Hyppää pääsisältöön
OmaSp:n asiantuntija ulkona OmaSp:n konttorin edessä.

Tervetuloa henkilöasiakkaaksemme

Päivitämme aktiivisesti tälle sivulle tietoa asiakkuutesi siirtymiseen liittyen. Löydät vastauksia kysymyksiin eri kategorioissa.

Halutessasi voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme, joka auttaa ja neuvoo mielellään numerossa 020 764 0600 (pvm/mpm)
ma-pe 8-20 ja la 10-14.

Yleistä

Oma Säästöpankin asiantuntija

Asiakkuutesi siirtyy syksyllä 2024. Pidämme sinut ajan tasalla pankkipalveluiden siirtoon liittyvissä asioissa ja saat lisää tietoa asiakkuuden siirtymiseen liittyen vaiheittain.  

Olet saanut Handelsbankenista asiakastiedotteita alkuvuodesta, joissa kerromme tarkemmin asiakkuuden siirtymiseen liittyvistä toimenpiteistä. Seuraavan asiakaskirjeen saat OmaSp:stä kevään aikana.

Handelsbankenista siirtyvien palveluiden kuukausittain veloitettavat palvelumaksut säilyvät ennallaan siirron yhteydessä. 
Mikäli tarvitset uusia palveluita, kartoitamme mielellämme palvelujen lisätarvetta. Mahdollisista uusista palveluista sekä konttoripalveluista veloitamme palveluhinnaston mukaisesti.
 

Handelsbankenissa olevat talletukset kuuluvat tällä hetkellä Ruotsin talletussuojan piiriin. OmaSp:lle kaupan toteutumisen jälkeen siirtyvät talletukset siirtyvät korvattavaksi Suomen talletussuojarahastosta. Muutoksen vaikutus on käytännössä vähäinen. Talletussuojat ovat Suomessa ja Ruotsissa hyvin samankaltaiset. 

OmaSp:lle eivät siirry luottokorttisopimukset, arvopapereiden välitys- ja säilytyspalvelut ml. arvo-osuustilit eivätkä valuuttatilit.  Saat näistä lisätietoa Handelsbankenista myöhemmin. 

Tutut pankkiasiantuntijat siirtyvät palvelemaan sinua myös OmaSp:ssä. Saat palvelua ruotsin kielellä kuten ennenkin. OmaSp:ssä virallinen palvelukieli on suomi, siitä syystä kaikki sopimuksemme ja sopimusehtomme sekä verkkopankkimme ja sovelluksemme ovat suomen kielellä. 

Kyllä saat. Avaamme uudet OmaSp konttorit nykyisten 45 konttorin lisäksi Kuopioon, Vaasaan ja Vantaalle ja 40 pankkiasiantuntijaa siirtyy Handelsbankenista OmaSp:hen.

Kyllä voit. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään numerossa 020 764 0600 arkisin 8-20 sekä lauantaisin 10-14 paikallisverkkomaksun/ matkapuhelinmaksun hinnalla.

Handelsbanken on tehnyt sopimuksen yrityskaupasta OmaSp:n, S-Pankin ja HenkiFennian kanssa. Yrityskaupassa OmaSp:lle siirtyvät pk-yritykset sekä pk-yrittäjien henkilökohtaiset pankkiasiat. Me OmaSp:ssä tarjoamme mielellämme pankkipalvelut koko perheelle. Meillä sama pankkiasiantuntija hoitaa sekä yrittäjän että yrittäjän perheen asiat. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme tai varata ajan tapaamiseen sivuillamme omasp.fi halutessasi avata asiakkuuden myös perheenjäsenillesi.

Tilit ja talletukset

Oma Säästöpankin asiakas

 

Tilit ja talletukset pysyvät ennallaan ja siirtyvät syksyllä 2024 automaattisesti. Ilmoitamme tarkemman ajankohdan alkuvuodesta 2024.

Palveluiden siirtyminen Handelsbankenista ei vaikuta OmaSp:ssa jo ennestään oleviin palveluihin.

Kannattaa kuitenkin sopivassa hetkessä varata aika konttoriin kokonaisuuden läpikäymiseksi.

Kyllä, tilinumerosi muuttuu. Saat tiedon uudesta tilinumerostasi myöhemmin keväällä lähetettävässä kirjeessä.

Kyllä, talletus siirtyy samoin ehdoin.

ASP-tili siirtyy sellaisenaan. 

Tilin korkoehdot säilyvät ennallaan.

Suoraveloitukset siirtyvät automaattisesti.

Suoraveloitukset siirtyvät. Jos jostain syystä e-laskutus lakkaa toimimasta, laskuttaja saa tästä tiedon ja lähettää laskun postitse. Tämän jälkeen voit jälleen tehdä uuden e-laskutussopimuksen. 

E-laskusopimukset siirtyvät automaattisesti.

E-laskujen kautta tulleet suoraveloitukset siirtyvät, mutta mikäli käytössäsi on SEPA-suoraveloituksia, sinun tulee ilmoittaa laskuttajalle uudet tilinumerot/BIC-tiedot ja samalla valtuuttaa pankkimme hoitamaan SEPA-suoraveloituksia olemalla yhteydessä pankkiimme. Toimenpiteiden jälkeen SEPA-suoraveloitus veloittuu automaattisesti OmaSp:n tililtä.

Euromääräiset maksut Euroopan alueelta siirtyvät automaattisesti uudelle tilille kolmen kuukauden ajan siirtymisen jälkeen. Välttääksesi viiveitä, ilmoita uusi tilinumero ja BIC-tieto jo hyvissä ajoin kaikille tahoille, joilta saat suorituksia tilillesi.


 

Kortit

Oma Säästöpankin pankkikortti

Sekä Debit- ja Online Debit -kortit siirtyvät OmaSp:lle. Saat lisätietoa uusista korteista hyvissä ajoin ennen asiakkuuden siirtoa. 

Kyllä, lähetämme sinulle kesän aikana uuden OmaSp:n pankkikortin nykyisen korttisi tilalle. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina. Tarkemmat toimintaohjeet OmaSp:n maksukortin käyttöönotosta ovat saatteessa, jonka saat kortin mukana.

Voit halutessasi hakea uutta luotollista OmaSp korttia asiakkuuden siirron jälkeen kätevästi verkkopankistasi tai olemalla yhteydessä konttoriimme.

OmaSp luottokortilla saat maksuttomana lisäominaisuutena 180 päivän Ostoturvavakuutuksen vähintään 50 euron arvoiselle tuoteostokselle, mikäli ostos on maksettu kortin Credit- ominaisuudella. Vakuutuksen kertakorvaus on sama kuin vuosikorvauksen maksimisumma 2 500 €. Lue lisää Ostoturvavakuutuksesta kotisivuiltamme!

Pääsääntöisesti turvarajasi säilyvät ennallaan, mikäli olet nämä erikseen asettanut nykyiselle Handelsbankenin kortillesi. Uutena turvarajana sinulle tulee kortilla pelaamisen salliminen sekä estäminen. Yhdistymisen yhteydessä pelaaminen estetään, mutta pystyt itse muokkaamaan turvarajat käyttöösi sopiviksi joko OmaMobiilissa, verkkopankin selainversiossa taikka olemalla yhteydessä konttoriisi.

Mikäli et ole asettanut erillisiä turvarajoja Handelsbankenin maksukortillesi, asetetaan kortillesi oletusarvoiset turvarajat. Turvallisuussyistä nämä ovat maltilliset. Käythän päivittämässä omat turvarajasi juuri sinun arkeen sopiviksi yhdistymisen jälkeen!

Kaikki turvarajat voit päivittää älylaitteellasi OmaMobiilissa kohdasta Talous > Kortit > Valitse haluamasi kortti > Asetukset > Käyttörajoitukset > Tee muutokset > Vahvista muutos. Tarkista samalla korttisi käyttöaluerajoitukset sinulle sopiviksi.

Kortti ja kortin tunnusluku toimitetaan erillisinä toimituksina turvallisuussyistä kortinhaltijan osoitteeseen. Saat ohjeen uuden kortin käyttöönotosta kortin mukana.

Uusi korttisi toimitetaan ulkomaan kotiosoitteeseesi, mikäli olet ilmoittanut kyseisen osoitteen pankille. 

Saat uuden kortin hyvissä ajoin kesän aikana ennen asiakkuuden siirtoa.

Uusi OmaSp pankkikorttisi toimii asiakkuuden siirron jälkeen. Ilmoitamme sinulle erikseen tekstiviestillä pankissa yhteystiedoissasi olevaan puhelinnumeroon, kun uusi korttisi on käytettävissä.

Uuden OmaSp kortin myötä saat uuden PIN-tunnuksen sekä kortin korttinumero, voimassaoloaika sekä muut kortin tiedot päivittyvät yhdistymisen myötä. Muistathan päivittää uudet kortin tiedot käytössäsi oleviin suoratoistopalveluihin.

Saat uuden PIN-tunnuksen automaattisesti eikä tätä ole mahdollista muuttaa. Voit halutessasi tarkastaa PIN-tunnuksen kätevästi OmaMobiilista, mikäli tunnus pääsee unohtumaan. 

Voit estää verkko-ostoja uudella OmaSp kortillasi asettamalla kortin verkko-ostojen turvarajaksi 0€. Huomioithan kuitenkin, ettei tämä aina estä kaikkia verkko-ostoja, joten pidäthän myös muut turvarajasi käyttöösi sopivina. Voit aina tarvittaessa muokata turvarajojasi OmaMobiilissa tai verkkopankin selainversiossa reaaliaikaisesti. 

Voit tarkistaa uuden korttisi PIN-tunnuksen kätevästi OmaMobiilista kohdista Talous > Kortit > valitse kyseinen kortti > Asetukset > Katso PIN-koodi

Eivät säily. Muista päivittää uuden korttisi tiedot käytössäsi oleviin maksullisiin sovelluksiin ja suoratoistopalveluihin (mm. äänikirjapalvelut ja tv-tarjonta). Uuden kortin tiedot on mahdollista ilmoittaa palveluntarjoajille tai lisätä itse sovelluksessa kortin käyttöönoton jälkeen.

Kaikki OmaSp:n maksukortit on mahdollista lisätä Apple Pay- ja Google Pay -sovelluksiin. Voit maksaa ostoksia sujuvasti mobiililaitteella kaupassa tai verkossa.

OmaSp:n asiakkaana vahvistat kortilla tehtävät verkko-ostot henkilökohtaisilla OmaSp pankkitunnuksillasi. 

Voit tarkistaa ja päivittää turvarajat halutessasi OmaSp:n verkkopankissa kohdasta Tilit ja kortit > Kortit > Valitse oikea kortti, mikäli sinulla on näitä useampia > Turvarajat ja käyttöalueet > Vahvista mahdolliset tekemäsi muutokset.

Rajat voit myös päivittää älylaitteellasi OmaMobiilissa kohdasta Talous > Kortit > Valitse haluamasi kortti > Asetukset > Käyttörajoitukset > Tee muutokset > Vahvista muutos. Tarkista samalla korttisi käyttöaluerajoitukset sinulle sopiviksi.

Jos uusi OmaSp korttisi katoaa tai varastetaan, soita pikimmiten sulkupalveluun p. 020 333 (ulkomailta +358 20 333).

Voit lopettaa uuden OmaSp kortin lopettamalla korttisopimuksen Handelsbankenissa ennen asiakkuuden siirtoa taikka sen jälkeen olemalla yhteydessä OmaSp asiakaspalveluun tai konttoriin.

Verkkopankki ja OmaMobiili

Oma Säästöpankin asiakas

Kyllä. Verkkopankkisopimus siirtyy. 

OmaSp:n verkkopankin ja mobiilipalvelut saat käyttöösi heti asiakkuuden siirron jälkeen. Verkkopankkitunnuksesi säilyvät ennallaan, mikäli toisin ei ole ilmoitettu. Kirjautuessasi verkkopankkiin tietokoneella, löydät kirjautumispainikkeen heti etusivultamme www.omasp.fi.

Pankkiasiat hoituvat helposti puhelimella tai tabletilla paikasta ja ajasta riippumatta, kun lataat laitteellesi sovelluskaupasta OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellukset. OmaVahvistus -sovelluksella voit tunnistautua ja se on helppo ja turvallinen tapa vahvistaa tapahtumat. Käyttöönoton yhteydessä määrität itse oman nelinumeroisen PIN-koodisi.

Tarkista, että sinulla on tallessa avaintunnuslukukortti sekä verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana sekä tekstiviestin lisävahvistus. Tarvitset niitä OmaVahvistus-sovelluksen avaamiseen. Vaihtoehtoisesti voit avktivoida sovelluksen myös toisen pankin pankkitunnuksilla.

Jos olet unohtanut salasanasi, voit ottaa lukkiutuneiden Verkkopankkitunnusten avaus -palvelun käyttöön ennen yhdistymistä verkkopankin selainversiossa käyttämällä tunnistussovellusta.

Löydät yksityiskohtaiset ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon sivuiltamme https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/tunnistautuminen-ja-vahvistaminen/omavahvistus 

Lisätietoa OmaMobiili -sovelluksesta https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/digiasiointi/omamobiili 

Varmistathan, että olet ottanut tekstiviestin lisävahvistuksen käyttöön verkkopankin selainversiossa, kun aktivoit käyttöösi OmaVahvistus -sovelluksen. Lisävahvistusta tarvitset ainoastaan silloin, kun lataat OmaVahvistus -sovelluksen ensimmäistä kertaa tai jos sovellus ladataan uudestaan. 

Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta, tarvitset tekstiviestin lisävahvistuksen maksujen vahvistamiseen. Voit tutustua tarkemmin https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/tunnistautuminen-ja-vahvistaminen/lisavahvistaminen 

Turvallisen pankkiasioinnin varmistamiseksi muista kirjoittaa pankin verkkosivun koko osoite aina selaimen osoitekenttään ja siirtyä verkkopankkiin vain kotisivujemme kautta tai käyttämällä OmaMobiili -sovellusta.

Verkkopankkitunnuksesi säilyvät ennallaan, mikäli toisin ei ole ilmoitettu.

Kirjautuessasi verkkopankkiin tietokoneella, löydät kirjautumispainikkeen heti etusivultamme www.omasp.fi.

Saat mobiilipankin käyttöön samoilla tunnuksilla. Mobiilipankin käyttöön tarviset OmaMobiili -sovelluksen lisäksi myös OmaVahvistus -sovelluksen.

Ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon: https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/tunnistautuminen-ja-vahvistaminen/omavahvistus 

Lisätietoa OmaMobiili -sovelluksesta: https://www.omasp.fi/henkiloasiakas/digitaaliset-palvelut/digiasiointi/omamobiili

 

Verkkopankissa olevat maksupohjat siirtyvät automaattisesti.

Lainat ja vakuudet

Oma Säästöpankin asiantuntija

Kyllä. Lainat vakuuksineen siirtyvät. 

Kyllä, Handelsbanken prime-korko säilyy lainalla.

Lainat siirtyvät nykyisin ehdoin, myös viitekorko. 

Opintolainat siirtyvät nykyisin ehdoin.

Asuntolainat siirtyvät nykyisin ehdoin.

Kulutusluotot siirtyvät entisin ehdoin.

Kyllä, lainat siirtyvät nykyisin ehdoin, lyhennysvapaa säilyy.