Hyppää pääsisältöön
Oma Säästöpankin asiakas

Usein kysyttyä verkkopankista

Miten avaan lukkiutuneet pankkitunnukset? Mistä löydän tiliotteeni verkkopankissa? Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin meille esitettyihin kysymyksiin verkkopankin käytöstä.

Verkkopankin käyttö

Henkilökohtaisen verkkopankin lukituksen saat avattua avauspalvelun linkin kautta, joka näkyy verkkopankin kirjautumisen yhteydessä, mikäli lukitus on muodostunut virheellisestä salasanasta. Verkkopankin lukituksen saat avattua myös käymällä lähimmällä konttorillasi tai tunnistautumalla vahvasti asiakaspalvelussamme, joko puhelimitse numerossa 020 764 0600 tai kotisivujemme chat-palvelussa jonkin toisen kotimaisen pankin henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Konttorilla mukana tulee olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.

 

Viivakoodinlukijaa on muutettu saavutettavuusvaatimusten takia. Uusi ohje viivakoodinlukijan käyttöön:

  • Klikkaa "lue viivakoodi" painiketta
  • Klikkaa avautuvassa ikkunassa viivakoodi-kenttää
  • Lue viivakoodi lukijalla

Aktivoi uusi avaintunnuskortti ennen käytössä olevan avaintunnuskortin loppumista. Voit tehdä uuden avaintunnuskortin aktivoinnin myös silloin, kun olet kirjautuneena OmaVahvistus –sovelluksella verkkopankkiin. Saat uuden avaintunnuskortin hyvissä ajoin postitse ennen vanhan loppumista ja verkkopankkisi muistuttaa avaintunnuskortin vaihdosta.  

Toimi näin:

Aktivoi uusi avaintunnuskortti verkkopankista oman nimesi vierestä löytyvästä Asetukset-rattaasta ja valitse ”Vaihda avaintunnuskortti”.

Mikäli korttia ei aktivoi ajoissa ja verkkopankkitunnukset lukkiutuvat, olethan tällöin yhteydessä pankkiin. Autamme sinua mielellämme. 

Tiliotteet löytyvät Verkkopankissa ylävalikon kohdasta Tilit ja kortit -> Verkkotiliote

Verkkotiliote on sähköinen versio paperisesta tiliotteesta. Kuukauden verkkotiliote ilmestyy automaattisesti omaan verkkopankkiisi heti tiliotekauden katkeamista seuraavana päivänä. Tulostettuna verkkotiliote toimii paperisen tiliotteen tavoin virallisena asiakirjana, jonka mm. verottaja ja Kela hyväksyy.

Verkkotiliotteet arkistoituvat automaattisesti verkkopankkiisi, ja löydät samasta paikasta helposti kaikki saamasi verkkotiliotteet kuluvan ja sitä edellisen vuoden ajalta. Jos tarvitset, tätäkin vanhempia tiliotteita, löydät ne verkkopankista lisämaksusta.

Viranomaismääräysten vuoksi avaintunnuskortti ei enää riitä verkkopankissa kirjautumiseen tai maksujen tekemiseen. Avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstiviestillä. Lisävahvistuspalvelun otat käyttöösi verkkopankkisi selainversiossa valitsemalla oman nimesi alta kohdan “Ota lisävahvistaminen käyttöön”. Palvelu on otettu käyttöön myös OmaVahvistus-sovelluksen uudelleen rekisteröinnin yhteyteen.

Tarkista oletko kopioinut vanhan tilitapahtuman uuden maksun pohjaksi ajalta ennen 28.10.2018. Silloin veloitustiliksi kopioituu väärä eli vanha tilinumero, eikä maksaminen onnistu vanhalla tilinumerolla. Veloitustiliä klikkaamalla pääset valitsemaan listalta uuden veloitustilin numeron maksupohjalle.

Mikäli käytössäsi on myös jonkun toisen kotimaisen pankin henkilökohtaiset pankkitunnukset tai puhelinoperaattorin tarjoama mobiilivarmenne tunnistautumista varten, henkilökohtaisen verkkopankin salasanan saa nollattua olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse numerossa 020 764 0600 tai kotisivujemme chat-palvelussa.

Mikäli et voi tunnistautua toisen pankin tunnuksilla tai mobiilivarmenteella, tulee sinun asioida lähimmällä konttorilla salasanan nollaamiseksi. Konttorilla mukana tulee olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.