Yrittäjyys

Yritysasiakas vai yrityskumppani?

Yritysasiakkaiden kanssa neuvotellessa tulee käytyä läpi yrityksen historiaa, yrittäjien taustoja ja heidän matkaa nykyhetkeen laajemmin kuin pelkän pankkiasioinnin näkökulmasta. Tarinoita on mitä moninaisimpia ja osa kiehtovampia kuin satukirjoissa. Usein totuus on tarua ihmeellisempää.

Pankissa on tärkeää osata ottaa asiakkaat huomioon kokonaisuutena. Ei voida yritystenkään kohdalla katsoa yksinomaan taloudellisia tunnuslukuja, tasetta, budjettia ja laskelmia tulevasta. Pelkästään niiden perusteella ei voida määritellä sopivia asiakkaita. Ihmiset ovat yhä tärkein tuotannontekijä monissa yrityksissä. Ne vastuuhenkilöt, jotka ovat laittaneet itsensä yrityksensä puolesta likoon, ovat meille pankissa se tarttumapinta. Tämä tarttumapinta joko sitoo tai erottaa meidät toisistamme. Yhtä lailla yrittäjälle on ensiarvoista, että pankissa on ihmisiä, jotka todella tuntevat yrityksen ja yrittäjät. He ymmärtävät heidän liiketoimintaansa, osaavat nähdä mahdollisuuksia, keskustella myös liiketoiminnan kehittämisestä laajemminkin ja tarjota oikeanlaisia vaihtoehtoja niin rahoituksen kuin maksuliikenteen järjestämiseen.

Nykyteknologia mahdollistaa asioinnin etänä mobiilisti, videochatien ja verkkoviestien kautta. Mutta mikään ei edelleenkään voita sitä yhteydentunnetta, minkä lämminhenkinen ja luottamuksellinen henkilökohtainen tapaaminen synnyttää. Kun neuvottelussa kohdataan avoimesti, rehellisesti ja toinen toiselle lisäarvoa toivoen, kumpikin osapuoli voittaa. Näin voi parhaassa tapauksessa syntyä vuosikymmenten kumppanuus, jossa asioista keskustellaan niiden oikeilla termeillä ja ajatuksia pallotellaan edestakaisin parhaan kokonaisratkaisun saavuttamiseksi. 

Me Oma Säästöpankissa haluamme profiloitua palvelevana pankkina, joka todella tuntee asiakkaansa ja haluaa olla heitä lähellä. Aloitamme aina asiakkaidemme kanssa asioinnin henkilökohtaisella tapaamisella, jotta pääsemme saman tien pintaa syvemmälle. Mikäli tapaamisesta jää lämmin ja positiivinen mieli, se on erinomainen alku kumppanuudelle. Haluamme myös, että asiakkaamme kokevat olevansa meille tärkeitä. Käymme yrityksissä vierailulla ja tarvittaessa hoidamme paperihommatkin yrityksen toimitiloissa pankkikonttorin sijaan. Osallistumme myös paikallisesti yrittäjien yhteisiin verkostoitumistapahtumiin ja haluamme olla silläkin tavoin tulla tutuiksi omilla kasvoillamme. Eikä meidän osallistumisemme tarkoita pelkästään esittelytiskiä, vaan nimenomaan itsensä likoon laittamista ja heittäytymistä. Meille on tärkeää, että näymme kasvoillamme, nimillämme ja osaamisemme kautta. Meidät saa henkilökohtaisesti kiinni ja pidämme asiakkaistamme huolta.

Pankin ei tulisi olla yritykselle vain välttämätön paha, jossa satunnainen asiointi on tuskien taival ja kymmenien minuuttien hissimusiikin kuuntelemista luurin päässä. Sen tulisi olla yhtä tärkeä osa yrityksen arkea kuin hallitustyöskentely tai asiointi kirjanpitäjän kanssa. Se ei välttämättä tarkoita viikoittaista tai edes kuukausittaista yhteydenpitoa, mutta pankki mahdollistaa yrityksen toiminnan ja sujuvan arjen. Silloin kun yhteys yritykseen on aito ja liiketoiminnasta kiinnostunut, se helpottaa myös eteen tulevien muutostilanteiden hallintaa. Me pyrimme olemaan asiakkaidemme kehityskaaressa mukana niin nousuissa kuin laskuissa ja jatkuvasti kartalla siitä missä mennään. Arvostamme asiakkaitamme, jotka ovat kanssamme samalla aaltopituudella ja joita voimme ylpeästi kutsua kumppaneiksemme. Toivomme olevamme osa yritystenkin tarinaa, joka jatkuu sukupolvelta toiselle.

Tervetuloa jutuille, olemme teitä varten!

Jaa blogikirjoitus

 

Lisää uusi kommentti