Tältä sivulta näet Oma Säästöpankin asiakaspalvelussa useimmin kysytyt kysymykset vastauksineen.


Mikä on IBAN ja BIC?

Kuinka saan avattua verkkopankin lukituksen, jos muistan salasanani? Entä jos se on unohtunut?

Mistä tavoitan Visan asiakaspalvelun?

Missä tilanteissa minun tulee soittaa Visan asiakaspalveluun?

Kuinka maksan Visalle ylimääräisen maksun?

Kuinka muutan kortin vuorokausikohtaisia rajoja?

Puhelu kääntyi asiakaspalveluun, miksi?

Kuinka haen opintolainaa ja kauan sen saamisessa kestää?

Miten suljen korttini?

Mistä saan uuden pin-koodin?

Mitä teen, kun nimeni on muuttunut?

Kortti meni lukkoon maksupäätteellä, kuinka saan sen auki?

Unohdin tunnuslukuni, mitä teen?

Miten haen asuntolainaa?

Mikä käy lainan vakuudeksi

Miten voin tehdä muutoksen lainaani, esimerkiksi lyhennysvapaan hakemuksen?

Mikä on ASP-laina?

Olen tekemässä ostoksen netissä. En löydä Oma Säästöpankin maksupainiketta, miksi ja mitä teen?

En löydä vastausta kysymykseeni.

 


Mikä on IBAN ja BIC?

IBAN-tilinumero eli kansainvälinen pankkitilinumero muodostuu ISO-standardin mukaisesta maakoodista ja tilinumero-osasta, jossa voi olla sekä numeroita että kirjaimia. IBAN-tilinumero alkaa aina kaksikirjaimisella maatunnuksella. Lisätietoa IBAN-tilinumerosta.

BIC-koodi on ISO-standardin mukainen koodi, jota käytetään rahalaitosten ja yritysten tai yhteisöjen yksilöivänä tunnisteena. Oma Säästöpankin BIC-koodi on ITELFIHH.

Takaisin ylös


Kuinka saan avattua verkkopankin lukituksen, jos muistan salasanani? Entä jos se on unohtunut?

Henkilökohtaisen verkkopankin lukituksen saa avattua soittamalla asiakaspalvelumme numeroon 020 764 0600. Tunnukset ja salasana jäävät ennalleen. Lukituksen saa poistettua myös asioimalla Oma Säästöpankin konttorin kassapalveluissa.

Jos salasana on unohtunut, salasana täytyy nollata. Jos sinulta löytyy toisen kotimaisen pankin verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne, pystymme niitä hyödyntämällä nollaamaan salasanan etänä. Muussa tapauksessa sinun tulisi asioida Oma Säästöpankin konttorin kassapalveluissa salasanan nollaamiseksi.

Ongelmatapauksessa soita asiakaspalveluumme 020 7640 600, autamme sinua parhaamme mukaan.

Takaisin ylös


Mistä tavoitan Visan asiakaspalvelun?

Visan asiakaspalvelun tavoitat puhelimitse numerosta 09 6964 6424.

Takaisin ylös


Missä tilanteissa minun tulee soittaa Visan asiakaspalveluun?

Visan asiakaspalvelumme auttaa sinua muun muassa luottokortin laskutukseen ja luottokorttitapahtumiin liittyvissä asioissa. Muissa korttiasioissa voit olla yhteydessä omaan konttoriisi tai asiakaspalveluumme 020 7640 600.

Takaisin ylös


Kuinka maksan Visalle ylimääräisen maksun?

Voit maksaa Visa-luottotilillesi ylimääräisen laskun milloin vain laskutuskauden aikana käyttäen Visa-laskusi tietoja. Visa-laskultasi löydät saajan tilinumeron ja viitenumeron ylimääräisen suorituksen tekemiseksi. Tilinumero ja viitenumero ovat aina samat Visa-laskullasi. Muistathan käyttää aina viitenumeroa maksaessasi Visa-tilillesi.

Takaisin ylös


Kuinka muutan kortin vuorokausikohtaisia rajoja?

Kortin vuorokausikohtaisia rajoja voit muuttaa käymällä konttorissamme, soittamalla asiakaspalveluumme 020 7640 600 tai verkkosivujemme chat-palvelun kautta. Kortin turvarajat koskevat vain pankkitilin käyttöä.

Maantieteelliset rajaukset tuovat pankkitilillesi turvaa, koska kukaan ei pääse käyttämään korttiasi määritellyn alueen ulkopuolella. Lomamatkojen ajaksi voit laajentaa maarajausta hetkellisesti helposti omassa verkkopankissasi.

Takaisin ylös


Puhelu kääntyi asiakaspalveluun, miksi?

Tavoittelemasi toimihenkilö oli varattuna tai ei valitettavasti päässyt vastaamaan, jonka johdosta puhelusi kääntyi asiakaspalveluumme.

Myös asiakaspalvelussamme pystyt asioimaan useissa pankkiasioissasi. Asiakaspalvelumme suora puhelinnumero on 020 764 0600.

Takaisin ylös


Kuinka haen opintolainaa ja kauan sen saamisessa kestää?

Opintolaina on valtion takaama turvallinen laina opiskelujen rahoitukseen. Et tarvitse muita takaajia tai vakuuksia. Voit hakea valtiontakausta opintolainallesi Kelasta samalla kun haet opintotukea. Valtiontakauksen saatuasi, teet opintolainahakemuksen kätevästi omassa verkkopankissasi tai konttorissamme. Voit hoitaa myös muut opintolainaasi liittyvät laina-asiat verkkopankkisi kautta. Opintolaina on tilillä pääsääntöisesti kolme pankkipäivää hakemuksen lähettämisestä. Lue lisää opintolainasta.

Takaisin ylös


Miten suljen korttini?

Jos korttisi katoaa, soita asiasta välittömästi sulkupalveluun. Numerot palvelevat ympäri vuorokauden. Suomessa ollessasi soita numeroon 020 333. Jos olet ulkomailla, soita +358 20 333. Varanumero sulkupalveluun ulkomailta soittaessa on +358 800 1 2400.

Takaisin ylös


Mistä saan uuden pin-koodin?

Jos maksukorttisi tunnusluku on päässyt unohtumaan, voit tilata uuden helposti omasta verkkopankistasi. Vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä konttoriisi verkkosivujemme kautta tai voit käydä paikan päällä lähimmässä konttorissasi. Toimitamme sinulle uuden tunnusluvun postissa kotiin noin viikon päästä tilauksestasi. Katso konttoreidemme yhteystiedot.

Takaisin ylös


Mitä teen, kun nimeni on muuttunut?

Nimitietosi päivittyy automaattisesti meille Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmästä. Uusimme myös korttisi uudelle nimelle, kun uusi tieto on päivittynyt meille. Huomaathan, että nimen päivittymisessä voi kestää 2-3 viikkoa.

Takaisin ylös


Kortti meni lukkoon maksupäätteellä, kuinka saan sen auki?

Jos korttisi menee lukkoon, ota yhteyttä meihin joko asiakaspalvelukanavissamme tai vierailemalla konttorissamme. Voit soittaa asiakaspalveluumme 020 7640 600 tai ottaa yhteyttä verkkosivujemme chat-palvelussa.

Takaisin ylös


Unohdin tunnuslukuni, mitä teen?

Jos maksukorttisi tunnusluku on päässyt unohtumaan, voit tilata uuden helposti omasta verkkopankistasi. Voit myös ottaa meihin yhteyttä verkkosivujemme chat-palvelussa, soittaa asiakaspalveluumme 020 7640 600 tai käydä paikan päällä lähimmässä konttorissasi. Toimitamme uuden tunnusluvun sinulle postissa kotiin noin viikon päästä tilauksestasi.

Takaisin ylös


Miten haen asuntolainaa?

Asuntolainaa kannattaa hakea hyvissä ajoin, vaikka uutta asuntoa ei olisikaan vielä valittuna. Asuntolainaa voit hakea lähettämällä meille lainahakemuksen verkkosivujemme tai verkkopankin kautta. Voit myös varata ajan asuntolainaneuvotteluun lähimpään konttoriisi asiakaspalvelustamme 020 764 0600 tai olemalla suoraan yhteydessä omaan konttoriisi.

Ennen tapaamista sinun on hyvä selvittää taloutesi perustiedot, esimerkiksi kuukausittaiset tulot ja menot. Myös lainan vakuutta on hyvä pohtia etukäteen. Halutessasi voit tehdä alustavia lainalaskemia verkkosivujemme lainalaskurin avulla. Asuntolainakokonaisuus neuvotellaan juuri sinulle sopivaksi omassa konttorissasi. Tällöin sinulle rakennetaan sopiva asuntolaina ja sille sopivat vakuudet. On tärkeää, että asuntolainasi lisäksi sinulle jää rahaa myös muuhun elämiseen. Lue lisää asuntolainasta.

Takaisin ylös


Mikä käy lainan vakuudeksi?

Lainan vakuudet ovat riippuvaisia haettavasta lainasta. Asuntolainassa usein edellytetään ostettavan asunnon panttausta. Pääsääntöisesti ostettavan asunnon vakuusarvostus on 70 %, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että jos olet ostamassa 100 000 euron asuntoa, kattaa asunnon vakuusarvo tästä 70 000 euroa. Lisävakuutena voit käyttää Valtiontakausta tai Garantian takausta. Myös vierasvelkapantti ja joissain tapauksissa henkilötakaus ovat mahdollisia. Huomaathan, että omarahoitusosuudeksi asuntolainalle edellytetään 10 % hankintahinnasta, joten omasta asunnosta haaveiltaessa on hyvä aloittaa säästäminen jo hyvissä ajoin, esim. ASP-tilin avulla.

Takaisin ylös


Miten voin tehdä muutoksen lainaani, esimerkiksi lyhennysvapaan hakemuksen?

Muutosten haku lainalle onnistuu helposti olemalla yhteydessä omaan konttoriisi tai tekemällä verkkopankissasi lainan muutospyynnön. Muutokseen liittyen voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme 020 7640 600.

Takaisin ylös


Mikä on ASP-laina?

Asuntosäästöpalkkiotili eli ASP-tili on täydellinen ratkaisu ensiasunnon ostajalle. Jos olet 15 – 39 -vuotias etkä ole aiemmin omistanut 50 % tai enemmän asunnosta, voit ryhtyä ASP-tallettajaksi: säästät joko yksin tai yhdessä puolisosi kanssa 10 % asunnon kauppahinnasta. Lisätietoja ASP-tilistä.

Takaisin ylös


Olen tekemässä ostoksen netissä. En löydä Oma Säästöpankin maksupainiketta, miksi ja mitä teen?

Meille tuli muutos maksupainikkeisiin ja Oma Säästöpankin asiakkaat voivat jatkossa tunnistautua ja maksaa ostoksiaan verkossa Oma Säästöpankin Tupas- ja verkkomaksupainikkeella.

Olemme tiedottaneet ja kontaktoineet yrityksiä tunnistus- ja maksupainikemuutosten osalta. Välitämme myös asiakkailta saamamme palautteen yrityksille. Yritykset tekevät itse päätökset painikkeiden hankinnasta. Asioiden nopeuttamiseksi neuvommekin lähettämään palautetta myös palveluntarjoajalle, jolta meidän tunnistus- ja maksupainike vielä puuttuu.

Tämä asia on meille prioriteettiasteella korkealla ja teemme jatkuvasti töitä saadaksemme painikkeemme kaikkialle asiakkaidemme käyttöön. Oma Säästöpankin kortit ovat turvallinen ja helppo tapa maksaa verkko-ostoksia, jos maksupainiketta ei löydy. Pahoittelemme tästä aiheutunutta haittaa.

Takaisin ylös


En löydä vastausta kysymykseeni.

Ei hätää, meidän asiantuntijamme ovat käytettävissäsi arkisin klo 8.00–18.00 verkkosivujemme chat-palvelussa, OmaMobiilissa ja asiakaspalvelussamme p. 020 7640 600. Voit myös aina laittaa meille viestiä verkkopankin kautta sekä tulla käymään lähimmässä Oma Säästöpankin konttorissa. Autamme sinua mielellämme kaikissa pankkiasioissasi.

Takaisin ylös