Hoppa till huvudinnehåll
Oma Säästöpankin asiakas

Vanliga frågor om sparande och placeringar

På den här sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna relaterade till produkter för sparande och placeringar.

Sparande och placeringar

Du kan lösa in en fond antingen i nätbanken eller OmaMobiili.

Lösa in en fond i nätbanken: 
Varallisuus > Varat > Öppna fondportföljen under ”Säilytykset” > Lös in fonden genom att välja "Lunasta" från bockmarkering till höger om "Merkitse" > Ange beloppet som ska lösas in > Vahvista.

Lösa in en fond i OmaMobiili:

Talous > Sijoitukset > Klicka på Rahastot > Välj fond som du vill lösa in > Lunasta > Ange beloppet som ska lösas in > Vahvista.

Ekonomi > Placeringar > Klicka på Fonder > Välj fond som du vill lösa in > Lös in > Ange beloppet som ska lösas in > Bekräfta.

När du gör en inlösen på en vardag före klockan 15, kommer den att behandlas samma dag, varefter inlösen finns på ditt konto inom 1-3 vardagar. Inlösen som görs efter klockan 15, kommer att behandlas nästa vardag.

En OmaTuottoTalletus kan inte avbrytas mitt i insättningstiden. Det är dock möjligt i specialfall, till exempel skilsmässa, arbetslöshet som pågått i minst ett år och dödsfall av kund/make eller maka.

Du kan överföra Sp-fondbolags fondandelar till Oma Sparbank utan att du säljer dina fondandelar däremellan.

Du kan inleda fondsparande själv i nätbanken eller mobilen. Du kan göra engångsteckningar eller ingå fondsparavtal. Kontakta ditt bankkontor om du vill ha placeringsrådgivning.

Du kan redigera dina fondsparavtal i nätbanken. För tillfället är det inte möjligt att göra ändringar i OmaMobiili.

Föräldrar kan gemensamt öppna lämpliga banktjänster för sitt barn, som vårdnadshavare har rätt till genom att utföra sina ärenden på kontoret. En av föräldrarna kan också ge den andra föräldern behörighet till att sköta ärendena med en fullmakt. Föräldrarna eller en förälder med fullmakt går tillsammans med en bankexpert igenom en placeringsprofil där man behandlar olika placeringsobjekts avkastningsförväntningar samt risker, kunskap och erfarenhet relaterat till placeringar.

Om du vill lyfta besparingar från en sparförsäkring eller ett kapitaliseringsavtal måste du kontakta din personliga specialist eller det närmaste OmaSp-kontoret.

Kontor och kontaktinformation

Om du vill göra ändringar till dina försäkringsplaceringars placeringsobjekt, kontakta din personliga specialist eller det närmaste kontoret.

Kontor och kontaktinformation

Du kan öppna en egen spardeposition i nätbanken genom att välja Tilit > Avaa jatkuva säästötalletus. Du kan också öppna ett konto genom att besöka vårt kontor.

Privatkund