Työntekijät ostivat UNIC-palvelut Oy:n – OmaSp mahdollisti

Mediatiedote
20.5.2019

Ketteryys ja samat arvot yhdistävät Unicia ja Oma Säästöpankkia. ”Samanlaista palveluhenkisyyttä meillä on täällä Unicilla, kuin teillä pankilla. Jokainen asiakas on arvokas”, kertoo Unicin Janne Timonen.

UNIC-palvelut Oy tuottaa laadukkaita palveluita asiakaslähtöisesti

UNIC-palvelut on perustettu vuonna 1993 eli yritystoimintaa on ollut jo 26 vuotta. Yritys tuottaa koulutuspalveluja pääasiallisesti valtionhallinnolle ja heidän asiakkailleen koko Suomessa. Koulutuksina toteutetaan ammatillisia asiakaspalveluun ja kaupan alaan liittyviä täydennys- ja jatkokoulutuksia. Tavoitteena on nostaa ihmisten osaaminen esiin. Lisäksi Unicilla ohjataan ja autetaan työnhakijoita erilaisissa valmennuksissa, jotka tähtäävät työnhakuun, koulutuksen ohjaukseen, urasuunnitteluun tai korttien ja passien hankkimiseen.

Tällä hetkellä Unicilla työskentelee 10 henkilöä, ja pääasiallisia työskentelyalueita ovat Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi ja Kaakkois-Suomi. Myös muilla alueilla kuten Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla, on ollut työtilauksia. ”Unicilla on uniikkia porukkaa”, kehuu Janne Timonen. Työntekijät ovat todella sitoutuneita ja joustavia, koska työ on liikkuvaa.

Oma Säästöpankilla nopeaa ja henkilökohtaista palvelua

Pari vuotta sitten Unicilla alettiin miettiä yrityksen tulevaisuutta. Unicin tarina poikkeaa muista yrityksistä siten, että työntekijöille tarjottiin mahdollisuutta ostaa yritys, jossa he olivat töissä. Niin he tekivätkin ostaessaan Unicin 1.4.2019, Janne Timosen omistaessa siitä 40% ja muiden kolmen osakkaan jokaisen 20%. ”Otin aluksi yhteyttä toiseen pankkiin, mutta OmaSp:n kanssa rattaat lähtivät heti pyörimään”, kertoo Janne Timonen. ”Jos pankkina olisi ollut joku muu, epäilen että asiat eivät olisi loksahtaneet näin nopeasti paikalleen”, vahvistaa Unicin osakas Jaana Mesiäislehto-Mäntypuro. ”Luotan että saan pankista apua, jos kriisipaikka tulee. Toimintaamme vaikuttaa valtakunnan työllisyyspolitiikka ja hallituksen päätökset, mutta myös kova kilpailu”, Jaana Mesiäislehto-Mäntypuro avaa. ”Haasteet eivät ole kuitenkaan koskaan liittyneet pankkiin”, Janne Timonen lisää.

Unic on ollut maaliskuusta alkaen OmaSp:n asiakas. Jaana Mesiäislehto-Mäntypuro on itse ollut OmaSp:n henkilöasiakas parikymmentä vuotta. Myös kaikki muut osakkaat siirtyivät yrityskaupan myötä OmaSp:n henkilöasiakkaiksi. ”Ollaan saatu apua sekä omiin että yrityksen asioihin”, kertovat Jaana Mesiäislehto-Mäntypuro ja Janne Timonen. ”Aloittavan yrittäjän palvelut ja pankin vaihdot ovat sujuneet moitteettomasti”, kertoo Janne Timonen. Myös lakimiespalveluille on ollut käyttöä, kun on käyty läpi esimerkiksi osakassopimusta. Molemmat kertovat arvostavansa kasvotusten tapaamista ja henkilökohtaisuutta, robotin sijaan vastaa ihminen. Myös pidemmät aukioloajat ja tavoitettavuus helpottavat yrittäjää. ”Palveluhenkisyys on korostunut koko ajan. Jos palvelua haluaa, valitse OmaSp”, Janne Timonen kiittelee. Nämä asiat tukivat pankin valintaa myös yrityksen pankiksi.

Pankki vinkkasi EaSista

Käyttöpääomalainaan käytettiin EaSi-takausta, joka on mikroyrityksille tarkoitettu takaus, jota voi käyttää esimerkiksi uuden yrityksen perustamiseen, sekä vanhan kehittämiseen. Se voidaan myöntää myös suoraan yrittäjälle sekä yritykselle jo perustamisvaiheessa. EaSi-takauslainan enimmäismäärä on 25 000€, se antaa luotolle 80% turvaavan vakuuden. Luoton takaisinmaksuaika on enintään kuusi vuotta.

OmaSp välittää EaSia ainoana Suomessa. Takauksen voi hakea valmiiksi eikä luottoa tarvitse nostaa heti eikä kokonaan. EaSi on Euroopan investointirahaston myöntämä takaus, jonka tavoitteen on edistää korkeaa työllisyystasoa ja luoda sekä ylläpitää laadukkaita kestäviä työpaikkoja. ”Jos olisin yksin yrittäjänä, hyödyntäisin EaSia ehdottomasti. Aina voi yrittäjyydessä sattua odottamattomia asioita”, kertoo Janne Timonen.

Liiketoimintakaupan takaus haettiin Finnveralta

Finnveralta saa monipuolisia takauksia, se on toimiva, nopea sekä sopii moneen. ”Vakuusasia tulee monissa yritysjärjestelyissä ja rahoituksissa eteen. Finnveran takaus on erittäin hyvä vaihtoehto niin asiakkaille kuin pankillekin”, kertoo OmaSp Seinäjoen konttorinjohtaja Nico Warde. ”Viesti on kulkenut Finnveralle suoraan pankista. Toki henkilökohtainen neuvottelu tarvitaan”, kertovat Janne Timonen ja Jaana Mesiäislehto-Mäntypuro. Molemmissa lainatapauksissa pankki hoitaa paperityöt. Pankkiasioiden hoitoon ei tarvitse varata mahdottomasti aikaa. Tapaamiseen pääsee todella nopeasti ja asiakkaalla on oma yhteyshenkilö, joka hoitaa sekä henkilö- että yritysasiat sekä kaikki luottopäätökset saa suoraan häneltä. ”Tavoitteenamme on tarjota paikkakunnan parasta, nopeaa, joustavaa, asiantuntevaa, ja lisäarvoa tuottavaa palvelua”, kertoo Nico Warde.

OmaSp haluaa olla vahvasti mukana yritysten kasvussa, onhan se itsekin kasvuyritys. Yhteistyöverkostot ovat laajat omien asiantuntijoiden lisäksi, näin voidaan tarjota asiakkaille kaikki mahdolliset palvelut ja tarjota sellaista lisäarvoa, josta on oikeasti hyötyä niin kasvussa kuin vaurastumisessa. Lisäksi kaikki asiakkaiden yhteydet hoidetaan kuntoon tilitoimistoihin ilman viiveitä. Suorat puhelinnumerot takaavat sen, että yhteydenpito on helppoa puolin ja toisin. Pankilta voi saada myös vinkkejä esimerkiksi kirjanpitäjään. ”Monessa asiassa pankki voi toimia linkkinä ja tehdä hyviä ehdotuksia, asiakas päättää mistä ottaa kopin”, kertoo Janne Timonen.