Puolivuosikatsauksen tiedote 2015

Liiketoiminta on katsauskauden 1.1 - 30.6.2015 aikana jatkunut vakaana.

Oma Säästöpankki Oy ja Etelä-Karjalan Säästöpankki Oy yhdistyivät 30.11.2014 siten, että Etelä-Karjalan Säästöpankki Oy sulautui Oma Säästöpankki Oy:hyn. Vertailtavuuden parantamiseksi vertailukauden lukuina esitetään Oma Säästöpankki Oy:n ja Etelä-Karjalan Säästöpankki Oy:n yhdistetyt luvut. Yhdisteltyjä vakavaraisuustietoja ei ole laskettu vertailukaudelta.

Oma Säästöpankki Oyj:n liiketoiminta on katsauskauden aikana jatkunut vakaana. Talletuksien ja luotonannon kasvu ovat olleet pankin tavoitteiden mukaisia. Kesäkuun lopussa talletukset olivat 1 294,7 miljoonaa euroa. Koko luotonanto sisältäen välitetyt luotot oli kesäkuun lopussa 1 493,2 miljoonaa euroa.  Talletukset kasvoivat viimeisen 12 kk:n aikana 1,9 % ja luottokannan kasvu viimeisen 12 kk:n aikana oli 1,5 % verrattuna vuoden takaiseen Oma Säästöpankki Oy:n ja Etelä-Karjalan Säästöpankki Oy:n yhteenlaskettuun tilanteeseen.

Tuloskehitys on ollut edellisvuotta parempi varsinaisen pankkiliiketoiminnan osalta. Pankin liikevoitto katsauskaudella oli 10,2 miljoonaa euroa (10,7), joka oli 0,5 miljoonaa euroa pienempi kuin vertailukaudella johtuen kertaluontoisista eristä. Liikevoitto oli vuositasolla 1,2 % (1,3 %) taseesta.

Loppuvuoden aikana pankin vakavaraisuuden ja tuloskehityksen ennakoidaan säilyvän hyvällä tasolla. Talletusten ja luottojen arvioidaan kasvavan maltillisesti. Heikosta yleisestä talouskehityksestä huolimatta nettomääräiset arvonalennukset jäänevät kuluvana vuonna kohtuullisen alhaiselle tasolle, joskin nousevat hieman suhteessa edelliseen tilikauteen. Suhdannekehityksen mahdollisesti edelleen heikentyessä ja asuntokauppaan liittyvien ongelmien pitkittyessä riskit kuitenkin kasvavat myös arvonalennusten osalta.

Pasi Sydänlammi

Lue lisää aiheesta Rakentaja 2024 Oulu
Oma Säästöpankin asiakas

Rakentaja 2024 Oulu

Lue lisää aiheesta Sijoitusilta Joroisissa 24.4.

Sijoitusilta Joroisissa 24.4.

Lue lisää aiheesta Sisustusilta Helsingissä 17.4.
Kevätaurinko olohuoneessa.

Sisustusilta Helsingissä 17.4.