Mitä huijausviestit ovat?
Pankkien nimissä tehtävät huijaukset ovat yleistyneet. Huijausviestejä lähetetään usein sähköpostin tai sosiaalisen median palveluiden kautta, mutta myös puhelimitse (soitto/tekstiviesti) tapahtuva pankki- tai henkilötunnusten kalastelu on valitettavasti nykyään arkipäivää.
Olemme koonneet tälle sivulle tietoa pankkiturvallisuudesta ja huijausyrityksistä. Löydät sivulta myös toimintaohjeet tilanteisiin, joissa epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi.
Miten huijausviesti tunnistetaan?
- Huijaussivuston tunnistaminen tapahtuu sen osoitteesta.
- Hakukonehuijauksessa kirjoittamalla pankin nimen hakukoneeseen, kuten Googleen tai Bingiin, saattaa rikollisen valesivusto näkyä tuloksissa ylempänä kuin pankin aito sivusto. Ethän siirry kotisivuillemme hakukoneen kautta, vaan kirjoitathan pankkimme osoitteen www.omasp.fi suoraan osoitekenttään.
- Kirjauduthan verkkopankkiimme vain kotisivujemme kautta. Tarkista aina kirjautuessasi, että osoite on varmasti oikea. Kotisivujemme osoite kannattaa tallentaa selaimen kirjanmerkkeihin.
- Ole valppaana, sillä huijausviestit ja niihin liittyvät sivut ovat usein taitavasti toteutettuja ja varovainenkin henkilö saattaa epähuomiossa tulla huijatuksi.
- Huijausviestit tunnistaa usein lähettäjän oudosta sähköpostiosoitteesta sekä huonosta kielestä.
- Älä vastaa epäilyttävään viestiin tai klikkaa huijausviestin linkkejä, jotka ohjaavat esimerkiksi valheelliseen verkkopankkiin.
- Pankki ei koskaan pyydä sähköpostitse korttitietojasi tai muita henkilötietojasi.
Päivitä maksujen maarajoitukset
- Maksujen maarajoitukset on hyvä käydä päivittämässä verkkopankissa.
- Käy päivittämässä verkkopankissasi maksujen osalta sallittujen maiden lista - näin tililtäsi ei voi maksaa määritellyn alueen ulkopuolelle.
- Päivitä asetukset vastaamaan omia tarpeitasi - laita rajoitus voimaan kaikkiin niihin maihin, joihin et tee maksuja.
- Löydät asetukset verkkopankin yläreunasta oman nimen kohdalta Turvallinen käyttö. Valitse maat, joihin voit verkkopankissa maksaa.
Oletko saanut huijausviestin?
- Välitä epäilyttävä viesti sähköpostiosoitteeseen security@omasp.fi
- Jos sait huijausviestin sähköpostiviestinä, lähetä viesti meille eteenpäin sähköpostitse sellaisenaan kuin se on. Näin voimme tunnistaa viestistä huijauslinkin ja -osoitteen, josta viesti lähetettiin. Näin autat meitä sulkemaan sivuston ja ilmiantamaan huijausten lähettäjän.
Jouduitko huijatuksi? Toimi näin:
- Ole yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman nopeasti ja kerro, mitä on tapahtunut.
- Sulje viipymättä verkkopankkitunnuksesi tai korttisi soittamalla asiakaspalveluun p. 020 7640 600 (ark. klo 8-20, la 10-14) tai sulkupalveluun p. 020 333 (24 h). Sulkupalvelu on auki joka päivä ja ympäri vuorokauden.
- Lähetä saamasi huijausviesti sähköpostitse osoitteeseen security@omasp.fi
Tunnistatko huijaussivuston, -hakuosuman ja -viestin?
Esimerkki 1. huijaussivusto
92447-huijaus_3.png
Esimerkki 2. huijaussivustolle vievä hakuosuma Googlen hakukoneessa.
92621-Goole mainoshuijaus.png
Esimerkki 3. huijaussähköposti
92623-kuva huijaus_0.png