Tervetuloa asiakkaaksi!
Olemme koonneet tähän tärkeimpiä asioita Liedon Säästöpankin asiakkuuden siirtymisestä OmaSp:iin.
Moni pankkiasiointiisi liittyvä asia pysyy ennallaan, kuten tilinumero ja verkkopankkitunnus. Myös tutut asiantuntijamme palvelevat sinua edelleen paikallisissa konttoreissa Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Maskussa, Mynämäessä, Naantalissa, Paimiossa, Raisiossa ja Turussa. Uuden OmaSp:n maksukortin lähetämme korttiasiakkaille helmikuussa.
Liedon Säästöpankin liiketoiminnan luovutus OmaSp:lle tapahtuu 28.2.2023, mutta asiakkaiden palvelut siirtyvät OmaSp:lle 4.3.2023.
Oma Säästöpankin asiakkaana käytössäsi ovat OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellukset. Nämä sovellukset sinun tulee ladata käyttöösi sovelluskaupastasi. Aiemmat Liedon Säästöpankin sovellukset eivät enää toimi 4.3. jälkeen tunnuksillasi. OmaVahvistus -sovelluksella voit tunnistautua ja se on helppo ja turvallinen tapa vahvistaa tapahtumat. Käyttöönoton yhteydessä määrität itse oman nelinumeroisen PIN-koodisi. Tarkistathan, että sinulla on tallessa Liedon Säästopankin avaintunnuslukukortti sekä verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana sekä käytössä tekstiviestin lisävahvistus. Tarvitset niitä OmaVahvistus-sovelluksen asentamisen yhteydessä. Saat ne tarvittaessa lähimmastä konttoristasi tai soittamalla Liedon Säästopankin infonumeroihin 050 577 7219, 050 512 4166 tai 050 596 8119 ma-pe klo 9-16.
Tiedoksi, että verkkopankissa ja OmaMobiilissa voi hetkellisesti näkyä ylimääräinen tekninen tili, joka poistuu automaattisesti uuden OmaSp:n pankkikortin käyttönoton jälkeen. Sinun ei tarvitse olla huolissasi, eikä tämä edellytä sinulta toimenpiteitä.
OmaVahvistuksen ohjeeseen tästä
Miten otan käyttöön OmaVahvistus -sovelluksen? Vaihe 1
Sovelluksen käyttöönottamiseksi tarvitset verkkopankkitunnusten käyttäjätunnuksen, salasanan, avaintunnuskortin ja tekstiviestin lisävahvistuksen.
1. Aloita antamalla verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana
2. Anna seuraavaksi sovelluksen ilmoittama turvaluku avaintunnuskortista
3. Anna tekstiviestissä saamasi lisävahvistuskoodi
4. Valitse PIN-koodi ja nimeä profiili, esimerkiksi oma nimesi.
5. Profiili on nyt luotu. Turvallisuussyistä sovellus on yhä lukittu ja sovellus antaa ilmoituksen ” OmaVahvistus -sovellus poissa käytöstä” . Saat toisen tekstiviestin, jossa ohjeistetaan kirjautuman verkkopankkiin avaamaan lukitus.
Miten avaan OmaVahvistuksen lukituksen? Vaihe 2
Turvallisuussyistä laitteelle ensimmäistä kertaa aktivoitava OmaVahvistuksen profiili on aluksi lukittu. Voit poistaa lukituksen verkkopankissa.
1. Kirjoita www.omasp.fi selaimen osoiteriville ja kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla. Jos olet aiemmin asentanut OmaVahvistuksen toiselle laitteelle, voit käyttää myös sitä kirjautumiseen. Älä käytä Googlea tai muita hakukoneita, kun menet verkkopankkiin.
2. Verkkopankin ylälaidassa, oman nimen kohdalta löydät Asetukset -valikon ratas merkin takaa. Valitse ”OmaVahvistus -sovelluksen asetukset”
3. Valitse laite, jonka käyttäjäprofiilin ”Lukittu” kohdalla lukee ”kyllä” ja avaa lukitus valitsemalla ”Ei” ja vahvista lukituksen avaus.
4. Kirjaudu ulos verkkopankista, ja sulje vielä OmaVahvistus -sovellus mobiililaitteesta ja avaa uudestaan.
5. Sovellus on nyt käytettävissä
Huom! Jos käytät verkkopankkia OmaMobiilin sijaan, kiinnitäthän huomiota seuraaviin turvallisuusvinkkeihin.
- Mene Oma Säästöpankin verkkosivuille kirjoittamalla www.omasp.fi selainriville. Kun olet sivulla, paina sivun oikeasta yläreunasta ”Kirjaudu verkkopankkiin” painiketta.
- Älä käytä verkkopankkiin kirjautumiseen hakukoneita, esim. Googlea.
Tärkeät yhdistymisen päivämäärät
- Yhdistymistä seuraa palvelukatko viestien ja verkkopankin kautta toteutettujen toimeksiantojen käsittelyssä 1.3.-5.3., jolloin emme voi valitettavasti vastata verkkopankkiviesteihin. Kaikki kyseisenä aikana verkkopankin kautta tehdyt yhteydenotot käsitellään 6.3. alkaen.
- Pääset kirjautumaan Liedon Säästöpankin verkkopankkiin 3.3. klo 24.00 saakka. Huomioithan, ettei myöskään Liedon Säästöpankin tunnistussovellus toimi enää 3.3 klo 24.00 jälkeen. Kirjautuminen OmaSp:n verkkopankkiin onnistuu vasta lauantaina 4.3. päivällä klo 12.00 nykyisillä Liedon Säästöpankin tunnuksilla. Lähetämme sinulle tekstiviestin pankille ilmoittamaasi puhelinnumeroon, kun kirjautuminen OmaSp:n verkkopankkiin toimii. OmaSp:n tunnistuspainiketta voit käyttää 4.3. klo 12.00 alkaen.
- Liedon Säästöpankin pankkikortti toimii perjantaina 3.3. klo 24.00 saakka. Muistathan varata riittävästi käteistä rahaa koko teknisen käyttökatkon ajaksi.
- Suoramaksusopimukset ja e-laskusopimukset sekä toistuvat maksut ja maksupohjat siirtyvät automaattisesti OmaSp:n verkkopankkiin.
- Uutta OmaSp:n pankkikorttia voi käyttää lauantaina 4.3. klo 22.00 jälkeen. Informoimme tekstiviestillä yhteystiedoissasi olevaan matkapuhelinnumeroon, kun voit aloittaa uuden OmaSp:n pankkikortin käytön.
- Yhdistymisen jälkeen 6.3.2023 alkaen kaikki henkilöstön sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@omasp.fi. Voit lähettää viestisi verkkopankin viestitoiminnolla, mikäli olet jo asiakkaamme. Palaamme asiaasi mahdollisimman pian.
Jos mieleesi herää kysymyksiä, joihin et löydä tältä sivulta vastausta, olethan yhteydessä. Tavoitat asiakaspalvelumme numerosta 020 764 0600 (puhelun hinta 8,35 snt/puh.+16,69 snt/min) ma-pe klo 8-20 ja la 10-14. Voit myös aloittaa chatin arkisin klo 8-20 välillä ja lauantaisin 10-14 välillä tai jättää soittopyynnön - autamme sinua mielellämme.
Palvelemme OmaSp:n konttoreissa 13.3. lähtien joka arkipäivä
- Turussa ma-to 9.30–18 ja pe 9.30–17
- Liedossa ma-pe 9.30–16.30
- Kaarinassa ma-pe 9.30–16.30
- Loimaalla ma-pe 9.30–16.30
- Mynämäessä ma-pe 9.30–16.30
- Maskussa ma-pe 9.30–16.30
- Naantalissa ma-pe 9.30–16.30
- Paimiossa ma-pe 9.30–16.30
- Raisiossa ma-pe 9.30–16.30
Asiakaspalvelun aukioloajat ovat ma-pe 8-20 ja la 10-14.
Yritysten maksuliikenne
Alta löydät ohjeita ja tietoa yrityksen maksuliikenteeseen liittyvistä asioista.
Aineistojen käsittely Yritysverkkopankissa
Konekielisten maksuliikepalveluiden aikataulut
Ohje verkkolaskujen lähettäjälle ja vastaanottajalle
Laskuttajan ohje e-laskutuksen käyttöönotosta
Yritysasiakkaan lähettämien maksuaineistojen palautteet
Web Services -palvelukuvaus
Kysymyksiä ja vastauksia
Löydät alta asiantuntijoidemme vastauksia useimpiin asiakkuutesi siirtoon liittyviin kysymyksiin.
Kysymyksiä ja vastauksia asiakkuuden siirtymisestä yleisesti
Milloin asiakkuus siirtyy?
Vaihtuuko tilinumero?
Mitä tapahtuu tililleni ja talletuksilleni?
Mitä tapahtuu palveluiden hinnoille?
Säilyvätkö lainani ja vakuuteni muuttumattomina?
Mitä tapahtuu ASP-tililleni tai sijoitustalletustililleni?
Mitä tapahtuu e-laskusopimuksille, suoramaksusopimuksille ja maksupalvelussa oleville maksuilleni?
Kysymyksiä ja vastauksia maksukorteista
Vaihtuuko maksukorttini?
Asun ulkomailla, minne korttini sekä PIN-tunnukseni toimitetaan?
Voinko käyttää nykyistä Säästöpankin korttiani enää sen jälkeen, kun palvelut ovat siirtyneet Oma Säästöpankkiin?
Mistä saan tiedon vanhoista luottokorttini tapahtumista, jotka on tehty Liedon Säästöpankissa?
Sain kortin vanhalla nimelläni?
Koska uusi OmaSp:n maksukortti toimii?
Säilyvätkö kortin tiedot maksullisissa sovelluksissa ja suoratoistopalveluissa?
Säilyykö kortissani K-plussa ominaisuus?
Voinko jatkossa tilata maksukortin omalla kuvalla?
Voiko OmaSp:n maksukortin liittää ApplePay ja GooglePay -sovelluksiin?
Mikä on OmaSp:n maksukortin lähimaksuraja?
Mitä etuja on OmaSp:n maksukortissa?
Mitä tapahtuu Liedon Säästöpankin maksukortille asettamilleni turvarajoille?
Mistä voin tarkistaa turvarajat?
Minulle tuli vielä maaliskuussa Liedon Säästöpankin maksukortti, miten toimin?
Mitä teen vanhalle Liedon Säästöpankin kortilleni?
Unohdin maksukorttini PIN-koodin, mitä teen?
Minne voin ottaa yhteyttä, jos OmaSp maksukorttini katoaa tai varastetaan?
Kysymyksiä ja vastauksia Visa-luotosta
Mitä tapahtuu Visa-luotolleni?
Olen tallettanut Visa-laskun maksupohjaksi Liedon Säästöpankin verkkopankissa, miten toimin jatkossa?
Kuinka maksan Visa-luotolleni ylimääräisen maksun?
Mitä tapahtuu, jos maksoin Liedon Säästöpankin Visa-luottoani 28.2. jälkeen?
Miksi sain OmaSp:n Visa-laskusta paperilaskun?
Miksi Liedon Sp:n Visa-laskullani ei ole maksutietoja?
Miten teen uuden e-laskusopimuksen Visa-laskustani?
Kysymyksiä ja vastauksia verkkopankista
Mitä verkkopankilleni tapahtuu?
Käykö nykyinen Liedon Säästöpankin tunnuslukukortti verkkopankkiin kirjautumiseen?
Minulla ei ole avaintunnuskorttia tallella, miten toimin?
Onko OmaSp:lla tunnistusovellusta?
Miten otan käyttöön OmaVahvistuksen?
Miten avaan OmaVahvistuksen lukituksen?
Onko Oma Säästöpankilla mobiilisovellusta?
Mitä tapahtuu e-laskuilleni?
Minulla ei ole verkkopankin salasanaa, miten toimin?
Minulla ei ole avaintunnuskorttia tallella, miten toimin?
Kysymyksiä ja vastauksia säästämisestä ja sijoittamisesta
Mitä tapahtuu sijoituksilleni?
Kuinka voin tehdä muutoksia rahasto- ja vakuutussopimuksille?
Mitä määräaikaistalletukselleni tapahtuu?
Mitä tapahtuu säästötalletussopimukselleni?
Mitä tallelokerolleni ja asiakirjasäilytykselleni tapahtuu?
Muita tärkeitä kysymyksiä ja vastauksia
Kiinteistöni rasitustodistuksessa näkyy panttikirjan saajana Liedon Säästöpankki. Mitä panttikirjalle tapahtuu?
Mitä tapahtuu vuokravakuudelleni?
Miten kirjaudun jatkossa esim. Kelan tai Vero.fi –sivuille?
Olen antanut tiliini käyttöoikeuden toiselle henkilölle. Jatkuuko käyttöoikeus palveluiden yhdistyessä?
Missä hoidan jatkossa pankkiasioitani?
Mistä saan nostettua käteistä?
Missä voin tallettaa rahaa tai tehdä tilityksiä tililleni?
Mistä saan lisää tietoa asiakkuuteni siirtoon liittyen?
Milloin asiakkuus siirtyy?
Liedon Säästöpankin liiketoiminnan luovutus OmaSp:lle tapahtuu 28.2.2023, mutta asiakkaiden palvelut siirtyvät OmaSp:lle 4.3.2023.
Vaihtuuko tilinumero?
Tilinumerosi pysyy ennallaan.
Mitä tapahtuu tililleni ja talletuksilleni?
Tilinumerosi säilyy ennallaan eikä sitä tarvitse ilmoittaa erikseen mihinkään. Tilisi ja talletuksesi siirtyvät sellaisenaan OmaSp:iin. Jos jostain syystä tilinumerosi myöhemmin muuttuu, pitää uusi tilinumero ilmoittaa kaikille, joilta saat suorituksia tilillesi. Uusi tilinumero tulee ilmoittaa esimerkiksi palkan maksajille, Kelalle ja eläkeyhtiöille.
Säilyvätkö lainani ja vakuuteni muuttumattomina?
Liedon Säästöpankissa olevat lainat ja vakuudet siirtyvät sellaisenaan Oma Säästöpankkiin. Myös lainaturva säilyy ennallaan. Mikäli sinulla on Liedon Säästöpankin välittämiä Sp-Kiinnitysluottopankki Oyj:n lainoja, olemme sinuun näiden lainojen käytännön järjestelyistä erikseen yhteydessä.
Mitä tapahtuu ASP-tililleni tai sijoitustalletustililleni?
Mikäli sinulla on ASP-tili tai sijoitustalletustili, säilyvät ehdot ennallaan, eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
Mitä tapahtuu palveluiden hinnoille?
Pankkipalveluiden hinnoittelussa tulee tapahtumaan jonkin verran muutoksia. OmaSp:n palveluhinnasto astuu voimaan 1.3.2022. Palveluhinnaston mukaiset veloitukset tehdään tililtäsi aina kuukauden 26. päivä ja ensimmäinen veloitus on 26.4.2023. Löydät 1.3.2022 voimaan tulevat OmaSp:n hinnastot ja ehdot tämän sivun alalaidasta kohdasta Hinnastot.
Mitä tapahtuu e-laskusopimuksille, suoramaksusopimuksille ja maksupalvelussa oleville maksuilleni?
Tekemäsi e-laskusopimukset ja suoramaksusopimukset siirtyvät automaattisesti OmaSp:n verkkopankki- ja mobiilipalveluihin. Myös tekemäsi maksupohjat ja toistuvat maksut säilyvät ennallaan. Kaikki jo maksuun hyväksymäsi maksut veloittuvat määrittämänäsi eräpäivänä OmaSp:n tililtäsi.
Vaihtuuko maksukorttini?
Kyllä, lähetämme sinulle helmikuussa uuden OmaSp:n maksukortin nykyisen korttisi tilalle. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina. Mikäli korttisi toimitustapana on pankki, on korttisi noudettavissa Liedon konttorista. Saat PIN-tunnuksen kotiosoitteeseesi, jonka jälkeen voit noutaa uuden OmaSp maksukorttisi PIN-saatteessa mainitusta konttorista. Tarkemmat toimintaohjeet OmaSp:n maksukortin käyttöönotosta ovat saatteessa, jonka saat kortin mukana. Mikäli korttisi toimitustapana on ollut toimitus pankkiin, on korttisi noudettavissa konttorista. Saat korttisi PIN-tunnuksen kotiosoitteeseesi ja PIN-tunnuksen saatteessa on konttorin tiedot, josta korttisi on noudettavissa.
Asun ulkomailla, minne korttini sekä PIN-tunnukseni toimitetaan?
Mikäli asiakkaan kotiosoitteena on ulkomaan osoite, postitetaan kortti joko konttorille noudettavaksi tai asiakkaan ulkomaan kotiosoitteeseen. Toimitustapa riippuu aiemmin sovitusta kortin toimitustavasta. PIN-tunnus postitetaan ulkomaan kotiosoitteeseesi, mikäli ulkomaan osoite on ilmoitettu pankkiin.
Voinko käyttää nykyistä Säästöpankin korttiani enää sen jälkeen, kun palvelut ovat siirtyneet Oma Säästöpankkiin?
Voit käyttää nykyistä Liedon Säästöpankin myöntämää maksukorttia 3.3.2023 klo 24.00 saakka, jonka jälkeen Liedon Säästöpankin yhdistyminen OmaSp:iin aiheuttaa teknisen käyttökatkon. Varauduthan käyttökatkoon etukäteen varaamalla käteistä rahaa käyttöösi.
Mistä saan tiedon vanhoista luottokorttini tapahtumista, jotka on tehty Liedon Säästöpankissa?
Mikäli haluat lisätietoja Visa-luotolla tekemistäsi ostoksista, jotka on tehty Liedon Sp:n kortilla, suosittelemme sinua olemaan yhteydessä OmaSp konttoriin tai asiakaspalveluumme
Sain kortin vanhalla nimelläni?
Mikäli nimesi on vaihtunut ja olet saanut uuden OmaSp maksukortin vanhalla nimellä, toimitamme sinulle automaattisesti kuluitta uuden kortin uudella nimelläsi yhdistymisen jälkeen.
Koska uusi OmaSp:n maksukortti toimii?
Uusi OmaSp:n maksukorttisi on käytettävissä 5.3.2023. Ilmoitamme sinulle heti tekstiviestillä, kun voit käyttää uutta maksukorttiasi. Pahoittelemme katkosta sinulle aiheutuvaa haittaa.
Säilyvätkö kortin tiedot maksullisissa sovelluksissa ja suoratoistopalveluissa?
Päivitäthän uuden maksukorttisi tiedot käytössäsi oleviin maksullisiin sovelluksiin ja suoratoistopalveluihin (mm. äänikirjapalvelut ja tv-tarjonta). Uuden maksukortin tiedot on mahdollista ilmoittaa palveluntarjoajille tai lisätä itse sovelluksessa 5.3.2023 alkaen.
Säilyykö kortissani K-plussa ominaisuus?
K-Plussa ominaisuus poistuu saadessasi uuden maksukortin. K-Plussa pisteesi säilyvät. Jatkossa voit kerätä K-Plussa pisteitä ja hyödyntää etuja hankkimalla käyttöösi K-Plussa kortin. Android-puhelimiin K-Plussa kortti on mahdollista ladata myös mobiilikorttina. Väliaikaisen kortin saat käyttöösi heti mistä tahansa K-kaupasta.
Voinko jatkossa tilata maksukortin omalla kuvalla?
Uudessa maksukortissa sinulla ei enää ole mahdollisuutta valita korttia omalla kuvalla.
Voiko OmaSp:n maksukortin liittää ApplePay ja GooglePay -sovelluksiin?
Kaikki OmaSp:n maksukortit on mahdollista lisätä Apple Pay- ja Google Pay -sovelluksiin. Voit maksaa ostoksia sujuvasti mobiililaitteella kaupassa tai verkossa.
Mikä on OmaSp:n maksukortin lähimaksuraja?
OmaSp:n maksukortilla lähimaksun raja on 50 euroa ja sovelluksissa käytössä on maksukortille määrittämäsi turvarajat.
Mitä etuja on OmaSp:n maksukortissa?
OmaSp:n luotollisella maksukortilla voit hyödyntää maksuttomana lisäominaisuutena 120 päivän Ostoturvavakuutusta vähintään 50 euron arvoiselle tuoteostokselle. Ostoturva kattaa myös varkauden. Kertakorvauksen maksimi on sama kuin vuosikorvauksen maksimi, mikä on 2 500 €.
Mitä tapahtuu Liedon Säästöpankin maksukortille asettamilleni turvarajoille?
Kortille asettamasi nykyiset turvarajat säilyvät myös OmaSp:n maksukortissa. Ellet ole asettanut kortillesi euromääräistä turvarajaa, tulee turvarajaksi automaattisesti 2 000 €.
Huomioithan, että lisäksi uutena turvarajana sinulle tulee verkkokauppaostojen euromääräiset turvarajat. Jos olet sallinut nykyisellä kortillasi verkko-ostot, on uusi turvarajasi 2 000 €/vrk. Mikäli olet estänyt verkko-ostokset, on euromääräinen turvarajasi 0 €/vrk.
Pelaaminen on Debit-korteilla automaattisesti sallittu ja Credit-korteilla automaattisesti estetty.
Voit päivittää korttisi turvarajat verkko-ostoille ja pelaamiselle halutessasi OmaSp:n verkkopankissa kohdasta Tilit ja kortit > Kortit > Valitse oikea kortti > Turvarajat ja käyttöalueet > Vahvista mahdolliset tekemäsi muutokset.
Kaikki turvarajat voit myös päivittää älylaitteellasi OmaMobiilissa kohdasta Talous > Kortit > Valitse haluamasi kortti > Asetukset > Käyttörajoitukset > Tee muutokset > Vahvista muutos. Tarkista samalla korttisi käyttöaluerajoitukset sinulle sopiviksi.
Mistä voin tarkistaa turvarajat?
Voit tarkistaa ja päivittää turvarajat halutessasi OmaSp:n verkkopankissa kohdasta Tilit ja kortit > Kortit > Valitse oikea kortti, mikäli sinulla on näitä useampia > Turvarajat ja käyttöalueet > Vahvista mahdolliset tekemäsi muutokset.
Rajat voit myös päivittää älylaitteellasi OmaMobiilissa kohdasta Talous > Kortit > Valitse haluamasi kortti > Asetukset > Käyttörajoitukset > Tee muutokset > Vahvista muutos. Tarkista samalla korttisi käyttöaluerajoitukset sinulle sopiviksi.
Minulle tuli vielä maaliskuussa Liedon Säästöpankin maksukortti, miten toimin?
Jos nykyisen maksukorttisi voimassaoloaika päättyy maaliskuussa, saat vielä Liedon Säästöpankin maksukortin postitse. Tuhoa kortti leikkaamalla se kahtia sirun ja magneettijuovan kohdilta. Jos kuitenkin haluat ottaa kortin käyttöön, huomioithan, että kortin käyttö päättyy 3.3. klo 24.00.
Mitä teen vanhalle Liedon Säästöpankin kortilleni?
Tuhoa Liedon Säästöpankin pankkikorttisi leikkaamalla kortti kahtia sirun ja magneettijuovan kohdalta yhdistymisen yhteydessä 4.3.2023.
Unohdin maksukorttini PIN-koodin, mitä teen?
Jos maksukorttisi PIN-koodi on päässyt unohtumaan, voit tarkistaa OmaMobiilista korttisi PIN-tunnuksen veloituksetta menemällä kohtaan Talous > Kortit > valitse kyseinen maksukortti > Katso PIN-koodi. Voit myös tilata PIN-tunnuksen kotiosoitteeseesi postitse verkkopankin selainversiosta, asioimalla lähimmällä OmaSp:n konttorilla tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme 020 764 0600 tai chatissa. Paperisesta PIN-koodista veloitamme 15€ palvelumaksun.
Minne voin ottaa yhteyttä, jos OmaSp maksukorttini katoaa tai varastetaan?
Jos uusi OmaSp maksukorttisi katoaa tai varastetaan, soita pikimmiten sulkupalveluun p. 020 333 (ulkomailta +358 20 333) ja OmaSp:n asiakaspalveluun p. 020 764 0600.
Mitä tapahtuu Visa-luotolleni?
Sinulla säilyy sama luottoraja sekä samat turvarajat. 30.3. mennessä kertynyt saldo siirtyy uudelle OmaSp Visa- luotollesi. Tekemiesi tapahtumien erittely ei näy OmaSp:n verkkopankissa tai mobiilissa. Muista tehdä uusi e-laskusopimus tai suoramaksusopimus vanhan tilalle, koska saajan nimi, tilinumero sekä viitenumero muuttuvat.
Olen tallettanut Visa-laskun maksupohjaksi Liedon Säästöpankin verkkopankissa, miten toimin jatkossa?
Jos olet tallentanut nykyisen Visa-laskun maksutiedot maksupohjaksi, muista poistaa maksupohja verkkopankista. Saat poikkeuksellisesti Visa-luotostasi paperilaskun maalis- ja huhtikuussa, riippuen laskusi eräpäivästä. Näistä paperilaskuista emme veloita mitään. Suosittelemme, että teet paperilaskusta e-laskun OmaSp:n verkkopankissa, tai OmaMobiilissa, jolloin jatkossa saat Visa-laskun e-laskuna. Voit myös tehdä suoramaksusopimuksen konttorilla.
Kuinka maksan Visa-luotolleni ylimääräisen maksun?
Voit maksaa Visa-luottotilillesi ylimääräisen maksun milloin vain laskutuskauden aikana käyttäen Visa-laskusi tietoja. Visa-laskultasi löydät saajan tilinumeron ja viitenumeron ylimääräisen suorituksen tekemiseksi. Tilinumero ja viitenumero ovat aina samat Visa-laskullasi. Muistathan käyttää aina viitenumeroa maksaessasi Visa-tilillesi. Voit pyytää lisätietoja omasta konttoristasi tai asiakaspalvelustamme 020 764 0600.
Mitä tapahtuu, jos maksoin Liedon Säästöpankin Visa-luottoani 28.2. jälkeen?
Mikäli olet maksanut Liedon Visa-luottoasi 28.2. jälkeen ja suoritus ei ole kohdistunut Liedon Visa-luotollesi, palautetaan tekemäsi suoritus sinulle OmaSp:n tilillesi maalis-kesäkuun aikana.
Miksi sain OmaSp:n Visa-laskusta paperilaskun?
Visa-luoton laskuttajatiedot muuttuvat yhdistymisen aikana. Saat kuluttoman paperilaskun Visa-luotostasi maaliskuussa ja huhtikuussa. Suosittelemme tekemään laskusta e-laskusopimuksen verkkopankissasi tai OmaMobiilissa.
Uuden e-laskusopimuksen voit tehdä pankkitunnuksilla verkkopankissa osoitteessa www.omasp.fi kohdasta Maksut > Saapuneet e-laskusopimukset > Tee e-laskusopimus. Myös OmaMobiilissa voit tehdä e-laskusopimuksen laskun maksun yhteydessä, jolloin jatkossa saat Visa-laskun e-laskuna.
Miksi Liedon Sp:n Visa-laskullani ei ole maksutietoja?
Saat 28.2.2023 tai 15.03.2023 eräpäivillä olevat laskusi koontilaskuina, joihin sinun ei tarvitse reagoida. Luottosi siirtyy OmaSp:lle automaattisesti. Ajalla 16.2.-4.3. et joudu maksamaan Visa-luotollesi lainkaan korkoa. Seuraavan maksettavan Visa-laskun eräpäivä on 31.3.2023 tai 15.4.2023 riippuen Visa-laskutuksesi sovitusta päivämäärästä.
Miten teen uuden e-laskusopimuksen Visa-laskustani?
Uuden e-laskusopimuksen voit tehdä pankkitunnuksilla OmaSp:n verkkopankissa osoitteessa www.omasp.fi kohdasta Maksut > Saapuneet e-laskusopimukset > Tee e-laskusopimus. E-laskusopimuksen tekemistä varten tarvitset viimeisimmän OmaSp:n lähettämän paperisen Visalaskun, jonka maksu suoritetaan Uusi maksu -toiminnon kautta. Tekemäsi e-laskusopimuksen jälkeen saat Visa-laskun automaattisesti verkkopankkiin. Muistathan poistaa Liedon Säästöpankin Visa-laskun e-laskusopimuksen OmaSp:n verkkopankista maaliskuun alussa.
OmaMobiilista voi tehdä e-laskusopimuksen kohdasta Maksut > E-laskusopimukset > Tee uusi e-laskusopimus. OmaMobiilissa voit tehdä e-laskusopimuksen myös laskun maksun yhteydessä.
Mitä verkkopankilleni tapahtuu?
OmaSp:n verkkopankin ja mobiilipalvelut saat käyttöösi maaliskuun alussa. Verkkopankkitunnuksesi säilyvät ennallaan, vain verkkopankin kirjautumisosoite muuttuu. Kirjautuessasi verkkopankkiin tietokoneella, löydät kirjautumispainikkeen heti etusivultamme www.omasp.fi
Pankkiasiat hoituvat helposti puhelimella tai tabletilla paikasta ja ajasta riippumatta, kun lataat laitteellesi sovelluskaupasta OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellukset. OmaVahvistus -sovelluksella voit tunnistautua ja se on helppo ja turvallinen tapa vahvistaa tapahtumat. Käyttöönoton yhteydessä määrität itse oman nelinumeroisen PIN-koodisi.
Tarkista, että sinulla on tallessa Liedon Säästopankin avaintunnuslukukortti sekä verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana seka tekstiviestin lisävahvistus. Tarvitset niitä OmaVahvistus-sovelluksen avaamiseen. Saat ne tarvittaessa lähimmastä konttoristasi tai soittamalla Liedon Säästopankin infonumeroihin 050 577 7219, 050 512 4166 tai 050 596 8119 ma-pe klo 9-16.
Jos olet unohtanut salasanasi, voit ottaa lukkiutuneiden Verkkopankkitunnusten avaus -palvelun kayttoon ennen yhdistymista verkkopankin selainversiossa kayttamalla tunnistussovellusta.
Löydät yksityiskohtaiset ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon sivuiltamme www.omasp.fi/fi/verkkopalvelut/omavahvistus ja lisätietoa OmaMobiili -sovelluksesta www.omasp.fi/fi/verkkopalvelut/omamobiili
Varmistathan, että olet ottanut tekstiviestin lisävahvistuksen käyttöön verkkopankin selainversiossa, kun aktivoit käyttöösi OmaVahvistus -sovelluksen. Lisävahvistuksen voit ottaa käyttöösi jo nyt Liedon Säästöpankin verkkopankissa. Lisävahvistusta tarvitset ainoastaan silloin, kun lataat OmaVahvistus -sovelluksen ensimmäistä kertaa tai jos sovellus ladataan uudestaan. Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta, tarvitset tekstiviestin lisävahvistuksen maksujen vahvistamiseen. Voit tutustua aiheeseen tarkemmin www.omasp.fi/fi/maksujen-lisavahvistus-tekstiviestilla
Turvallisen pankkiasioinnin varmistamiseksi muista kirjoittaa pankin verkkosivun koko osoite aina selaimen osoitekenttään ja siirtyä verkkopankkiin vain kotisivujemme kautta tai käyttämällä OmaMobiili -sovellusta.
Huomioithan, ettei Liedon Säästöpankin verkkopankkiin pääse kirjautumaan enää 3.3. jälkeen.
Käykö nykyinen Liedon Säästöpankin tunnuslukukortti verkkopankkiin kirjautuessa?
Kyllä käy. Saat tarvittaessa uuden tunnuslukulistan OmaSp:sta, kun olet käyttänyt edellisen listan loppuun tai se on joutunut hukkaan.
Minulla ei ole avaintunnuskorttia tallella, miten toimin?
Voit saada uuden avaintunnuskortin konttoristasi, tai yhdistymisen jälkeen soittamalla OmaSp:n asiakaspalveluun 020 764 0600 (Puhelun hinta 0,0835 €/puh. + 0,1669 €/min). OmaSp:n asiakaspalvelussa sinun täytyy tunnistautua verkkopakkitunnuksilla saadaksesi avaintunnuskortin. Asiakaspalvelussamme voit tällöin tunnistautua muiden pankkien tunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Onko OmaSp:llä tunnistussovellusta?
OmaSp:n tunnistussovellus on OmaVahvistus -sovellus, jonka voit ladata sovelluskaupasta. Sovelluksen käyttöönottamiseksi tarvitsen verkkopankkitunnusten käyttäjätunnuksen, salasanan, avaintunnuskortin ja tekstiviestin lisävahvistuksen. Yksityiskohtaiset ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon sivuiltamme www.omasp.fi/fi/verkkopalvelut/omavahvistus
Huomioithan, ettei Liedon Säästöpankin tunnistussovellus toimi enää 3.3 jälkeen.
Miten otan käyttöön OmaVahvistus -sovelluksen?
Sovelluksen käyttöönottamiseksi tarvitset verkkopankkitunnusten käyttäjätunnuksen, salasanan, avaintunnuskortin ja tekstiviestin lisävahvistuksen.
1. Aloita antamalla verkkopankin käyttäjätunnus ja salasana
2. Anna seuraavaksi sovelluksen ilmoittama turvaluku avaintunnuskortista
3. Anna tekstiviestissä saamasi lisävahvistuskoodi
4. Valitse PIN-koodi ja nimeä profiili, esimerkiksi oma nimesi.
5. Profiili on nyt luotu. Turvallisuussyistä sovellus on yhä lukittu ja sovellus antaa ilmoituksen ” OmaVahvistus -sovellus poissa käytöstä” . Saat toisen tekstiviestin, jossa ohjeistetaan kirjautuman verkkopankkiin avaamaan lukitus.
Miten avaan OmaVahvistuksen lukituksen?
Turvallisuussyistä laitteelle ensimmäistä kertaa aktivoitava OmaVahvistuksen profiili on aluksi lukittu. Voit poistaa lukituksen verkkopankissa.
1. Kirjoita www.omasp.fi selaimen osoiteriville ja kirjaudu verkkopankkiin avaintunnuskortilla. Jos olet aiemmin asentanut OmaVahvistuksen toiselle laitteelle, voit käyttää myös sitä kirjautumiseen. Älä käytä Googlea tai muita hakukoneita, kun menet verkkopankkiin.
2. Verkkopankin ylälaidassa, oman nimen kohdalta löydät Asetukset -valikon ratas merkin takaa. Valitse ”OmaVahvistus -sovelluksen asetukset”
3. Valitse laite, jonka käyttäjäprofiilin ”Lukittu” kohdalla lukee ”kyllä” ja avaa lukitus valitsemalla ”Ei” ja vahvista lukituksen avaus.
4. Kirjaudu ulos verkkopankista, ja sulje vielä OmaVahvistus -sovellus mobiililaitteesta ja avaa uudestaan.
5. Sovellus on nyt käytettävissä
Onko Oma Säästöpankilla mobiilisovellusta?
OmaSp:n mobiilisovellus on nimeltään OmaMobiili.
Pankkiasiat hoituvat helposti puhelimella tai tabletilla paikasta ja ajasta riippumatta, kun lataat laitteellesi sovelluskaupasta OmaMobiili -sovelluksen lisäksi ja OmaVahvistus -sovelluksen. OmaVahvistus -sovelluksella voit tunnistautua ja se on helppo ja turvallinen tapa vahvistaa tapahtumat. Käyttöönoton yhteydessä määrität itse oman nelinumeroisen PIN-koodisi.
Löydät yksityiskohtaiset ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon sivuiltamme www.omasp.fi/fi/verkkopalvelut/omavahvistus ja lisätietoa OmaMobiili -sovelluksesta www.omasp.fi/fi/verkkopalvelut/omamobiili
Varmistathan, että olet ottanut tekstiviestin lisävahvistuksen käyttöön verkkopankin selainversiossa, kun aktivoit käyttöösi OmaVahvistus -sovelluksen. Lisävahvistusta tarvitset ainoastaan silloin, kun lataat OmaVahvistus -sovelluksen ensimmäistä kertaa tai jos sovellus ladataan uudestaan. Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta, tarvitset tekstiviestin lisävahvistuksen maksujen vahvistamiseen. Voit tutustua aiheeseen tarkemmin www.omasp.fi/fi/maksujen-lisavahvistus-tekstiviestilla
Turvallisen pankkiasioinnin varmistamiseksi muista kirjoittaa pankin verkkosivun koko osoite aina selaimen osoitekenttään ja siirtyä verkkopankkiin vain kotisivujemme kautta tai käyttämällä OmaMobiili -sovellusta.
Huomioithan, ettei Liedon Säästöpankin mobiilipankkiin pääse kirjautumaan enää 3.3. jälkeen.
Mitä tapahtuu e-laskuilleni?
Tekemäsi e-laskusopimukset ja suoramaksusopimukset siirtyvät automaattisesti OmaSp:n verkkopankki- ja mobiilipalveluihin. Myös tekemäsi maksupohjat ja toistuvat maksut säilyvät ennallaan. Kaikki jo maksuun hyväksymäsi maksut veloittuvat määrittämänäsi eräpäivänä OmaSp:n tililtäsi.
Minulla ei ole verkkopankin salasanaa, miten toimin?
Jos sinulla on lukkiutuneiden verkkopankkitunnusten avauspalvelu käytössä, saat salasanan avauslinkin verkkopankin kirjautumisen näkymään, kun salasana on annettu väärin useamman kerran. Jos sinulla ei ole avauspalvelua käytössä, saat ilmoituksen olla yhteydessä pankkiin. Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme 020 764 0600 (Puhelun hinta 0,0835 €/puh. + 0,1669 €/min) tai kotisivujemme chat-palvelussa ja tunnistautua jonkin toisen kotimaisen pankin henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Minulla ei ole avaintunnuskorttia tallella, miten toimin?
Voit saada uuden avaintunnuskortin konttoristasi, tai yhdistymisen jälkeen soittamalla OmaSp:n asiakaspalveluun 020 764 0600 (Puhelun hinta 0,0835 €/puh. + 0,1669 €/min). OmaSp:n asiakaspalvelussa sinun täytyy tunnistautua verkkopakkitunnuksilla saadaksesi avaintunnuskortin. Asiakaspalvelussamme voit tällöin tunnistautua muiden pankkien tunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Mitä tapahtuu sijoituksilleni?
Rahasto- ja vakuutussijoituksesi siirtyvät automaattisesti OmaSp:iin. Myös rahastosäilytysten ja vakuutussopimusten numerot pysyvät muuttumattomina.
Kuinka voin tehdä muutoksia rahasto- ja vakuutussopimuksille?
Rahastosäästösopimusten ja vakuutussäästämisen sopimusten muutokset onnistuvat asioimalla OmaSp:n konttorissa.
Kuinka usein saan raportin sijoitusteni toteutuneista kuluista?
Sijoitustuotteiden ja -palveluiden toteutuneista kuluista kertova kulutoteumaraportti toimitetaan sinulle kerran vuodessa. Raportilla ilmoitetaan edellisen kalenterivuoden toteutuneet kulut.
Mitä määräaikaistalletukselleni tapahtuu?
Tilit siirtyvät Oma Säästöpankkiin.
Mitä säästötalletussopimukselleni tapahtuu?
Mikäli sinulla on säästotalletussopimus, säilyvat ehdot ennallaan. Jatkossa säästotalletustilillä ei ole nostorajoituksia.
Mitä tallelokerolleni ja asiakirjasäilytykselleni tapahtuu?
Jos sinulla on käytössäsi tallelokero tai asiakirjasäilytys, voit jatkaa niiden käyttämistä eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Myös sopimuksen hinta säilyy ennallaan. Jatkossa asiakirjasäilytyksessä sovelletaan asiakirjasäilytyksen ehtoja arvopaperisäilytyksen ehtojen sijaan.
Kiinteistöni rasitustodistuksessa näkyy panttikirjan saajana Liedon Säästöpankki. Mitä panttikirjalle tapahtuu?
Panttikirja rekisteröidään Oma Säästöpankin nimiin. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Mitä tapahtuu vuokravakuudelleni?
Vuokravakuustilit siirtyvät sellaisenaan. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Miten kirjaudun jatkossa esim. Kelan tai Vero.fi –sivuille?
Voit kirjautua ja tunnistautua palveluihin jatkossa kuten aikaisemminkin verkkopankkitunnuksilla, koska verkkopankkitunnuksesi eivät muutu.
Olen antanut tiliini käyttöoikeuden toiselle henkilölle. Jatkuuko käyttöoikeus palveluiden yhdistyessä?
Käyttöoikeudet pysyvät ennallaan.
Missä hoidan jatkossa pankkiasioitani?
Tutut asiantuntijasi palvelevat sinua edelleen paikallisissa konttoreissa Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Maskussa, Mynämäessä, Naantalissa, Paimiossa, Raisiossa ja Turussa. Löydät kaikkien sinua palvelevien henkilöiden suorat yhteystiedot sekä kasvokuvat verkkosivuiltamme.
Saat palvelua myös OmaSp:n asiakaspalvelussa ma-pe klo 8-20 ja la 10-14 numerossa 020 764 0600 (puhelun hinta 8,35 snt/puh.+16,69 snt/min).
Mistä saan nostettua käteistä?
Saat nostettua käteistä OmaSp:n konttoreista, pankkiautomaateilta, K-ruokakauppojen kassoilta ja R-Kioskeista. Käteisnosto oston yhteydessä on maksuton.
Missä voin tallettaa rahaa tai tehdä tilityksiä tililleni?
Talletuksia ja tilityksiä voit tehdä kaikissa OmaSp:n konttoreissa. Tämän lisäksi voit tallettaa rahaa omalle tilillesi TalletusOtto- ja OttoPlus -automaateilla. Pankkiautomaattien käteistalletuspalvelun käyttämiseen tarvitset OmaSp:n maksukorttiin liittyvän tilin.
Mistä saan lisää tietoa asiakkuuteni siirtoon liittyen?
Lisätietoja saat Liedon Säästöpankista tai lähettämällä viestin verkkopankissa tai soittamalla Liedon Säästopankin infonumeroihin 050 577 7219, 050 512 4166 tai 050 596 8119 ma-pe klo 9-16. (puhelun hinta määräytyy operaattorin hinnaston mukaan). Oma Säästöpankin tavoitat osoitteesta omasp.fi tai numerosta 020 764 0600 (puhelun hinta 8,35 snt/puh.+16,69 snt/min) ma-pe klo 8-20 ja la 10-14.
Lähetimme lisäksi kaikista siirtyvistä palveluista asiakaskirjeet, jotka sisältävät tarkemmat toimintaohjeet. Kirjeet löytyvät myös tämän sivun alaosasta kohdasta "Ehdot ja ladattavat tiedostot".
Yritysasiakkaat: Kysymyksiä ja vastauksia
Milloin asiakkuuteni siirtyy?
Pitääkö pankkiyhteystietojen muutoksesta ilmoittaa johonkin?
Mitä tapahtuu talletuksilleni, tileille ja niiden käyttöoikeuksille?
Mitä tapahtuu lainoille, pankkitakauksille ja vakuuksille?
Mitä tapahtuu pankkiyhteyksille ja maksuliikennepalveluille?
Mitä tapahtuu Web Services -yhteydelle?
Mitä tapahtuu maksatukselle?
Mitä tapahtuu eräsiirtotiliotteelle ja Saapuville viitemaksuille?
Miten verkkolaskutus toimii jatkossa?
Mitä tapahtuu asiakaslaskutukselle?
Miten yösäilö- ja rahahuoltopalvelut hoituvat jatkossa?
Mitä tapahtuu yritysverkkopankkitunnukselle?
Tuleeko joitain asioita erityisesti huomioida yritysverkkopankin käytössä?
Tapahtuuko yksittäisen käyttäjän verkkopankin käyttöoikeuksissa muutoksia?
Onko Oma Säästöpankilla mobiilisovellusta?
Mikä on OmaVahvistustus -sovellus?
Voinko luoda itselleni useampia profiileja?
Vaihtuuko maksukortti ja tunnusluku?
Säilyvätkö kortin tiedot maksullisissa sovelluksissa ja suoratoistopalveluissa?
Tuleeko korttitilityksiin muutoksia?
Mitä tapahtuu tallelokeroille ja asiakirjasäilytykselle?
Milloin asiakkuuteni siirtyy?
Liedon Säästöpankin liiketoiminnan luovutus OmaSp:lle tapahtuu 28.2.2023, mutta asiakkaiden palvelut siirtyvät OmaSp:lle 4.3.2023.
Pitääkö pankkiyhteystietojen muutoksesta ilmoittaa johonkin?
Muista kertoa pankkimuutoksesta omalle tilitoimistollesi.
Mitä tapahtuu talletuksilleni, tileille ja niiden käyttöoikeuksille?
Yrityksesi tilinumerot ja tilinkäyttöoikeudet säilyvät ennallaan. Myös yrityksesi tilit ja talletukset siirtyvät 1.3.2022 OmaSp:iin automaattisesti. Tilille etukäteen syötetyt eräpäiväiset maksut säilyvät ja veloittuvat annettuna eräpäivänä, vaikka eräpäivä olisi yhdistymisen jälkeen.
Mikäli yritykselläsi on säästötalletussopimus, säilyvät ehdot ennallaan. Jatkossa säästötalletustilillä ei ole nostorajoituksia.
Mitä tapahtuu lainoille, pankkitakauksille ja vakuuksille?
Liedon Säästöpankissa olevat lainat, pankkitakaukset ja vakuudet siirtyvät sellaisenaan Oma Säästöpankkiin, eikä sinun tarvitse tehdä mitään.
Mitä tapahtuu pankkiyhteyksille ja maksuliikennepalveluille?
Pankkiyhteydet ja maksuliikennepalvelut toimivat kuten aiemmin.
Mitä tapahtuu Web Services -yhteydelle?
Käyttäjätunnus, varmenteet ja yhteyden kanavanumero eivät muutu, joten ws-yhteyden käyttö ja kanavaan kytketyt palvelut jatkavat toimintaansa katkeamatta.
Jos toimit aineistonhoitajana muille asiakkaille, yhteydet Säästöpankeissa ja OmaSp:ssa oleviin asiakkaisiin säilyvät ennallaan.
Mitä tapahtuu maksatukselle?
Maksatus (Lähtevät maksut -sopimus) säilyy ennallaan.
Sopimuksen palvelutunnus eli maksatustunnus pysyy ennallaan, maksaminen onnistuu nykyisillä tiedoilla myös yhdistymisen jälkeen.
Mitä tapahtuu eräsiirtotiliotteelle ja Saapuville viitemaksuille?
Aineiston toimitus tapahtuu samalla tiheydellä, samoista tileistä, samalla tiedostomuodolla ja samoille vastaanottajille, kuten nytkin.
Miten verkkolaskutus toimii jatkossa?
Jos sinulla on verkkolaskusopimus pankin kanssa verkkolaskuosoitteesi ja laskutustietosi (osoite ja operaattoritunnus) säilyvät ennallaan.
Tieken julkisen verkkolaskuosoitteiston tiedot päivitetään pankin toimesta. Palveluntarjoaja on jatkossa OmaSp.
Mitä tapahtuu asiakaslaskutukselle?
Laskuttajailmoitukset säilyvät ennallaan eikä siirto aiheuta muutoksia yrityksesi asiakaslaskutukseen. E-laskut ja suoramaksut kulkevat asiakkaillesi kuten ennenkin.
Miten yösäilö- ja rahahuoltopalvelut hoituvat jatkossa?
Kassapalvelut kaikissa konttoreissa ilman ajanvarausta helpottavat yrityksesi päivittäisten pankkiasioiden hoitamista.
Rahahuoltopalvelut Loomis Suomi Oy:n ja Nokas Finland Oy:n kanssa jatkuvat ennallaan. Liedon Säästöpankilla on Turun, Liedon, Mynämäen ja Maskun toimipisteiden yhteydessä yösäilöt, jotka säilyvät ennallaan käytössäsi. Huomioithan, että mikäli yrityksesi käytössä on Liedon Säästöpankin rahahuoltopalveluita, muuttuu näiden palveluiden hinnoittelu. Olemme näiden muutosten osalta erikseen yhteydessä sinuun.
Mitä tapahtuu yritysverkkopankkitunnukselle?
Yritysverkkopankkitunnuksesi säilyvät ennallaan. Varauduthan siihen, että verkkopankissa on käyttökatko 4.3.2023. Ilmoitamme käyttökatkon tarkemman ajankohdan verkkopankissa myöhemmin. Kirjaudu käyttökatkon jälkeen OmaSp:n verkkopankkiin.Yrityksesi verkkopankkitunnukset ja käyttäjätiedot säilyvät ennallaan, vain verkkopankin kirjautumisosoite muuttuu. Kirjautuessasi yritysverkkopankkiin, löydät kirjautumispainikkeen heti etusivultamme www.omasp.fi
Tuleeko joitain asioita erityisesti huomioida yritysverkkopankin käytössä?
Yritysverkkopankkiisi saapuneet verkkolaskut säilyvät arkistoituna 24 kk eräpäivästä laskien.
Tekemäsi laskuluonnokset sekä tiedot lähetetyistä laskuista säilyvät.
Kaikki yritysverkkopankissa ennen asiakkuuden siirtoa maksuun hyväksymäsi verkkolaskut ja muut maksut veloittuvat määrittämänäsi eräpäivänä
Tekemäsi maksupohjat ja toistuvat maksut säilyvät ennallaan.
Yritysverkkopankkiin noudetut / noutamista odottavat aineistot säilyvät.
Tapahtuuko yksittäisen käyttäjän verkkopankin käyttöoikeuksissa muutoksia?
Käyttöoikeuksissa tapahtuu muutamia huomioitavia muutoksia. Yhdistymisen jälkeen yrityksen Varat-osion sisältö on kaikkien yrityksesi verkkopankin käyttäjien katseltavissa huolimatta aiemmista valtuutuksista. Varat-osiossa näkyvät mm. tili-, rahasto- ja sijoittamisen säilytykset sekä vakuutustiedot. Yritysverkkopankin käyttäjällä on automaattisesti pääsy näihin yritysverkkopankin palveluihin ja näkymiin. Jos haluat tehdä muutoksia yrityksesi yritysverkkopankin käyttövaltuuksiin, olethan yhteydessä lähimpään konttoriisi.
Huomaathan myös seuraavat muutokset:
Pankin tallentamien asiakirjojen tarkasteleminen ei ole enää mahdollista yrityksen verkkopankin kautta ja maksullinen yritysverkkopankin markkinainformaatiopalvelu poistuu käytöstä. Jatkossa voit olla yhteydessä konttoriin halutessasi asiakirjoja käyttöösi.
Onko Oma Säästöpankilla mobiilisovellusta?
OmaSp:n mobiilisovellus on nimeltään OmaMobiili.
Sinun ja yrityksesi pankkiasiat hoituvat helposti puhelimella tai tabletilla paikasta ja ajasta riippumatta. Sovelluskaupasta löydät OmaMobiili- ja OmaVahvistus -sovellukset.
OmaMobiili -sovelluksella hoidat pankkiasioitasi helposti missä haluat. Hoidat pankkiasiat suojatussa yhteydessä kuin olisit konttorissa.
OmaMobiili -sovelluksella voit maksaa laskuja sekä seurata tili-, laina- ja korttitietojasi silloin kun sinulle sopii.
Lisätietoa OmaMobiili -sovelluksesta löydät www.omasp.fi/fi/verkkopalvelut/omamobiili
Mikä on OmaVahvistustus -sovellus?
OmaVahvistus -sovellusta käytät tunnistautumiseen.
Hoitaessasi päivittäisiä raha-asioitasi mobiililaitteilla, ota käyttöösi OmaVahvistus -sovellus. Se on helppo ja turvallinen tapa vahvistaa verkko- ja mobiilipankissa tekemiäsi toimenpiteitä.
Käyttöönoton yhteydessä määrität itse oman nelinumeroisen PIN-koodisi, jota jatkossa käytät vahvistamisen tunnuksena.
Voinko luoda itselleni useampia profiileja?
Kyllä voit ja se on tarpeen etenkin, jos haluat käyttää OmaVahvistusta samalta laitteelta sekä yrityksesi että omien pankkiasioiden hoitamiseen.
Voit luoda uuden profiilin avaamalla OmaVahvistus –sovellus ja valitsemalla vasemmasta ylävalikosta > Lisää käyttäjäprofiili.
Löydät yksityiskohtaiset ohjeet OmaVahvistus -sovelluksen käyttöönottoon OmaSp:n sivuilta www.omasp.fi/fi/verkkopalvelut/omavahvistus
Varmistathan, että olet ottanut tekstiviestin lisävahvistuksen käyttöön verkkopankin selainversiossa, ennen kuin aktivoit käyttöösi OmaVahvistus -sovelluksen. Lisävahvistuksen voit ottaa käyttöösi jo nyt Säästöpankin verkkopankissa. Lisävahvistusta tarvitset ainoastaan silloin, kun lataat OmaVahvistus -sovelluksen ensimmäistä kertaa tai jos lataat sovelluksen uudestaan.
Mikäli käytössäsi ei ole älypuhelinta, tarvitset maksujen vahvistamiseen tekstiviestilisävahvistuksen. Voit tutustua aiheeseen tarkemmin www.omasp.fi/fi/maksujen-lisavahvistus-tekstiviestilla
Turvallisen pankkiasioinnin varmistamiseksi muista kirjoittaa pankin verkkosivun koko osoite aina selaimen osoitekenttään ja siirtyä verkkopankkiin vain kotisivujemme kautta tai käyttämällä OmaMobiili -sovellusta.
Vaihtuuko maksukortti ja tunnusluku?
Kyllä, toimitamme uuden OmaSp Visa Business Debit -maksukortin sinulle postitse nykyisen maksukorttisi tilalle helmikuun aikana. Turvallisuussyistä kortti ja kortin tunnusluku saapuvat erillisinä toimituksina kortin haltijan osoitteeseen. Tarkemmat toimintaohjeet OmaSp:n maksukortin käyttöönotosta ovat saatteessa, jonka lähetämme kortin mukana.
Säilyvätkö kortin tiedot maksullisissa sovelluksissa ja suoratoistopalveluissa?
Eivät säily. Päivitäthän uuden maksukorttisi tiedot käytössäsi oleviin maksullisiin sovelluksiin ja suoratoistopalveluihin (mm. äänikirjapalvelut ja tv-tarjonta). Uuden maksukortin tiedot on mahdollista ilmoittaa palveluntarjoajille tai lisätä itse sovelluksessa 5.3.2023 jälkeen.
Kortilla voit tehdä turvallisesti maksuja ja verkko-ostoksia Visa-tunnuksin varustetuissa liikkeissä ja verkkokaupoissa ympäri maailmaa. Ostot ja käteisnostot veloitetaan suoraan yrityksesi pankkitililtä. Maksaessasi Visa Business Debit -kortilla verkossa, tarvitset myös OmaSp:n henkilökohtaiset pankkitunnukset. Mikäli sinulla on entuudestaan henkilökohtaiset pankkitunnukset Liedon Säästöpankissa, siirtyvät samat tunnukset OmaSp:iin.
Visa Business Debit -kortilla käytössäsi on kätevä TalletusOtto -palvelu: voit tallettaa kassaan kertyneet käteisvarat yrityksesi tilille myös iltaisin ja viikonloppuisin. Rahat näkyvät yrityksesi tilillä heti talletuksen tehtyäsi. Kortissa on myös lähimaksuominaisuus.
Sinulla on mahdollisuus ottaa käyttöön myös OmaSp Visa Business Credit -kortti, jolla saat käyttöösi monia etuja, mm. loungepalvelut kaksi kertaa vuodessa maksutta. Billhopin palvelua voit hyödyntää yrityksesi laskujen maksussa ja tehostaa yrityksesi kassan kiertoa lisämaksuajalla. Lisäksi eTasku -palvelulla tallennat ja välität yrityksesi ostokuitit 30 % edullisemmin.
Tuleeko korttitilityksiin muutoksia?
Asiakkuuden siirto OmaSp:iin ei aiheuta muutoksia maksupäätetoimittajalle eikä korttitilityksiin. OmaSp:n asiakkaana sinun on mahdollista hoitaa yrityksen korttitilitys- ja maksupääteasiat yhteistyössä myös Bambora Oy:n kanssa markkinahintaa edullisemmin.
Mitä tapahtuu tallelokeroille ja asiakirjasäilytykselle?
Jos yritykselläsi on käytössä tallelokero tai asiakirjasäilytys, voit jatkaa niiden käyttämistä, eikä sinun tarvitse tehdä mitään. Jatkossa asiakirjasäilytyksessä sovelletaan asiakirjasäilytyksen ehtoja arvopaperisäilytyksen ehtojen sijaan.