Användning av mobilapparna
OmaVahvistus-appen är en app för stark autentisering elektroniskt och ett alternativ till traditionell inloggning med nyckeltalskort. Du kan ta i bruk appen med dina nuvarande nätbankskoder till Oma Sparbank och en säkerhetskod på ditt nyckeltalskort. Alternativt kan du ta i bruk OmaVahvistus-appen med en annan banks nätbankskoder. Du kan kostnadsfritt ladda ned OmaVahvistus-appen från appbutikerna App Store eller Google Play.
Om du nyligen har tagit i bruk OmaVahvistus-appen, måste du på grund av säkerhetsskäl låsa upp appen i nätbanken:
- Skriv www.omasp.fi i webbläsarens adressrad och logga in i nätbanken med nyckeltalskortet. Om du tidigare har installerat OmaVahvistus på en annan enhet, kan du använda den för att logga in. Använd inte Google eller andra sökmotorer när du navigerar till nätbanken.
- I den övre kanten av nätbanken, vid ditt namn, hittar du menyn Inställningar bakom kugghjulsikonen. Välj ”OmaVahvistus-inställningar”.
- Välj den enhet vars användarprofil säger ”Ja” under ”Låst” och lås upp genom att välja ”Nej” och bekräfta upplåsningen.
- Logga ut från nätbanken, stäng OmaVahvistus-appen från mobilenheten och öppna den på nytt.
- Appen går nu att använda.
Appen Omamobiili kan laddas ner från Play Store och App Store. För att använda appen behöver du nätbankskoder till OmaSp och en smarttelefon eller surfplatta. Appen guidar dig vidare i stegen för att ta appen i användning. I samband med detta ska du också ladda ner appen OmaVahvistus, alltså bankens app för koder. I fortsättningen kan du identifiera dig i OmaMobiili med OmaVahvistus eller biometrisk identifiering, som ansiktsigenkänning.
Av säkerhetsskäl är OmaVahvistus-profilen som aktiveras för första gången på enheten först låst. Vid aktivering kommer appen att guida dig genom upplåsningen. Om du har angett fel PIN-kod och appen är låst följer du dessa steg.
- Logga in i OmaSp:s nätbank med ditt nyckelkodskort. Om du tidigare har installerat OmaVahvistus på en annan enhet kan du också använda den för att logga in. Använd inte Google eller andra sökmotorer när du går till nätbanken, utan skriv in adressen i webbläsarens adressfält.
- Högst upp i nätbanken, bredvid ditt namn, hittar du menyn Inställningar. Välj "OmaVahvistus appinställningar.
- Välj enheten med "Ja" i användarprofilen "Låst". Välj "Nej" för att låsa upp och bekräfta upplåsningen.
- Logga ut från din nätbank och stäng OmaVahvistus-appen på din mobila enhet.
- Öppna OmaVahvistus igen. Appen är nu tillgänglig.
- Om du helt har glömt bort PIN-koden kan du radera användarprofilen och skapa en ny profil och PIN-kod.
- Öppna appen OmaVahvistus
- Välj de tre horisontella linjerna i det övre vänstra hörnet
- Välj din användarprofil från hjulen
- Välj "Ta bort användarprofil"
Du kan göra ett nytt e-fakturaavtal i OmaMobiili genom att välja: Maksut > E-laskusopimukset > Tee uusi e-laskusopimus.
Du kan söka fakturautställaren enligt namn, kontonummer eller FO-nummer. E-fakturaavtalet ska innehålla de identifieringsuppgifter som finns på din pappersfaktura. Dessutom ska du alltid ange en betalningsregel, det vill säga hur du vill att fakturan ska debiteras. Bekräfta e-fakturaavtalet efter detta.
