Hoppa till huvudinnehåll Skip to chat
Oma Säästöpankin asiantuntija

Identitetsbevis som banken accepterar

När du öppnar banktjänster samt när du uträttar bankärenden behöver du ett giltigt, officiellt identitetsbevis. Identitetsbeviset får inte heller vara skadat, och det måste vara möjligt att identifiera dig med hjälp av bilden i identitetsbeviset.

Identitetsbevis vid ärenden som gäller webbtjänster och beviljande av kredit 

För ärenden som gäller stark autentisering och beviljande av kredit kan du använda följande handlingar för att identifiera dig:

  • Identitetskort utfärdat av en myndighet i en EU- eller EES-medlemsstat, Schweiz eller San Marino.
  • Identitetskort för utlänning eller identitetskort för minderårig utfärdat av de finländska polismyndigheterna
  • Pass utfärdat av en myndighet i en EES-medlemsstat, Schweiz eller San Marino
  • Giltigt pass, diplomatpass eller tjänstepass som utfärdats av en annan utländsk myndighet och som duger som resehandling. 

Identitetsverifiering vid andra bankärenden

Kunden kan verifiera sin identitet med ett körkort utfärdat efter 1 oktober 1990 i följande kassaärenden:

  • kontantuttag och depositioner
  • överföringar
  • kassaredovisningar

Alla andra bankärenden, såsom öppnande av kundrelation, beviljande av nätbankskoder eller ingående av avtal, förutsätter att ett giltigt pass eller ett identitetskort utfärdat av polisen visas upp.

Läs mer