Muutama turvallisuusvinkki avuksesi
Olemme koonneet sinulle muutaman vinkin, joiden avulla pankkitunnusten ja verkkopankin käyttö on turvallista. Missä tahansa, turvallisuuteen liittyvässä asiassa, voit myös kääntyä Oma Säästöpankin puoleen. Vastaamme ja autamme sinua mielellämme.
Lukkiutuneiden verkkopankkitunnusten avaus:
Älä luovuta tunnuksiasi eteenpäin
Tärkeintä verkkopankin ja pankkitunnusten osalta on muistaa, ettei pankkitunnuksia, turvalukuja tai henkilötunnusta pidä luovuttaa koskaan eteenpäin. Ne ovat henkilökohtaisia. Pankkitunnuksilla voit varmentaa oman henkilöllisyytesi paitsi verkkopankissa myös monissa sähköisissä palveluissa. Pankkitunnuksiasi tai muita henkilökohtaisia tietoja ei saa antaa myöskään verkkosivustoilla, jolle olet siirtynyt sähköpostissa olevan epämääräisen linkin kautta. Olethan erityisen varovainen tekstiviestillä tai sähköpostitse saapuvien linkkien suhteen.
Verkkopankin ja tunnuslukujen turvallinen säilytys ja käyttö
Tunnusluvut, salasanat ja avainlukukortti pitää säilyttää huolellisesti ja erillään toisistaan. Suosittelemme myös, että opettelet ulkoa verkkopankkisi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Se lisää verkkopankin turvallista käyttöä.
Kirjoita pankin osoite selaimen osoitekenttään ja siirry verkkopankkiin vain kotisivujemme kautta tai käytä OmaMobiili-sovellusta. Voit myös tehdä selaimeen kirjanmerkin oman pankkisi verkkosivun osoitteelle.
Varmista selaimestasi, että verkkosivu on pankin oma osoite. Huijarit saattavat tehdä hyvin samalta näyttäviä verkko-osoitteita.
Verkkopankkia käyttäessäsi muista aina kirjautua ulos verkkopankista “Kirjaudu ulos” -painikkeella. Tällöin voit olla varma, että verkkopankki sulkeutuu, eikä kukaan muu pääse käyttämään sitä. Jos käytät verkkopankkia julkisissa tiloissa, niin muista aina tyhjentää selaimen välimuisti ja historiatiedot uloskirjautumisen jälkeen. Sulje myös käyttämäsi internetselain.
Kaiken pankkiasioinnin turvallisuuden perusta on, että tarkkailet säännöllisesti tilitapahtumiasi. Siten varmistut, ettei kukaan käytä pankkitunnuksiasi tai korttejasi väärin.
Valitse verkkopankista myös maat, joihin maksat maksuja tileiltä, ja estä maat joihin et maksa. Voit myös rajoittaa maksun enimmäismäärää olemalla yhteydessä omaan konttoriin tai asiakaspalveluumme. Voit muokata myös korttien turvarajat verkkopankissa tai mobiilissa tarvettasi vastaavaksi.
Suojaa oma tietokoneesi haittaohjelmilta virustorjunta- ja palomuuriohjelmistoilla. Muista myös päivittää ohjelmistot.
Tunnistaudu turvallisesti pankkitunnuksilla
Useilla verkkosivuilla voit käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi tunnistautumiseen. Tunnistautuminen on turvallista, eivätkä ulkopuoliset pääse lukemaan palveluntarjoajalle välitettäviä tietoja. Kaikki tietoliikenne asioimisen aikana turvataan SSL-salausmenetelmällä. Myös palveluntarjoajan tiedot vamistetaan erillisen turvakoodin avulla.
Visa Secure -palvelu tuo lisäturvaa korttimaksamiseen verkossa. Visa Secure -palvelussa osto varmistetaan maksutilanteessa henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla. Palvelu varmentaa myös kauppiaan ja ostajan olevan kaupan oikeita osapuolia, jolloin ostosten teko on turvallista. Visa Secure -palvelun avulla voit maksaa niissä verkkokaupoissa, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöön. Tunnistat nämä liikkeet Visa Secure -logosta.
Pankkitunnukset kadoneet tai joutuneet vääriin käsiin
Epäiletkö pankkitunnustesi joutuneen toisen henkilön tietoon? Ilmoita siitä heti meille Oma Säästöpankkiin puh. 020 7640 600 (ark. klo 8-20, la 10-14) tai 020 333 (24 h). Turvallisuutesi vuoksi pankkitunnuksesi pitää tällöin aina sulkea. Saat uudet tunnukset käyttöösi olemalla yhteydessä omaan Oma Säästöpankin konttoriisi.
Oletko unohtanut salasanasi?
Asiakkaalla on mahdollisuus avata itsepalveluna lukkiutuneet verkkopankkitunnukset silloin, kun lukkiutuminen on tapahtunut neljä kertaa virheellisesti annetun salasanan takia. Virheellisten turvalukujen takia lukkoon menneet tunnukset on avattava edelleen konttorissa tai Asiakaspalvelu-tiimin avulla. Avauspalvelun käyttö on mahdollista niille asiakkaille, jotka ovat rekisteröityneet avauspalvelun piiriin ja joiden matkapuhelinnumero löytyy asiakastiedosta. Asiakas pystyy tarkastamaan omat tietonsa ja ottamaan palvelun käyttöönsä verkkopankissa, nimivalikon alla. Voit ottaa palvelun käyttöön myös asiakaspalvelumme avulla!
Kuinka saan avattua verkkopankin lukituksen, jos muistan salasanani? Entä jos se on unohtunut?
Henkilökohtaisen verkkopankin lukituksen saa avattua sivun alussa olevan videon avustuksella. Tarvitset lukituksen avaamiseen henkilö- tai y-tunnuksen, verkkopankin käyttäjätunnuksen, oikean tunnusluvun avaintunnuskortilta ja matkapuhelimeen tulleen turvaluvun.
Lukituksen saa poistettua myös asioimalla Oma Säästöpankin konttorin kassapalveluissa. Mikäli verkkopankkitunnuksesi sisältävät vahvan sähköisen tunnistautumisen ominaisuuden, tulee sinun ottaa mukaasi voimassaoleva EU- tai ETA- jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä passi tai matkustusasiakirjana hyväksyttävä henkilökortti.
Jos salasana on unohtunut, salasana täytyy nollata. Jos sinulta löytyy toisen kotimaisen pankin verkkopankkitunnukset, pystymme niitä hyödyntämällä nollaamaan salasanan etänä. Muussa tapauksessa sinun tulisi asioida Oma Säästöpankin konttorin kassapalveluissa salasanan nollaamiseksi.
Ongelmatapauksessa soita asiakaspalveluumme 020 7640 600, autamme sinua parhaamme mukaan.
Haluatko lisää tietoa?
Saat lisää tietoa verkkopankin ja pankkitunnusten turvallisesta käytöstä ottamalla meihin yhteyttä!