Saavutettavuusselosteet
Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.
Sivujen saavutettavuus on tarkastettu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan TietoEVRY Oyj:n saavutettavuusasiantuntijoiden toimesta toukokuussa syyskuussa 2025 (saavutettavuuseloste on laadittu 19.9.2025). Arvioinnin mukaan lain vaatimukset saavutettiin osittain.
Saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n sivustoa omasp.fi.
Saavutettavuuden tila
Omasp.fi-sivusto täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.2 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.
Ei-saavutettava sisältö
Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavissa seuraavista syistä:
- Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 noudattamatta jättäminen
- Sivuston painikkeissa ja visuaalisissa elementeissä käytetään vihreää ja kultaista brändiväriä, joiden kontrastisuhteet taustaan nähden eivät täytä vaatimuksia. (WCAG 1.4.3, 1.4.11)
- Kohdistus ei siirry automaattisesti kaikkiin modaalidialogeihin, ja ne voivat jäädä huomaamatta. Ikkunoiden sulkeminen ei aina onnistu näppäimistöllä. (WCAG 2.4.3, 2.5.3)
- Chat-ikkunan avautuessa kohdistus ei siirry ikkunaan loogisesti, mikä tekee sen käytöstä hankalaa ruudunlukijan käyttäjille. Kohdistus jää chat-painikkeeseen, ja käyttäjän on selattava sivun pohjalle löytääkseen ikkunan. (WCAG 2.4.3)
- Taulukoiden lukeminen apuvälineiden avulla on hankalaa puutteellisen rakenteen vuoksi. Soluissa on useita rivejä ja tyhjiä ryhmiä, lisäksi merkintöjen puuttuminen vaikeuttaa sarakkeiden ja rivien hahmottamista. Otsikon ja tiivistelmän puuttuessa taulukon tarkoitus ja sisältö jää epäselväksi. (WCAG 1.3.1)
- Kielivalikon ohjelmallisessa rakenteessa on puutteita, jotka vaikeuttavat sen käyttöä ja saavutettavuutta ruudunlukijalla. Valikkopainikkeen konteksti on epäselvä, ja valikon tilaa ei ilmoiteta apuvälineille. (WCAG 1.3.1, 2.4.4, 4.1.2, 2.4.6)
- Lomakkeilla virheellisesti täytettyjen kenttien virheilmoitukset ilmestyvät näkyviin kenttien alle punaisella värillä korostettuna. Apuvälineiden käyttäjät eivät saa tietoa virheilmoituksista eikä kohdistus siirry virheelliseen kenttään. (WCAG 3.3.1, 4.1.3, 2.4.3, 2.4.6)
- Lainalaskuri on toteutettu custom-elementeillä, jotka ovat vaikeaselkoisia apuvälineillä käytettäessä. Laskurin toimintalogiikka ja rakenne jää epäselväksi ruudunlukijan käyttäjälle. Lisää- ja Vähennä-painikkeet muuttavat arvoja ja tekevät uuden laskelman, mutta dynaamisesta arvojen tai tuloksen muutoksesta anneta tietoa apuvälineiden käyttäjälle. (WCAG 1.3.1, 2.4.6, 4.1.2, 4.1.3)
- Päivämäärän valintaelementissä ruudunlukija ei lue valittua päivämäärää, ja päivämäärän syöttäminen käsin ei ole mahdollista. (WCAG 1.1.1, 4.1.2)
- Mobiilinäkymän ajanvarauslomakkeella ruudunlukijan kohdistus karkaa valintalistan alle, mikä estää valinnan tekemisen. Päivämäärävalitsimella ei voi tehdä valintaa kosketuseleillä, eikä ruudunlukija lue valittua päivämäärää. (WCAG 2.4.3, 4.1.2)
- Mobiilinäkymän chat-toiminnossa on puutteita, jotka heikentävät sen käytettävyyttä ruudunlukijalla. VoiceOver lukee ohjetekstit ja painikkeiden nimet englanniksi, ja kohdistus ei toimi loogisesti. (WCAG 2.4.3, 2.4.6)
- Sivuston PDF-tiedostojen saavutettavuudessa on puutteita, jotka vaikeuttavat niiden käyttöä apuvälineillä. Tiedostoista puuttuu kielimääritys ja Title-attribuutti, linkeiltä näyttäviä tekstejä ei ole merkitty linkeiksi, ja taulukoiden tekstit luetaan virheellisesti. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.1.1)
Tämä seloste on laadittu 19.9.2025.
Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset.
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla. Saavutettavuuden huomioiminen on osa nykyistä digitaalisten palvelujemme kehitystyötä. Arvioinnissa todetut puutteet on pääosin korjattu.
Palautteet ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa. Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen
saavutettavuuspalaute
omasp.fi
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus
avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n verkkomaksu-sivua. Seloste on laadittu 17.8.2020. Verkkomaksu-sivun saavutettavuus on arvioitu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan Oy Samlink Ab:n asiantuntijoiden toimesta.
Verkkomaksupalvelu täyttää kriittiset WCAG 2.1 A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimukset. Saavuttamaton sisältö liittyy palvelun hallittavuuteen ja WCAG-kriteeriin 2.2.1 "Säädettävä ajoitus (A)".
Verkkomaksuistunnon pituus on nykyisellään 15 minuuttia. Sitä ei voida pidentää, koska kauppapaikalla istunnon pituus on myös 15 minuuttia. Verkkomaksutoiminto vaatii onnistuakseen istuntojen yhteneväisen keston. Verkkomaksun käyttäjä ei voi pidentää tai muuttaa istunnon kestoa, koska pidentämisellä olisi vaikutusta verkkomaksua käyttäviin palveluntarjoajiin.
Istunnon pituutta ei tarvitse muuttaa, koska WCAG-kriteeri 2.2.1 sisältää poikkeuksen "Aikaraja on olennainen ja sen pidentäminen mitätöisi toiminnon."
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla. Saavutettavuuden huomioiminen on osa nykyistä digitaalisten palvelujemme kehitystyötä.
Palautteet ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa.
Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivuilla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen
saavutettavuuspalaute
omasp.fi
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus
avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n OmaMobiili-sovellusta (IOS ja Android). Seloste on laadittu 25.5.2021.
OmaMobiili saavutettavuus on arvioitu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan TietoEVRY asiantuntijoiden toimesta toukokuussa 2020. Saavutettavuusarvioinnissa havaittujen saavutettavuuspuutteiden pohjalta sovellukset on muokattu ja testattu täyttämään kriittiset WCAG 2.1 A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimukset 14.06.2021 versiossa 3.8.0.
- Kelluva toimintopainike ei ole käytettävä ruudunlukijalla (WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys) eikä näppäimistöllä (WCAG 2.1.1 Näppäimistö). Myöskään kelluvan painikkeen kontrasti ei ole riittävä (WCAG 1.4.3 Kontrasti). Vastaavat toiminnallisuudet löytyvät kuitenkin normaaleina toimintoina etusivulla.
- Istunnon kesto on rajattu ja sitä ei voi käyttäjä muuttaa. (WCAG-kriteeri 2.2.1 "Säädettävä ajoitus (A)" Istunnon kesto). Istunnon pituutta ei turvallisuussyistä ole pidennetty.
- Chat-keskustelun uusia viestejä ei lueta suoraan vaan ruudunlukijalla joudutaan etenemään keskustelussa uusimpaan viestiin (WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys).
- Käytettäessä ruudunlukijaa, ei luettu teksti kaikissa kohdissa noudata suomen kielen kielioppisääntöjä, mutta on ymmärrettävää (WCAG 3.1.3 Epätavalliset sanat).
- Tietyillä laitteilla virheilmoitusta ei lueta suoraan vaan ruudunlukijalla joudutaan etenemään virheilmoitukseen (WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen).
- Tietyillä laitteilla pyyhkäisy-toimintoa ei pysty käyttämään etenemiseen tietyissä komponenteissa, mm. valintalistat (WCAG 2.4. Navigoitava).
- Tietyillä iOS-laitteilla sivun latautuminen kestää pidempää, jotta sivun kaikki osiot ovat saavutettavissa pyyhkäisy-toimintoa apuna käyttäen (WCAG 2.4. Navigoitava).
- Useamman kenttäkohtaisen virheilmoituksen tapauksessa luetaan suoraan vain yksi virhe. (WCAG 3.3.3 Virheen korjausehdotus)
- Sijoitusten arvonhistoria on esitetty vain kuvaajalla ja kuvaajan viivan väri ei täytä saavutettavuusvaatimuksia. Arvohistorian esittäminen taulukkona ei olisi kuitenkaan käytettävää. (WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö)
- Palvelussa on käytetty painikkeissa tekstiä täydentäviä ikoneita, jotka eivät täytä kontrastivaatimuksia. Nämä eivät ole kuitenkaan toiminnan ymmärtämisen kannalta välttämättömiä (WCAG 1.4.3 Kontrasti).
OmaMobiilin OmaVara -osio ei tällä hetkellä täytä saavutettavuusvaatimuksia.
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Saavutettavuuden huomioiminen ja kehittäminen yhdessä käyttäjien kanssa on osa nykyistä digitaalisten palveluidemme kehitystyötä. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla mahdollisimman sujuvasti. Todellinen saavutettavuus mitataan palvelua käytettäessä, joten olemme kiitollisia kehitysideoista, kokemuksista ja palautteesta kokonaisvaltaisesti käytettävyyteen liittyen. Saavutettavuuden kehittäminen ei meillä lopu lakisääteisten kohtien täyttämiseen. Palvelua kehittäessämme ja testatessamme olemme havainneet mm. seuraavia kohtia, joiden vaikutuksia saavutettavuuteen seuraamme ja kehitämme tarvittaessa.
Palautteet ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa.
Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivuilla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen
saavutettavuuspalaute
omasp.fi
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus
avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n OmaVahvistus-sovellusta (IOS ja Android). Seloste on laadittu 30.6.2021.
OmaVahvistuksen saavutettavuus on arvioitu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan Eficoden asiantuntijoiden toimesta toukokuussa 2019. Saavutettavuusarvioinnissa havaittujen saavutettavuuspuutteiden pohjalta sovellukset on muokattu ja testattu täyttämään kriittiset WCAG 2.1 A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimukset.
Saavutettavuuskriteerit eivät täyty seuraavilta osin:
iOS & Android
Sovellus ei ole tuettu käytettävän laitteen ollessa vaakatasossa. WCAG1.3.4 .
Jatka-painike käyttöönoton ensimmäisillä kolmella sivuilla ilmoittaa "ei käytössä". WCAG 1.1.1, 1.3.1, 4.1.2 .
iOS:
Kasvojentunnistuksella eli Face-ID:lla vaihdettaessa PIN -vahvistamiseen, näppäimistö ei toimi oikein. WCAG 1.1.1, 1.3.1 .
Android:
Syöttökenttien kirjautumissivuilla: syötä turvaluku ja syötä vahvistuskoodi, luetaan numero vasta sen jälkeen, kun käyttäjä painaa numeroa. WCAG 1.1.1, 1.3.1, 4.1.2 .
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Saavutettavuuden huomioiminen ja kehittäminen yhdessä käyttäjien kanssa on osa nykyistä digitaalisten palveluidemme kehitystyötä. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla mahdollisimman sujuvasti. Todellinen saavutettavuus mitataan palvelua käytettäessä, joten olemme kiitollisia kehitysideoista, kokemuksista ja palautteesta kokonaisvaltaisesti käytettävyyteen liittyen. Saavutettavuuden kehittäminen ei meillä lopu lakisääteisten kohtien täyttämiseen. Palvelua kehittäessämme ja testatessamme olemme havainneet mm. seuraavia kohtia, joiden vaikutuksia saavutettavuuteen seuraamme ja kehitämme tarvittaessa.
Palautteet ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa.
Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivuilla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen
saavutettavuuspalaute
omasp.fi
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus
avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Saavutettavuusseloste
Oma Säästöpankki Oyj pyrkii takaamaan digipalveluidensa saavutettavuuden Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n OmaYritys-yrityskorttiportaalia.
Saavutettavuuden tila
OmaYritys-portaali täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset mainitaan jäljempänä.
Ei-saavutettava sisältö
Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavissa seuraavista syistä:
- Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 noudattamatta jättäminen
- Luottosopimukset-sivun graafinen kuvaajan tarkastelu ei onnistu näppäimistön eikä ruudunlukuohjelman avulla. Vastaava sisältö ei ole käytettävissä vaihtoehtoisella tavalla samalla tarkkuudella. (WCAG-kriteerit 1.1.1, 2.1.1)
- Visuaalisissa elementeissä kuten painikkeissa ja kuvakkeissa käytettävä OmaSp:n vihreää tunnisteväri käytetään, joiden kontrasti taustaan nähden ei täytä kontrastivaatimuksia taustaan verrattuna. (WCAG-kriteerit 1.4.3, 1.4.11)
- Kirjautumisessa on käytössä aikaraja, mutta käyttäjällä ei ole mahdollisuutta poistaa aikarajoitusta tai säätää aikarajaa itselleen sopivaksi. Käyttäjä voi kuitenkin lykätä aikarajaa aikakatkaisusta kertovassa ikkunassa. (WCAG-kriteerit 2.2.1)
- PDF-muotoinen lasku ei ole saavutettava. PDF-tiedoston puutteita ovat epäsemanttisen rakenne, kielimäärityksen ja title-attribuutin puuttuminen, heikko tekstin kontrasti ja epälooginen lukemisjärjestys. (WCAG-kriteerit 1.3.1, 1.3.2, 2.1.1)
Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen
Tämä seloste on laadittu 27.5.2025.
Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset.
Selostetta on päivitetty viimeksi 27.5.2025.
Palaute ja yhteystiedot
Huomasitko saavutettavuuspuutteen? Ilmoita siitä meille ja teemme kaikkemme ongelman korjaamiseksi!
Palautteet voit lähettää sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuuspalaute
omasp.fi.
Täytäntöönpanomenettely
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen valvovalle viranomaiselle.
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla. Saavutettavuuden huomioiminen on osa nykyistä digitaalisten palvelujemme kehitystyötä
Palautteet ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa.
Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivuilla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen
saavutettavuuspalaute
omasp.fi (saavutettavuuspalaute[at]omasp[dot]fi)
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus
avi.fi (saavutettavuus[at]avi[dot]fi)
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n K-Business-sovellusta (IOS ja Android). Seloste on laadittu 16.9.2024
- Pankkitunnistautumisen saavutettavuudessa voi olla pankkikohtaisia eroja.
- Tietyillä laitteilla virheilmoitusta ei lueta suoraan vaan ruudunlukijalla joudutaan etenemään virheilmoitukseen (WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen).
- Palvelussa on käytetty painikkeissa tekstiä täydentäviä ikoneita, jotka eivät täytä kontrastivaatimuksia. Nämä eivät ole kuitenkaan toiminnan ymmärtämisen kannalta välttämättömiä (WCAG 1.4.3 Kontrasti).
- Tietyillä iOS-laitteilla sivun latautuminen kestää pidempää, jotta sivun kaikki osiot ovat saavutettavissa pyyhkäisy-toimintoa apuna käyttäen (WCAG 2.4. Navigoitava).
- Istunnon kesto on rajattu ja sitä ei voi käyttäjä muuttaa. (WCAG-kriteeri 2.2.1 "Säädettävä ajoitus (A)" Istunnon kesto). Istuntoa jatketaan käyttäjän toimien perusteella. Istunnon pituus on rajattu turvallisuussyistä.
- Kelluva toimintopainike ei ole yhtä käytettävä ruudunlukijalla kaikissa laitteissa (WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys). Vastaavat toiminnallisuudet löytyvät kuitenkin normaaleina toimintoina etusivulla ja kirjautumissivulla.
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Saavutettavuuden huomioiminen ja kehittäminen yhdessä käyttäjien kanssa on osa nykyistä digitaalisten palveluidemme kehitystyötä. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla mahdollisimman sujuvasti. Todellinen saavutettavuus mitataan palvelua käytettäessä, joten olemme kiitollisia kehitysideoista, kokemuksista ja palautteesta kokonaisvaltaisesti käytettävyyteen liittyen. Saavutettavuuden kehittäminen ei meillä lopu lakisääteisten kohtien täyttämiseen. Palvelua kehittäessämme ja testatessamme olemme havainneet mm. seuraavia kohtia, joiden vaikutuksia saavutettavuuteen seuraamme ja kehitämme tarvittaessa.
Palautteet ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa.
Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivuilla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen
saavutettavuuspalaute
omasp.fi (saavutettavuuspalaute[at]omasp[dot]fi)
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus
avi.fi (saavutettavuus[at]avi[dot]fi)
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n Web-lainahakemus -verkkopalvelua. Seloste on laadittu 10.1.2025.
Verkkopalvelun saavutettavuus on tarkastettu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan Evitec Solutions:n saavutettavuusasiantuntijan toimesta tammikuussa 2025. Arvioinnin mukaan lain vaatimukset saavutettiin osittain.
Ei-saavutettava sisältö
Web-lainahakemus- verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen.
Saavutettavuuskriteerien täyttämiseksi korjaamistarpeita havaittiin seuraavissa osissa:
- Verkkopalvelun lomakenäkymissä lataus-modaalissa käytetyn vihreän tekstivärin ja syötekenttien validointi-ilmoitusten punaisen tekstivärin värikontrasti valkoista taustaa vasten ei ole riittävä. WCAG 1.4.3 Kontrasti (minimi) (AA)
- Näkymien metatiedoista puuttuu sivun otsikko. WCAG 2.4.2 Sivuotsikot (A)
- Näkymien metatiedoista puuttuu sivun kieli. WCAG 3.1.1 Sivun kieli (A)
- Kaikilla lomakkeen syöte-/valintaelementeillä ei ole kuvaavaa otsikkoa/nimilappua, lomakeotsikko on tyhjä tai syötteen tarkoitusta ei ole määritelty ohjelmallisesti. WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (A), 1.3.1 Informaatio ja suhteet (A), 2.4.6 Otsikot ja nimilaput (AA), 3.3.2 Nimilaput ja ohjeet (A), 1.3.5 Määrittele syötteen tarkoitus (AA), 2.5.3 Nimilappu nimessä (A)
- Menu- ikonipainikkeilla ei ole tekstimuotoista arvoa (value), WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (A), 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) (A)
- Pakolliset valikot, jotka eivät saa kohdistusta ruudunlukijan näppäimistökomentojen avulla voivat estää etenemisen hakemuksella, mikäli kohdistaminen hiirtä käyttäen ei ole käyttäjälle mahdollista. WCAG 2.1.1 Näppäimistö (A)
- Otsikkotasoja ja näkymien rakennetta ei ole merkitty semanttisesti koodissa. Web-lainahakemuksen kontekstissa tämä ei ole merkittävä puute, koska otsikoiden/otsikkotasojen lukumäärä per näkymä on vähäinen. WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (A)
- Focus eteenpäin (seuraavaan näkymään) siirryttäessä ei aina siirry sivun alkuun, mikä hankaloittaa hakemuksen ymmärtämistä ja täyttämistä pelkän ruudunlukuohjelman varassa web-lainahakemusta täyttävälle käyttäjälle. WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (A), 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys (A)
- Lainan käyttötarkoituksen valinta -sivun käyttö ei onnistu pelkän pelkän näppäimistön varassa, koska focus ei siirry komponentista seuraavaan oikein. WCAG 2.1.1 Näppäimistö (A)
- Osassa näkymistä focus tallennuksen jälkeen siirtyy takaisin lomakkeen yläreunaan, mikä voi hankaloittaa hakemuksen ymmärtämistä ja etenemistä pelkän ruudunlukuohjelman varassa käyttävälle käyttäjälle. WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (A)
- Keskeneräisen/aiemmin täytetyn hakemuksen poistaminen onnistu pelkän näppäimistön varassa. WCAG 2.1.1 Näppäimistö (A)
- Menu-ikonipainikkeet eivät saa näkyvää kohdistusta (näppäimistöllä käytettäessä), jolloin käyttäjä ei voi havaita kohdistuksen olevan menu-painikkeessa. WCAG 2.4.7 Näkyvä kohdistus (AA)
- Osassa näkymistä on puutteellisia ARIA -viittauksia. WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (A), 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (A)
- Käyttöliittymässä ei ole erikseen tarjolla mekanismia (esim. siirry sisältöön -linkkiä) näkymien yläreunassa olevan, toistuvan navigaation ohittamiseen. Mekanismia ei koeta tarpeelliseksi, koska navigaatio koostuu yhdestä painikkeesta, jonka ohittaminen käy nopeasti ilman erillistä ohituslinkkiä. WCAG 2.4.1 Ohita lohkot (A)
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme myös avustavien teknologioiden avulla. Saavutettavuuden huomioiminen on osa nykyistä digitaalisten palvelujemme kehitystyötä, ja arvioinnissa havaitut puutteet korjataan vaiheittain vuoden 2025 kevään aikana.
Tarjoamme tukea käyttäjille joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa
OmaSp:n laaja konttoriverkosto palvelee asiakkaita arkipäivisin ja valtakunnallinen asiakaspalvelu myös lauantaisin. OmaSp:n konttoreiden yhteystiedot ovat saatavilla OmaSp:n verkkosivuilla https://www.omasp.fi/konttorit. OmaSp:n verkkosivuilla on lisäksi asiakaspalvelun yhteystiedot, mahdollisuus ajanvaraukseen tai yhteydenottopyynnön jättämiseen.
Palautteet ja yhteystiedot
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa. Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen saavutettavuuspalaute
omasp.fi
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus
avi.fi (saavutettavuus[at]avi[dot]fi )
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
