Hyppää pääsisältöön Hyppää Chattiin
OmaSp:n asiantuntija

Maksunsaajan tarkistaminen

Maksunsaajan tarkistaminen -toiminto lisää turvallisuutta maksamiseen. Tarkista huolellisesti saajan nimi ja tilinumero varmistaaksesi maksusuorituksesi päätymisen oikealle vastaanottajalle. Maksu välitetään saajalle aina tilinumeron perusteella.

Turvallisuutta maksamiseen  

Pankilla on pikamaksuasetuksen voimaantulon jälkeen velvollisuus tarkistaa, että maksulle ilmoitettu maksunsaajan nimi ja tilinumeron omistajan nimi täsmäävät. Palvelu tuo sinulle lisäturvaa maksamiseen ja estää maksun välittymisen väärälle vastaanottajalle. 

Maksunsaajan tarkistaminen tapahtuu ennen maksun vahvistamista. Tarkistuksen jälkeen saat jonkin vastauksen seuraavista:

Tarkistuksen tulosToimi näin
Antamasi nimi vastaa maksunsaajana olevan tilinomistajan nimeä. Suorita maksu, jos olet varma, että maksunsaaja on oikea.
Antamasi nimi ei täysin vastaa maksunsaajana olevan tilinomistajan nimeä. Saat tiedon tilinomistajan nimestä, jonka voit muuttaa maksulle. Päivitä tilinomistajan oikea nimi maksulle, jos olet varma, että maksunsaaja on oikea.   
Antamasi nimi ei vastaa maksunsaajana olevan tilinomistajan nimeä. Tarkista ja vahvista tiedot maksunsaajalta ennen maksun suorittamista. 
Palvelu ei ole käytettävissä tai siinä on tekninen virhe.  Jos maksu ei ole kiireellinen, voit odottaa ja yrittää maksunsaajan tietojen tarkistusta myöhemmin uudelleen.

Tarkista aina maksun tiedot

Varmistat maksujen perillemenon oikealle saajalle, kun tarkistat tilinumeron ja saajan nimen. Maksu välitetään saajalle aina tilinumeron perusteella. Jos maksat väärälle henkilölle, et välttämättä saa rahojasi  takaisin.  

Maksaessasi henkilölle

  • Käytä saajan virallista etu- ja sukunimeä (älä käytä lyhenteitä tai lempinimiä)

Maksaessasi yritykselle

  • Käytä yrityksen nimeä, joka kerrotaan laskulla

Onko käytössäsi valmiita maksupohjia?

  • Varmista, että olet kirjoittanut saajan nimen oikein tallentamassasi maksupohjassa
  • Tarkista ja päivitä tallentamasi maksupohjat (niissä voi olla virheellisiä tai vanhentuneita tietoja)

Odotatko maksusuoritusta tilillesi?

  • Varmista, että olet ilmoittanut maksajalle nimesi ja tilinumerosi oikein 

Ota aina epäselvissä tilanteissa yhteyttä henkilöön tai yritykseen varmistaaksesi tietojen oikeellisuuden. 

Emme suosittele suorittamaan maksua, jos kirjoittamasi maksunsaajan nimitieto ei täsmää tilinomistajan nimitietoa saajan pankissa tai tietoja ei voida tarkistaa. 

Emme pankkina vastaa mahdollisista menetyksistä, jos suoritat maksun, jossa maksunsaajan nimi ei vastaa tilinomistajan nimitietoa saajan pankissa.  

Yrittäjä, varmista nämä:

Varmista, että yrityksen lähettämissä laskuissa käytetty yrityksen nimi vastaa pankkiin rekisteröityä tilinomistajan nimeä. 

Päivitä oikea nimi kaikkiin yrityksen lähettämiin laskuihin, oli kyse kuluttajille lähetetyistä e-laskuista tai yrityksille lähetetyistä verkkolaskuista. Tämä auttaa ehkäisemään mahdollisia viivästyksiä ja sekaannuksia maksamisessa, kun maksaja-asiakkailla on tiedossa tilinomistajan oikea nimi.  

Kerro asiakkaillesi, jos yritys käyttää maksujenvälitykseen erillistä maksupalveluntarjoajaa, jonka tilille varat menevät ja jonka kautta maksut ohjautuvat varsinaiselle saajalle. 

Laita tieto esimerkiksi yrityksen kotisivuille laskuttamiseen liittyviin tietoihin, josta asiakkaan on helppo tarkistaa tiedot.  

Oma Säästöpankin asiakas

 

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Verkko- ja mobiilipankkimaksujen yhteydessä tarkistamme jatkossa automaattisesti vastaako asiakkaan syöttämä tieto maksunsaajan nimeä ja tilinumeroa vastaanottavassa pankissa. Tarkistuksella pyritään lisäämään maksamisen turvallisuutta varmistamalla, että maksut päätyvät oikealle vastaanottajalle eivätkä esimerkiksi huijauksen seurauksena väärälle henkilölle. 

Maksunsaajan tarkistus koskee kaikkia euroalueelle maksettavia yksittäisiä euromääräisiä maksuja sekä toistuvia maksuja, poislukien maksukuoripalvelulla maksetut maksut, suoramaksut sekä e-laskut. 

Jos syötetty maksunsaajan nimi ei vastaa tilinomistajan nimeä, suosittelemme tarkistamaan nimen ja tarvittaessa ottamaan yhteyttä maksunsaajaan. Jos maksu suoritetaan tästä huolimatta, maksu voi siirtyä väärälle vastaanottajalle. Tällöin Oma Säästöpankki ei vastaa mahdollisista aiheutuvista tappiosta. 

Ei. Jos tarkistus havaitsee eron annetun nimen ja tilinomistajan nimen välillä, sinun (maksajan) on päätettävä, suoritatko maksun vai et. 

Henkilöasiakas