Mihin pankkitunnuksia tarvitaan
Tarvitset pankkitunnukset aloittaessasi pankkiasioiden hoidon verkko- tai mobiilipankissa. Pankkitunnuksilla voit myös tunnistautua eri organisaatioiden ja viranomaisten, kuten esimerkiksi veroviraston, Kelan tai vaikkapa vakuutusyhtiöiden palveluissa. Pankkitunnukset toimivat siis sinun sähköisenä allekirjoituksenasi.
Kun maksat kortillasi verkkokaupassa, henkilöllisyytesi ja maksutavan turvallisuus varmistetaan pankkitunnusten avulla. Pankkitunnuksilla hoitamiesi asioiden vahvistamiseen voit ladata OmaVahvistus -tunnuslukusovelluksen, joka sujuvoittaa asiointiasi entisestään.
Näin otat pankkitunnukset käyttöösi
Saat pankkitunnukset lähimmästä OmaSp:n konttoristasi, kun avaamme sinulle verkkopankkisopimuksen. Pankkitunnusten avausta varten sinun tulee olla 18-vuotias ja sinun täytyy esittää pankin hyväksymä virallinen henkilöllisyystodistus. Alaikäiselle pankkitunnukset voidaan avata huoltajien tai edunvalvojien suostumuksella.
Tunnistautuminen puhelimitse
Kun soitat OmaSp:n asiakaspalveluun, voit tunnistautua myös puhelimitse. Puhelintunnistaminen toimii kaikkien kotimaisten pankkien pankkitunnuksilla sekä mobiilivarmenteella. Neuvomme sinua mielellämme puhelintunnistautumisen käytössä. Taataksemme turvallisen asioinnin, puhelut tallennetaan.
Pankkitunnukset ja turvallisuus
Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, joten säilytä niitä huolella. Jos epäilet pankkitunnustesi päässeen muiden tietoon tai ne on varastettu, ilmoita siitä viipymättä numeroon 020 7640 600 (arkisin kello 8-20 ja lauantaisin kello 10-14) tai numeroon 020 333 (auki vuorokauden ympäri). Tällaisessa tilanteessa oman turvallisuutesi vuoksi pankkitunnuksesi suljetaan. Uudet tunnukset saat käyttöösi olemalla yhteydessä omaan konttoriisi.
Lukkiutuneet verkkopankkitunnukset
Lukkiutuivatko verkkopankkitunnuksesi? Lue ja katso täältä ohjeet tunnustesi avaamiseen.