Hyppää pääsisältöön
Mediatiedote,

Varo pankkihuijauksia - kolme yleisintä huijauskampanjaa

Oma Säästöpankin konttori

Pankkihuijaukset ovat yleistyneet ja haluamme auttaa asiakkaitamme tunnistamaan erilaiset huijausyritykset mahdollisimman hyvin. Katso tästä vinkit kolmen erilaisen huijauskampanjan tunnistamiseen.

Arpajaishuijaukset

Tällä hetkellä pankkien asiakkaisiin kohdistuu ainakin kolmentyyppisiä huijauskampanjoita, joista ensimmäinen on enimmäkseen Facebookissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa toteutettavat arpajaishuijaukset. Arpajaishuijauksissa rikolliset lähestyvät ihmisiä kaapattujen sosiaalisen median tilien avulla. Viestin lähettäjä saattaa näyttää kaverilta tai ystävältä, mutta onkin todellisuudessa vain hänen nimellään esiintyvä huijari.

Tässä huijauksessa ystävänä tai sukulaisena esiintyvä huijari pyytää asiakkaalta puhelinnumeroa, minkä jälkeen viestintää voidaan jatkaa esimerkiksi tekstiviesteillä tai Whatsapissa. Huijari kertoo mahdollisuudesta osallistua arpajaisiin ja voittaa muhkean summan rahaa. Puhelinnumeron saatuaan hän lupaa ilmoittaa, jos voitto sattuu kohdalle.

Tämän jälkeen asiakas saa todennäköisesti viestin, jossa kerrotaan arvonnan voittamisesta ja pyydetään arpavoiton maksua varten tilinumero, verkkopankkitunnukset sekä salasana. Verkkopankkitunnukset saatuaan huijari pyrkii tekemään maksunvahvistuspyyntöjä, joiden osalta huijari yrittää uskotella, että nämä maksut olisivat tulossa asiakkaan tilille. Todellisuudessa maksunvahvistuspyynnöt koskevat asiakkaan tililtä lähteviä maksuja.

Älä koskaan luovuta verkkopankkitunnuksia tai henkilötietoja ulkopuoliselle. Maksujen vastaanottamiseksi ei koskaan tarvitse luovuttaa maksajalle verkkopankkitunnuksia tai salasanoja. Tarkista aina huolellisesti pankin lähettämät maksujen lisävahvistuspyynnöt, äläkä milloinkaan vahvista sellaisia maksuja, joita et ole itse tehnyt.

Kaksivaiheiset puheluhuijaukset

Tässä huijauksessa asiakkaalle lähetetään ensin tavanomainen huijausviesti, jossa kerrotaan esimerkiksi epäilyttävästä kirjautumisyrityksestä verkkopankkiin. Seuraavassa vaiheessa huijari soittaa pankin nimissä ja sanoo uhrin rahojen olevan vaarassa. Niiden suojelemiseksi ne pitäisi siirtää ”turvatilille”. Väitetty "turvatili" on todellisuudessa rikollisten käyttämä tili.

Toisena variaationa soittaja voi epäilyttävän kirjautumisyrityksen sijaan väittää puhelimessa, että asiakkaan pankkitunnuksilla/pankkikortilla on ostettu jotakin, usein noin 1000-3000 eurolla, ja lasku tästä olisi siirtymässä nyt perintään. Asiakkaalle väitetään, että rikollisella on pääsy uhrin tietoihin, ja puhelussa joko kalastellaan pankkitunnukset tai ohjataan asiakas tekemään itse siirtoja ”turvatileille”. Puhelut voivat tällöin tulla pankin ohella myös esimerkiksi elektroniikkaliikkeen, perintätoimiston tai ulosoton nimissä. Puhelut voivat tulla suomen kielellä, eikä niihin aina välttämättä liity etukäteen tulevaa tekstiviestiä.

Pankki ei koskaan soittaessaan asiakkaalle pyydä verkkopankkitunnuksia tai henkilötietoja puhelimitse. Jos soittaja väittää olevansa jostain pankista, voit varmistaa asian soittamalla OmaSp:n asiakaspalveluun 020 764 0600.

Hei äiti/isä -huijaukset

Tässä huijausmuodossa lähetetään seuraavanlainen viesti tuntemattomasta numerosta: ”Hei äiti/isä, tämä on uusi puhelinnumeroni. Vanha puhelimeni ei enää toimi. Voit poistaa vanhan numeroni.”

Tämän jälkeen ”lapsi” eli huijari voi tapauksesta riippuen jutella niitä näitä päivän tai kaksi, jonka jälkeen pyytää kiireellisesti rahaa esimerkiksi kriittisen laskun maksamiseen. Hän voi esimerkiksi kertoa, ettei pysty itse vielä uudella puhelimellaan käyttämään pankkisovelluksia tai vanhat pankkitunnukset olisivat menneet rikkoutuneen puhelimen mukana.

Mikäli saat lapsesi nimissä tällaisen viestin, soita välittömästi hänelle/heille varmistaaksesi asian. Tällöin tulee soittaa yhteystiedoissasi olevaan ”vanhaan” numeroon, jota mahdollinen huijari pyytää nyt poistamaan yhteystiedoistasi. Älä maksa koskaan laskua, jonka perustetta et riittävällä tarkkuudella ja varmuudella tiedä.

Oletko saanut epäilyttävän puhelun, viestin tai sähköpostin Oma Säästöpankilta?

Jos olet saanut Oma Säästöpankin nimissä tehdyn huijauspuhelun, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla osoitteeseen securityatomasp.fi. Sähköpostista tulisi käydä ilmi huijauspuhelun aihe, ajankohta sekä puhelinnumero, josta sait puhelun. Voit sähköpostiviestissä kuvailla omin sanoin, mitä sinun on pyydetty tekemään huijauspuhelun aikana.

Jos olet saanut Oma Säästöpankin nimissä huijausviestin tekstiviestillä tai sähköpostilla, voit lähettää kuvakaappauksen saamastasi viestistä edelleen osoitteeseen securityatomasp.fi. Tämän jälkeen kannattaa poistaa kyseinen viesti avaamatta mitään siihen sisältyviä liitteitä tai linkkejä.

Oletko joutunut huijauksen kohteeksi?

Jos olet joutunut huijauksen uhriksi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman nopeasti ja kerro, mitä on tapahtunut.

Sulje viipymättä verkkopankkitunnuksesi tai korttisi soittamalla Oma Säästöpankin asiakaspalveluun p. 020 7640 600 (ark. klo 8-20, la 10-14) tai sulkupalveluun p. 020 333 (24 h). Sulkupalvelu on auki joka päivä ja ympäri vuorokauden.

Lue lisää Tietoturva ja huijausviestit -sivulta.

Ajankohtaista

Lue lisää aiheesta OmaSp Kuortane mukana Kuhinamarkkinoilla
OmaSp Norppa ja onnenpyörä
Tapahtuma

OmaSp Kuortane mukana Kuhinamarkkinoilla

Lue lisää

Lue lisää aiheesta OmaSp Kuortane mukana Kuhina Padel -tapahtumassa
OmaSp norppa ja nainen stadionilla
Tapahtuma

OmaSp Kuortane mukana Kuhina Padel -tapahtumassa

Lue lisää

Lue lisää aiheesta Vinkkejä turvalliseen pankkiasiointiin kesällä
OmaSp:n asiantuntija Maija Jormanainen kortit kädessä
OmaStoori

Vinkkejä turvalliseen pankkiasiointiin kesällä

Lue lisää

Henkilöasiakas