Pankkien nimissä tehtävät huijaukset ovat yleistyneet. Huijausviestejä lähetetään usein sähköpostin tai sosiaalisen median palveluiden kautta, mutta myös puhelimitse (soitto/tekstiviesti) tapahtuva pankki- tai henkilötunnusten kalastelu on valitettavasti nykyään arkipäivää.

Olemme koonneet tälle sivulle tietoa pankkiturvallisuudesta ja huijausyrityksistä. Löydät sivulta myös toimintaohjeet tilanteisiin, joissa epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi.

Oletko saanut huijausviestin?

  • Ole valppaana, sillä huijausviestit ja niihin liittyvät sivut ovat usein taitavasti toteutettuja ja varovainenkin henkilö saattaa epähuomiossa tulla huijatuksi.
  • Älä vastaa epäilyttävään viestiin tai klikkaa huijausviestin linkkejä, jotka ohjaavat esimerkiksi valheelliseen verkkopankkiin.
  • Pankki ei koskaan pyydä sähköpostitse korttitietojasi tai muita henkilötietojasi.
  • Välitä epäilyttävä viesti sähköpostin liitteenä osoitteeseen security@omasp.fi. Emme vastaa välitettyihin viesteihin. Meille on tärkeää, että voimme tunnistaa lähettämästäsi viestistä huijaussivuston osoitteen, jotta voimme estää mahdolliset huijaussivustot.
  • Jos sait huijausviestin viestinä, lähetä viesti meille sähköpostitse kuvakaappauksena niin, että näemme viestistä kalastelulinkin ja puhelinnumeron, josta viesti lähetettiin. Sosiaalisen median huijauksissa kuvakaappaus viestistä auttaa sulkemaan sivuston ja ilmiantamaan huijausten lähettäjän.

Jouduitko huijatuksi? Toimi näin:

  • Ole yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman nopeasti ja kerro, mitä on tapahtunut.
  • Voit myös sulkea verkkopankkitunnuksesi tai kortin soittamalla sulkupalveluun puh. 020 7640 600 (ark. klo 8-20, la 10-14) tai 020 333 (24 h).). Sulkupalvelu on auki joka päivä ja ympäri vuorokauden.
  • Lähetä saamasi viesti tai kuva saamastasi tekstiviestistä sähköpostin liitteenä osoitteeseen security@omasp.fi

92447-huijaus_3.png

Tässä esimerkki huijaussivustosta. Huijaussivuston tunnistaminen tapahtuu sen osoitteesta. Kirjauduthan verkkopankkiimme vain kotisivujemme kautta, jonka osoite kannattaa tallentaa kirjanmerkkeihin. Tarkista aina kirjautuessasi, että osoite on varmasti oikea.

Huijausviestit tunnistaa lähettäjän oudosta sähköpostiosoitteesta sekä huonosta kielestä. 

Turvalliset ulkomaanmaksut

Maksujen maarajoitukset on hyvä käydä päivittämässä verkkopankissa. 

  • Käy päivittämässä verkkopankissasi maksujen osalta sallittujen maiden lista - näin tililtäsi ei voi maksaa määritellyn alueen ulkopuolelle.
  •  Päivitä asetukset vastaamaan omia tarpeitasi - laita rajoitus voimaan kaikkiin niihin maihin, joihin et tee maksuja.
  • Löydät asetukset verkkopankin yläreunasta oman nimen kohdalta Turvallinen käyttö. Valitse maat, joihin voit verkkopankissa maksaa.