Black Fridayn huumassa verkkohuijarit iskevät entistä ovelammin – myös nuoret uhreina

Verkkohuijarit eivät vaani vain ikäihmisiä, vaan uhriksi voi joutua kuka tahansa. Finanssialan kyselyyn vuonna 2024 vastanneista 15-24-vuotiaista peräti 21 prosenttia sanoo tulleensa huijatuksi. Luku on korkein kaikista ikäluokista.
Laitteiden sujuva käyttö ei takaa digiturvallisuutta
Black Friday lisää kuluttajien ostointoa, mutta samalla verkkohuijaukset yleistyvät. Viime vuosina huijarit ovat kohdistaneet toimintaansa enenevässä määrin diginatiiviin sukupolveen, joka sujahtaa sujuvasti verkkokauppoihin ja siirtyy kaupoille somen kautta. Erityisesti alennusmyyntikampanjoiden yhteydessä huijaritkin luottavat nopeuteen, houkutteleviin tarjouksiin ja näennäiseen helppouteen.
Nuoret ovat otollista kohderyhmää, sillä some on arjen luonteva osa ja ostokset hoidetaan mobiililaitteilla nopeasti. Silmien eteen tuodaan jatkuvasti uusia tarjouksia ja alekoodeja. Tässä ympäristössä on helppo luiskahtaa ansaan – etenkin, kun maksettu huijaussisältö sekoittuu ruudulla aidon sisällön joukkoon.

Asiakaspalvelun esihenkilö Maria Hutri kehottaa ihmisiä malttiin verkko-ostoksilla. "Nopeus ei todellakaan ole valttia."
Asiantuntijat OmaSp:n asiakaspalvelusta ja talousrikollisuuden torjunnasta kertovat, että myyntialusta- ja arvontahuijaukset voivat korostua entisestään tunnettuina alennusmyyntiaikoina. Huijauksissa käyttäjiä pyritään ohjaamaan aidonnäköisille huijaussivuille, jossa kävijä luulee ostavansa tuotteen, mutta rahat menevätkin huijarin taskuun. Sivustolla voidaan myös pyytää syöttämään kortti- tai verkkopankkitietoja, jolloin tiedot päätyvät vääriin käsiin.
Huijareiden valeverkkokauppojen ulkoasu voi olla lähes identtinen oikean sivuston kanssa. Tunnettuja brändejä hyödyntämällä pyritään rakentamaan luottamusta.
”Huijaussivuston tunnistaa virheellisestä osoitteesta, tosin poikkeukset kirjoitusasussa voivat olla hyvin pieniä ja vaikeasti havaittavia”, asiakaspalvelun esihenkilö Maria Hutri sanoo. ”Ennen maksamista kannattaa pysähtyä hetkeksi, varmistaa verkkokaupan aitous ja olla erityisen tarkkana, jos maksutapoja on vain vähän tarjolla tai maksaminen tuntuu kiireelliseltä.”
Vältä linkkejä
Älä siirry mainoksista tai hakukoneen kautta tutuillekaan verkkosivuille, vaan kirjoita verkkokaupan osoite aina itse osoitekenttään.
Tutki verkkokaupan sisältöä
Sivustoa kannattaa tutkia huolella ennen ostoksen tekemistä: Löytyykö sivulta y-tunnus, yrityksen yhteystiedot, toimitus- ja palautusehdot ja esimerkiksi vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos epäilykset heräävät, älä tee ostosta.
Tutustu palautteisiin
Verkossa on monia alustoja, joihin käyttäjät jakavat verkkokauppoihin liittyviä kokemuksia. Palautteet kannattaa tarkistaa, mutta muista myös terve kriittisyys – huijarit voivat käydä myös itse kirjoittamassa palautteita.
Huolehdi tilisi ja korttisi turvarajoista
Tilille ja kortille on asetettavissa vuorokausikohtaiset nosto- ja ostorajat, jotka kannattaa pitää mahdollisimman matalina. OmaSp:n korttien turvarajoja voit itse muuttaa OmaMobiilissa.
Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi, sulje palvelut
Kortin ja pankkitunnukset saat suljettua ottamalla yhteyttä pankin asiakaspalveluun tai sulkupalveluun, joka palvelee vuorokauden ympäri. Kun otat välittömästi yhteyttä pankkiin, asiantuntijamme auttavat sinua prosessissa eteenpäin. Häpeää ei kannata tuntea – huijaukset ovat nykyään niin taitavia, että kuka tahansa voi joutua uhriksi.


