Asiakkuus

Kuka minä olen, kukas sinä olet!

Hei! Minä olen Irmeli Halonen Oma Säästöpankin Hammaslahden konttorilta ja minulle on menossa jo 34. työvuosi pankkialalla. Tänä aikana on moni asia muuttunut todella paljon työssäni. 

Pankkitoimintaa ohjaa nykyään entistä enemmän säädökset ja viranomaisohjeet, joiden tarkoituksena on mm. estää rahanpesun ja terrorismin rahoittaminen. Oikeastaan voidaan sanoa, että kaikki asiakkaan ja toimihenkilön välisessä kanssakäymisessä alkaa yhdestä tärkeimmästä asiasta, eli asiakkaan tuntemisesta ja henkilöllisyyden todentamisesta. Onko asiakas paikan päällä konttorilla vai ollaanko häneen yhteydessä sähköisten kanavien kautta, sillä ei ole väliä. 

3266-Resized_20180426_123410OmaSaastopankki-OmaSp-2017.jpg

166-omasp-2018-blogi-ajokortti-haijaa.jpg

 

Asiakassuhteissa pankin tulee selvittää ja todentaa myös tosiasialliset omistajat ja edunsaajat sekä kenellä on lupa toimia asiakkaan puolesta. Pankissa asiakkaan perustietoja päivitettäessä kyselemme muun muassa onko asiakkaalla ulkomaista verotustietoa, asiakkaan syntymämaata, tulotietoja, koulutustaustaa ja onko asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai lähipiiriin kuuluva. Näitä tietoja kaikki pankit kysyvät asiakkailtaan Finanssivalvonnan luotolaitoslain perusteella, oli sitten asiakas tuntematon tai ystävä. 

Tänä päivänä henkilön täytyy todentaa henkilöllisyytensä myös monissa muissakin paikoissa pankkien lisäksi, joten voimassa oleva virallinen henkilöllisyyden todentamisasiakirja on meillä jokaisella hyvä olla voimassa. 

Hei kukas sinä olet, tervetuloa konttorillemme!

Jaa blogikirjoitus

 

Lisää uusi kommentti