Hyppää pääsisältöön
Oma Säästöpankin asiakas

Lähimaksaminen on helppoa ja turvallista

Lähimaksaminen on OmaSp:n kortteihin liitetty ominaisuus, jonka avulla voit maksaa ostoksesi 50 euroon asti maksupäätteellä ilman tunnusluvun näppäilyä.

Miten lähimaksu toimii

Lähimaksuominaisuus on automaattisesti käytössäsi kaikissa korteissamme ja tunnistat sen kortin etupuolella olevasta kaarisymbolista. Maksaessasi aseta vain pankkikortti lähelle maksupäätteen lukijaa. Mikäli sinulla on yhdistelmäkortti, veloitetaan maksu aina pankkitililtäsi. Visa Credit- sekä Visa Business Credit -korteissa maksu veloitetaan luottotililtä. 

Lähimaksamisen käyttöönotto

Lähimaksuominaisuus on automaattisesti kaikissa korteissamme. Kun otat käyttöön uuden pankkikortin, sinun tulee tehdä ensimmäinen osto kortin PIN-tunnusta käyttämällä. Tämän jälkeen lähimaksuominaisuus aktivoituu ja se on käytössäsi alle 50 euron ostoksissa. 

Lähimaksaminen on turvallista 

Lähimaksaminen parantaa korttimaksamisen turvallisuutta ja nopeuttaa maksamista pienten ostosten yhteydessä sekä takaa ettei PIN-tunnus päädy maksamisen yhteydessä vääriin käsiin. Turvallisuussyistä maksupääte voi edellyttää PIN-tunnusta myös alle 50 euron ostoissa. Tarkoituksena on varmistaa, että kortti on oikealla omistajalla sekä ehkäistä kortin väärinkäyttöä. Mikäli ostos on yli 50 euron suuruinen, tulee maksu vahvistaa normaalisti syöttämällä kortti maksupäätteeseen sekä laittamalla PIN-tunnus maksun vahvistamiseksi. 

Korttia ei saa koskaan antaa toiselle henkilölle edes lähimaksun aikana. Maksutapahtuman tulee onnistua siten, ettei kortti poistu näköpiiristäsi. Varmistathan myös aina lähimaksun yhteydessä summan oikeellisuuden. Maksupääte ilmoittaa maksutapahtuman onnistuneeksi erillisellä valomerkillä, piippausäänellä tai tekstillä. 

Toimi näin, jos korttisi katoaa 

Jos korttisi katoaa, se varastetaan tai huomaat kortilla virheellisiä korttitapahtumia, soita välittömästi korttien sulkupalveluun. Sulkupalvelun tavoitat Suomessa numerosta 020 333 ja ulkomailla ollessasi numerosta +358 20 333. Sulkupalvelu palvelee sinua vuorokauden ympäri.  
  
Mikäli puhelimesi tai älylaitteesi katoaa, jossa sinulla on ollut käytössä MobilePay, ApplePay tai GooglePay, tulee myös silloin sulkea laitteeseen sidotut maksukortit. Teethän tarvittaessa myös korttireklamaation. 

Katso myös