Hoppa till huvudinnehåll
Oma Säästöpankin pankkikortti

Vanliga frågor om bankkort

Jag glömde min pinkod, vad ska jag göra? Mitt kort har låsts, hur kan jag börja använda det igen? På den här sidan hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om hur man använder bankkort.

Information om bankkort

Enklast granskar du din PIN-kod i OmaMobiili. Om du inte har OmaMobiili, kan du smidigt beställa en ny PIN-kod i nätbanken.

När du är i webbläsarversionen av nätbanken, navigera till Tilit ja kortit > Kortit > Tunnusluvun tilaus > Lähetä. Vi skickar PIN-koden till dig per post inom cirka en vecka. En avgift enligt prislistan för tjänster debiteras.

Du kan också kontakta oss i chattjänsten på vår webbplats, ringa vår kundtjänst på 020 7640 600 eller besöka oss på det närmaste kontoret.

Utseendet för Visa Credit/Debit-kortet har ändrats enligt kraven för det internationella kortbolaget Visa. Därför är kortets Credit-beteckning är synlig på framsidan under Visa-logon och Debit-beteckningen över kortnumret på baksidan. Du kan fortfarande välja om du vill betala med Debit eller Credit i betalterminalen.

Du kan betala en extra betalning till ditt Visa-kreditkonto när som helst under faktureringsperioden genom att använda uppgifterna på din Visa-faktura. Du hittar mottagarens kontonummer och referensnummer för att göra en extra betalning på din Visa-faktura. Kontonumret och referensnumret förblir oförändrade på din Visa-faktura. Kom alltid ihåg att använda referensnumret när du betalar in till ditt Visa-konto.

En extra inbetalning kan också göras i OmaMobiili underTalous > Kortit > Valitse OmaSp Visa Credit/Debit tai Credit > Kortin tiedot > Maksa Visa-kortille > Summa > Vahvista.

Du kan smidigt ändra säkerhetsgränserna i nätbanken och OmaMobiili. Du kan göra ändringarna i nätbanken under Tilit ja kortit > Kortit > turvarajat ja käyttöalueet. Du kan ändra säkerhetsgränserna för ditt kort i OmaMobiili under Talous > Kortit > Valitse haluamasi kortti > Asetukset > Käyttörajoitukset tai Käyttöaluerajoitukset. Förändringarna träder genast i kraft. Du kan också ändra säkerhetsgränserna genom att ringa vår kundtjänst på nummer 020 764 0600 eller kontakta oss via vår chattjänst. De geografiska begränsningarna ger ditt konto säkerhet, eftersom ingen kan använda ditt kort utanför ett definierat område. Under semesterresor kan du utvidga de geografiska begränsningarna tillfälligt, smidigt i nätbanken. Kortens köp- och uttagsgränser är synliga i nätbanken.

Om ditt kort försvinner, ring genast till spärrtjänsten. Numren betjänar dygnet runt. Ring 020 333 om du befinner dig i Finland. Ring +358 20 333 om du befinner dig utomlands. Spärrtjänstens reservnummer är +358 800 1 2400. om du ringer från utlandet.

Om kortet har låsts i en betalterminal kan det låsas upp i en Otto-automat. När du matar in kortet i en Otto-automat och anger korrekt PIN-kod, blir kortet upplåst.

Ett kort som har låsts i en betalterminal utomlands kan låsas upp i en automat försedd med en VISA-logo. När du matar in kortet i automaten och anger korrekt PIN-kod, blir kortet upplåst.

Ring 020 764 0600 för att låsa upp ett kort som har låsts i en automat. Du kan också skicka ett meddelande via nätbanken eller besöka ditt närmaste kontor.

När du gör ett nätköp med ett företags Visa Business Credit-kort eller Visa Business Debit-kort måste du alltid bekräfta kortuppgifterna med dina personliga nätbankskoder i OmaSp eller med SMS-bekräftelse för företagskort. Ta i bruk SMS-bekräftelse för företagskortet här.

SMS-bekräftelse för företagskort

SMS-bekräftelse för företagskort är en alternativ identifieringsmetod för nätköp som görs med kortet, ifall du saknar personliga bankkoder till OmaSp. För att börja använda tjänsten krävs stark autentisering med personliga bankkoder för valfri inhemsk bank eller ett mobilcertifikat tillhandahållet av en telefonoperatör. I fortsättningen sker inloggningen med ett lösenord som du har skapat och en SMS-engångskod.

SMS-bekräftelse för företagskort

    Privatkund