Vastaamon tietomurron merkitys pankkiasiointiin

Mediatiedote
28.10.2020

Tietomurron yhteydessä ei ole tämän hetkisen tiedon mukaan vuotanut pankkiasiointiin liittyneitä tietoja. Vaikka olisit maksanut Vastaamon käyntejä laskulla, on maksaminen ollut turvallista, kunhan et ole luovuttanut pankkitunnuksia ulkopuolisille.

Me pankkina varmistamme aina asiakkaan asioidessa henkilöllisyyden passin, henkilökortin ja vahvan sähköisen tunnistautumisen kautta. Rikollisten saamilla tiedoilla ei pysty siis nostamaan pankista lainaa eikä ottamaan pikavippiä.

Henkilötunnuksella ja muilla henkilötiedoilla ei saa pankkilainaa, mutta rikollinen voi onnistua tekemään esimerkiksi osamaksukauppoja tai ottamaan muuta luottoa uhrin nimiin. Omia tilitapahtumia kannattaa aina seurata.

Noudatamme pankkijärjestelmiemme suunnittelussa, toteuttamisessa ja tuotantoympäristöjen hallinnoinnissa viranomaisten ohjeistuksia ja alan parhaita käytäntöjä. Lisäksi järjestelmämme auditoidaan ja testataan säännöllisesti ulkopuolisten tietoturvayritysten toimesta. Tunnistamme säännöllisesti myös muuttuvia uhkia ja päivitämme tietoturvaamme tämän mukaisesti.

Kuluttajaliitto on avannut lakineuvontanumeron, josta kuka tahansa voi kysyä omista oikeuksistaan asiakkaana tai potilaana Vastaamon tietosuojavuotoon liittyen. Kuluttajaliitolta voi kysyä esimerkiksi tietosuojamurron kohteeksi joutuneen oikeuksista, kuten vahingonkorvauksista sekä identiteettivarkauksia vastaan suojautumisesta. Lakineuvonta palvelee arkisin 9–12 ja 13–16 numerossa 09 454 22150. Kuluttajaliiton neuvontanumero ei tarjoa varsinaista kriisiapua, vaan sitä tarvitsevat voivat soittaa esimerkiksi Rikosuhripäivystyksen (p. 116 006) tai Suomen Punaisen Ristin (p. 0800 100 200) auttavaan puhelimeen. Viranomaisten toimintaohjeet tietomurtoon liittyen löydät täältä ja Finanssialan uutiseen aiheesta pääset tästä.