Verkkosivut:

 

Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä. 

Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n sivuja omasp.fi.  Seloste on laadittu 17.8.2020.  

Sivujen saavutettavuus on tarkastettu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan TietoEVRY Oyj:n saavutettavuusasiantuntijoiden toimesta toukokuussa 2020. Arvioinnin mukaan lain vaatimukset saavutettiin osittain. Saavutettavuuskriteerien täyttämiseksi korjaamistarpeita havaittiin 

• Värien kontrastissa    

• Valikoiden toimivuudessa  

• Otsikkotasojen rakenteissa    

• Tekstivastineissa  

Saavutettavuusvaatimukset eivät toistaiseksi täyty sellaisen sisällön osalta, johon sivultamme on linkki toisen osapuolen ylläpitämään materiaaliin mm. Säästäminen ja sijoittaminen -sivulla. 

Sijoittajat-sivustolla olevan pdf-materiaalin osalta saavutettavuusvaatimukset eivät täyty kaikilta osin, mutta oleellinen sisältö on saatavilla sivuilla saavutettavassa muodossa.  

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla. Saavutettavuuden huomioiminen on osa nykyistä digitaalisten palvelujemme kehitystyötä. Arvioinnissa todetut puutteet on pääosin korjattu. 

Ajanvarauksen ja chatin kentiltä puuttuvat tällä hetkellä labelit ja tyhjennä painikkeen värikontrasti ei ole riittävä. Sekä ajanvarauksen, että chatin osalta puute korjaantuu 18.1.2021, kun uusi ajanvarausjärjestelmä ja chat otetaan käyttöön. 

Yritysverkkopankin Laskut-osion saavutettavuuspäivitykset ovat valmistumassa helmikuussa 2021.

Säästäminen ja sijoittaminen -sivulla kolmannen osapuolen toimittama sisältö mm. osakkeet, rahastot, valuutat ja raaka-aineet sekä pörssitiedotteet-sivulla eivät toistaiseksi ole saavutettavia, mutta saavutettavuustyö on aloitettu.

Palautteet ja yhteystiedot  

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme  
palautteeseen kahden viikon kuluessa. Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.  

Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen  

saavutettavuuspalaute@omasp.fi  

Valvontaviranomaisen yhteystiedot   

Etelä-Suomen aluehallintovirasto  
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö  
www.saavutettavuusvaatimukset.fi  
saavutettavuus@avi.fi  
puhelinnumero vaihde 0295 016 000  

 

Verkkopankkiratkaisu ja kirjautumis-sovellus:

Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä. 

Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n verkkopankkiratkaisua ja kirjautumissovellusta. Seloste on laadittu 17.8.2020. Verkkopankkiratkaisun ja kirjautumissovelluksen saavutettavuus on arvioitu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan Eficode Oy:n saavutettavuusasiantuntijoiden toimesta toukokuussa 2019.  

Arvioinnin mukaan lain vaatimukset saavutetaan osittain. Saavutettavuuskriteerien täyttämiseksi korjaamistarpeista on vielä toteuttamatta seuraavat: 

Sisältöön liittyvät havainnot
Osa sisällöstä ei täytä vielä kaikelta osin vaadetta responsiivisuudesta. (WCAG 1.4.10)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Responsiivisuutta ei ole vielä tarkastettu mobiilinäkymässä. (WCAG 1.4.10)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Taulukoiden rakenne ei säily luettavana kaikissa taulukoissa. (WCAG 1.3.1)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Sijoittamisosiossa on taulukkoja, joissa taulukon rakenne hämärtyy ruudunlukija käyttäjälle. (WCAG 1.3.1) 
-korjaus maaliskuu 2021

Joitain taulukoita on käytetty asettelussa (mm. osa Sijoittamiseen ja Säästövakuuttamiseen liittyvistä taulukoista). (WCAG 1.3.1)
-korjaus maaliskuu 2021

Palvelusta puuttuu otsikoita ja nimilappuja (mm. Korttihakemus, Aineistot, Korot ja maksuerät, Lainan nimeäminen, Tilitapahtumat tiedostoon). (WCAG 2.4.6, 3.3.2)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Kaikkia linkkejä ei ole toteutettu niin, linkin tekstistä, yhteydestä ja ulkoasusta on helppo päätellä linkin tarkoitus (mm. Sisäänkirjaus-sivu, Hakemukset, e-laskut, Tiliotesopimus, kaikki Säästämiseen liittyvät linkit). (WCAG 2.4.4, 3.2.4)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Navigointiin liittyvät havainnot

Jokaiseen toimintoon ei pääse navigoimaan kahta eri reittiä. Palvelusta puuttuu Sivuhakemisto. (WCAG 2.4.5)
-korjaus maaliskuu 2021

Joillain näytöillä valintaruutu on epäloogisessa paikassa. Käyttäjä ei tiedä, mitä valintaruudun valitseminen tekee (mm. Maksupohjat, Aineistot, e-laskut, Allekirjoituspyynnöt). (WCAG 2.1.1)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Kaikkiin lomakkeiden elementteihin ei pääse navigoimaan pelkkää näppäimistöä käyttäen (mm. hakemukset). (WCAG 2.2.1)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Tooltipit eivät ole saavutettavia. (WCAG 2.2.1)
-korjaus maaliskuu 2021

Tekstin suurennos 200 % asti ei toimi kaikilla sivuilla. (WCAG 1.4.4)
-korjaus maaliskuu 2021

Lomakkeisiin liittyvät havainnot

Kaikkia lomakkeiden ohjetietoja ei ole siirretty osaksi nimilappua. (WCAG 3.3.2, 1.3.1)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Turvaluvun/vahvistuskoodin syöttökentästä puuttuu kuvaava nimilappu. (WCAG 3.3.2, 1.3.1)
-korjaus tammikuu 2021

Palvelusta puuttuu otsikoita ja nimilappuja. (WCAG 2.4.6)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Virheilmoituksessa ei aina kuvata virhettä riittävästi ja osasta virheilmoituksia puuttuu rooli. (WCAG 3.3.1)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Kaikkia pakollisia kenttiä ei ole merkitty pakollisiksi. (WCAG 3.3.2, 1.3.1)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Yleistä

HTML-koodin laatu on osin tarkastamatta. (WCAG 4.1.1)
-korjaus tammikuu 2021 ja maaliskuu 2021

Aikaraja ei täytä saavutettavuusvaatimusta. (WCAG 2.1.1)
-korjaus maaliskuu 2021

Omat tiedot -sivun virheilmoitusten käsittelyn ei täytä saavutettavuusvaatimuksia. (WCAG 3.3.1)
-korjaus maaliskuu 2021

Yleistä ruudunlukijan sekä selaimen käytöstä

Ruudunlukija NVDA lukee kirjaimia roomalaisina numeroina esimerkiksi turvaluku C2, ruudunlukija lukee sen numeroina 102.
Edge -selain, toiminnot jotka eivät toimi ruudunlukijalla
•    taulukon järjestämislinkit eivät ole kuvaavia (ei lue aria-describedby-attribuuttia)
•    lainahakemuksen navigaation ruudunlukija lukee tyhjänä
•    ruudunlukija ei lue automaattisesti virheilmoituksia ääneen
Firefox-selain, toiminnot jotka eivät toimi ruudunlukijalla
•    ruudunlukija ei lue automaattisesti virheilmoituksia

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla. Saavutettavuuden huomioiminen on osa nykyistä digitaalisten palvelujemme kehitystyötä. Arvioinnissa todetut puutteet on pääosin korjattu. 

Palautteet ja yhteystiedot  

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa. 

Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivuilla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.  

Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen  

saavutettavuuspalaute@omasp.fi  

Valvontaviranomaisen yhteystiedot  

Etelä-Suomen aluehallintovirasto  
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö  
www.saavutettavuusvaatimukset.fi  
saavutettavuus@avi.fi  
puhelinnumero vaihde 0295 016 000   

 

Verkkomaksu-palvelu: 

 

Suomen laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa pankkia rakentamaan verkko- ja mobiilipalveluitaan niin, että mahdollisimman monet voivat käyttää niitä. 

Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Säästöpankki Oyj:n verkkomaksu-sivua. Seloste on laadittu 17.8.2020. Verkkomaksu-sivun saavutettavuus on arvioitu WCAG 2.1 AA-tason vaatimuksia vastaan Oy Samlink Ab:n asiantuntijoiden toimesta. 

Verkkomaksupalvelu täyttää kriittiset WCAG 2.1 A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimukset. Saavuttamaton sisältö liittyy palvelun hallittavuuteen ja  WCAG-kriteeriin 2.2.1 "Säädettävä ajoitus (A)".  

Verkkomaksuistunnon pituus on nykyisellään 15 minuuttia. Sitä ei voida pidentää, koska kauppapaikalla istunnon pituus on myös 15 minuuttia. Verkkomaksutoiminto vaatii onnistuakseen istuntojen yhteneväisen keston. Verkkomaksun käyttäjä ei voi pidentää tai muuttaa istunnon kestoa, koska pidentämisellä olisi vaikutusta verkkomaksua käyttäviin palveluntarjoajiin.   

Istunnon pituutta ei tarvitse muuttaa, koska WCAG-kriteeri 2.2.1 sisältää poikkeuksen "Aikaraja on olennainen ja sen pidentäminen mitätöisi toiminnon." 

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme avustavilla tekniikoilla. Saavutettavuuden huomioiminen on osa nykyistä digitaalisten palvelujemme kehitystyötä. 

Palautteet ja yhteystiedot  

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, annathan ensin palautetta meille. Vastaamme palautteeseen kahden viikon kuluessa. 

Jos et ole tyytyväinen kahden viikon sisällä saamaasi vastaukseen, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivuilla ohjeistetaan, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.  

Saavutettavuuspalautteesi voit laittaa meille osoitteeseen  

saavutettavuuspalaute@omasp.fi  

Valvontaviranomaisen yhteystiedot  

Etelä-Suomen aluehallintovirasto  
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö  
www.saavutettavuusvaatimukset.fi  
saavutettavuus@avi.fi  
puhelinnumero vaihde 0295 016 000