digitalisaatio

Mihin tarvitaan enää pankkikonttoreita ja kyläpankkiireita?

Digitalisaatio vyöryy yli yhteiskunnan ja finanssimaailman, tämä on todellinen kehityskulku. Rahoitusalallekin on tullut viime vuosina paljon uusia toimijoita, vertaislainapalveluita, joukkorahoituspalveluita jne. Eri toimijat yrittävät tehostaa prosessejaan, useimmiten keskittämällä toimintojaan.

Tämä on sinänsä tervetullut kehitys, lisäten kilpailua ja tuoden tarjolle erilaisten toimijoiden erilaisia ratkaisuja, vaihtoehtoja.

Myös Oma Säästöpankki on kehittänyt omia ratkaisujaan, kuten ajasta ja paikasta riippumattoman OmaAllekirjoitus palvelun, jossa yksityishenkilöt ja yritykset voivat allekirjoittaa sopimuksensa minkä tahansa pankin tunnistamisvälineillä tai mobiilivarmenteella. Tämä on todella kätevää.

Tarvitaanko sitten enää ollenkaan paikkakunnalla olevaa pankkikonttoria? Mielestäni aivan ehdottomasti tarvitaan. Se on aivan oleellinen, parhaan ja nopeimman palvelun väline suurelle joukolle asiakkaita.

Lähellä oleva pankkikonttori ja läsnä oleva pankin henkilö henkilökohtaisen puhelinnumeron kera ovat tänä päivänä loistava erottautumistekijä palvelun tasoon, saavutettavuuteen ja nopeuteen.

Mikä parasta, tässä kokonaisvaltaisessa interaktiivisessa kohtaamisessa, voidaan käyttää puheen lisäksi, ilmeitä ja eleitä. Ympäristö ja ilmapiiri saattavat näyttää ja tuoksua kutsuvalta. Saattaapa käydä niinkin, että keskustelijat tuntevat toisensa ja historiansa. Todellinen asiakkaan tunteminen ei ole pelkästään lomakeselvityksiä ja liitteitä, se on myös yhteisiä kokemuksia, kulttuuria ja asuinympäristöä. Täytyy siis olla lähellä ja läsnä.

Suuri osa näistä viestinnän ja kohtaamisen valttikorteista valitettavasti menetetään useissa digitalisaatiota ja robotiikkaa hyödyntävissä prosesseissa. Kehitystä näihin tekijöihin on varmasti tulossa kiihtyvällä tahdilla.

Viestinnästämme vain murto-osa on puhetta. Saavuttaaksemme hyvän molemminpuolisen ymmärryksen, eli parhaan palvelukokemuksen, tarvitsemme muitakin sanattoman viestinnän keinoja. OmaSp on tuonut tähänkin tarpeeseen innovatiivisen OmaKonttori mobiilisovelluksen, jonka kautta voit olla yhteydessä haluamasi pankin henkilön kanssa videokuvaa hyödyntäen, turvallisesti ja luotettavasti TUPAS tunnistettuna, paikasta riippumatta.

Asiakkaalla tuleekin mielestäni olla aidosti valittavana itselle kuhunkin tilanteeseen ja tarpeeseen sopiva asioinnin väline. Olen huomannut usean nuoremman diginatiivinkin haluavan keskustella elämänsä tärkeimmän hankinnan henkilökohtaisesti konttorissa tavaten. Tämä vaikuttaa olevan edelleenkin joustavin ja nopein tapa hoitaa oman talouden merkittävät virstanpylväät maaliin.

Kehotankin kaikkia kokeilemaan tätä mutkatonta ja elämyksellistä tapaa saada haaveensa toteutettua. Ollaan lähellä ja läsnä!

Kirjoittaja Pasi Arponen toimii OmaSp Jyväskylän konttorissa konttorinjohtajana.

 

Jaa blogikirjoitus

 

Lisää uusi kommentti