuvioidemme osalta. Alkavan syksyn ja talven aikana ovat konttorimme toimihenkilöt paikalla KrP:n kotiotteluissa aivan yhtä usein kuin kaukalon laidalla näkyvä laitamainoksemmekin, eli jokaisessa ottelussa.

Kirjoittaja toimii Tampereen konttorimme konttorinjohtajana.

Jaa blogikirjoitus

 

Lisää uusi kommentti