Hoppa till huvudinnehåll
Oma Säästöpankin konttori

Misstankar om överträdelser kan rapporteras via visselblåsarkanalen

Oma Sparbank är engagerad i att följa lagar, regler, riktlinjer och etiska principer i sin verksamhet. Därför tar vi alla misstankar om överträdelser på allvar. Vi uppmuntrar kunder, samarbetspartners eller personal att rapportera misstankar via visselblåsarkanalen. Den möjliggör rapportering av misstänkta överträdelser, missbruk, oetiskt eller olagligt beteende.

Vad ska rapporteras?  

Vi önskar att du rapporterar misstankar om missbruk eller liknande beteende, såsom bedrägligt, oärligt, tvivelaktigt, olagligt eller oetiskt beteende från anställda eller andra överträdelser av lagar och regler.

Visselblåsarkanalen är endast avsedd för att rapportera misstänkta överträdelser. Den är inte avsedd för kundfeedback eller klagomål.

Lämna kundfeedback

Rapporter hanteras konfidentiellt 

Visselblåsarkanalen är konfidentiell. Rapportering är skyddad och rapportören skyddas. En välgrundad misstanke räcker för att lämna en rapport, förutsatt att den görs i god tro. Alla rapporter hanteras konfidentiellt, och vi uppmuntrar dig att lämna ditt namn och kontaktuppgifter. Det är dock också möjligt att rapportera anonymt. Kanalen bygger på en säker och krypterad tjänst.

Rapportören får en fallspecifik webblänk och PIN-kod vid rapportering. Dessa kan användas för att logga in igen och fortsätta kommunikationen med handläggaren. Spara därför länken och PIN-koden, eftersom formuläret inte kan nås i efterhand.

Alla personuppgifter och relaterad information raderas från systemet så snart behandlingen tillåter. Rapportören har rätt att begära och få en lista över all lagrad information om sitt ärende och att begära att OmaSp rättar ofullständig eller felaktig information.

Ladda material (på finska)