Tältä sivulta näet Oma Säästöpankin asiakaspalvelussa useimmin kysytyt kysymykset vastauksineen.


Miten asioida turvallisesti poikkeusaikana?

Miksi pankki vaatii asiakastietojen päivittämistä?

Mikä on OmaMobiili-sovellus ja miten se otetaan käyttöön?

Mikä on OmaVahvistus-sovellus ja miten se otetaan käyttöön?

Mikä on maksun lisävahvistus ja miten se otetaan käyttöön?

Unohdin maksukorttini PIN-koodin, mitä teen?

En pysty maksamaan enää verkkopankissa ja mobiilissa maksuja tililtäni, jonka tilinumero on muuttunut. Saan ilmoituksen, jossa kerrotaan etteivät valtuudet riitä. Mitä voin tehdä?

Sain kirjeen liittyen tilinumerouudistukseen. Miten minun tulee toimia?

Sain uuden Visa Credit/Debit –kortin. Miksi kortin etupuolella lukee vain Credit?

Mitä ovat IBAN ja BIC?

Kuinka saan avattua verkkopankin lukituksen, jos muistan salasanani? Entä jos se on unohtunut?

Mistä tavoitan Visan asiakaspalvelun?

Missä tilanteissa minun tulee soittaa Visan asiakaspalveluun?

Kuinka maksan Visalle ylimääräisen maksun?

Kuinka muutan kortin vuorokausikohtaisia rajoja?

Puhelu kääntyi asiakaspalveluun, miksi?

Kuinka haen opintolainaa ja kuinka kauan sen saamisessa kestää?

Miten suljen korttini?

Mitä teen, kun nimeni on muuttunut?

Kortti meni lukkoon maksupäätteellä, kuinka saan sen auki?

Unohdin tunnuslukuni, mitä teen?

Miten haen asuntolainaa?

Mikä käy lainan vakuudeksi?

Olen tekemässä ostoksen netissä. En löydä Oma Säästöpankin maksupainiketta, miksi? Ja mitä tehdä?

Tein rahastolunastuksen. Milloin varat näkyvät tililläni?

En löydä vastausta kysymykseeni.

 Miten asioida turvallisesti poikkeusaikana?

  • Tulethan vain terveenä tapaamaan asiantuntijoitamme konttoriin. Mahdollistamme hyvästä käsihygieniasta huolehtimisen myös konttoreissamme.
  • Käytä maksukorttiasi maksamiseen aina, kun mahdollista ja nosta käteistä rahaa mieluiten pankkiautomaateista. 
  • Pidäthän riittävän turvaetäisyyden (1-2 m) muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Huomioithan aina THL:n ajantasaisen ohjeistuksen maskisuosituksesta.
  • Käytäthän kattavia digitaalisia palveluitamme kaikkien mahdollisten pankkiaisoidesi hoidossa. Asiointi digitaalisissa kanavissamme vaatii aina vahvan tunnistautumisen.
  • Maksukuoria laskujen maksamista varten voi tilata helpoiten asiakaspalvelustamme p. 020 764 0600 tai lähimmästä konttoristasi.

Takaisin ylös

 Miksi pankki vaatii asiakastietojen päivittämistä?

Asiakkaana sinulla on velvollisuus päivittää asiakastietojasi ja antaa pankille pyydetyt tiedot niitä kysyttäessä. Näin voimme palvella sinua luotettavasti ja turvallisesti. Pankin tarkoitus on turvata asiakkaan turvallinen pankkiasiointi ja ehkäistä väärinkäytöksiä. Lisätietoa saat tästä linkistä.

Takaisin ylös

 Mikä on OmaMobiili-sovellus ja miten se otetaan käyttöön? 

OmaMobiili-sovelluksella voit hoitaa pankkiasioita mobiililaitteilla kuten tabletilla tai älypuhelimella. OmaMobiili-sovelluksella maksat laskut sekä seuraat tili-, laina- ja korttitietojasi silloin kun sinulle parhaiten sopii.

Sovelluksen saat käyttöösi lataamalla sen App Storesta tai Play-kaupasta laitteellesi.

Takaisin ylös

 Mikä on OmaVahvistus-sovellus ja miten se otetaan käyttöön?

OmaVahvistus-sovellus on vahva sähköinen tunnistautumissovellus, joka on vaihtoehto perinteiselle avaintunnuskortille.

Saat sovelluksen käyttöösi nykyisillä Oma Säästöpankin pankkitunnuksilla sekä yhdellä tunnuksella avaintunnuskortistasi. OmaVahvistus-sovelluksen voit ladata App Storesta tai Google Play sovelluskaupoista ilmaiseksi.

 

Takaisin ylös

 Mikä on maksun lisävahvistus ja miten se otetaan käyttöön?

Viranomaismääräysten vuoksi avaintunnuskortti ei enää riitä maksujen vahvistamiseen verkkopankissa tai muissa verkkomaksuissa 7.6.2020 alkaen. Jatkossa avaintunnuskortin lisäksi tarvitaan myös lisävahvistus tekstiviestillä. Sinulta pyydetään lisävahvistusta tarvittaessa.

Lisävahvistuksen saat käyttöösi verkkopankin selainversiossa.

Klikkaa nimeäsi verkkopankin yläreunasta > valitse “Turvallinen käyttö” -otsikon alta tekstilinkki “Ota maksun lisävahvistaminen käyttöön” > Kirjoita avautuvaan kenttään matkapuhelinnumerosi ja hyväksy lisävahvistamisen ohjeet > Klikkaa tämän jälkeen vihreää Vahvista-painiketta > Saat matkapuhelimeesi tekstiviestin > Syötä viestissä oleva 6-numeroinen turvaluku verkkopankissa näkyvään tekstikenttään ja klikkaa Vahvista > Maksun lisävahvistuksen käyttöönotto on valmis, ja voit maksaessasi jatkaa avaintunnuskortin käyttöä.

Takaisin ylös

 Unohdin maksukorttini PIN-koodin, mitä teen?

Jos maksukorttisi PIN-koodi on päässyt unohtumaan, voit tilata uuden helposti omasta verkkopankistasi.

PIN-koodin uudelleentilauksen pääset tekemään verkkopankkisi selainversiosta kohdasta Tilit ja kortit > Kortit > Tunnusluvun tilaus > Lähetä. PIN-koodi saapuu sinulle kotiisi noin viikon kuluessa. Uudelleentilauksesta veloitetaan 10 euron palvelumaksu.

Voit myös ottaa meihin yhteyttä verkkosivujemme chat-palvelussa, soittaa asiakaspalveluumme 020 7640 600 tai käydä paikan päällä lähimmässä konttorissasi.

Takaisin ylös

 En pysty maksamaan enää verkkopankissa ja mobiilissa maksuja tililtäni, jonka tilinumero on muuttunut. Saan ilmoituksen, jossa kerrotaan etteivät valtuudet riitä. Mitä voin tehdä?

Tarkista oletko kopioinut vanhan tilitapahtuman uuden maksun pohjaksi ajalta ennen 28.10.2018. Silloin veloitustiliksi kopioituu väärä eli vanha tilinumero, eikä maksaminen onnistu vanhalla tilinumerolla. Veloitustiliä klikkaamalla pääset valitsemaan listalta uuden veloitustilin numeron maksupohjalle.

Takaisin ylös

 Sain kirjeen tilinumerouudistuksesta. Miten minun pitää toimia?

Olemme koonneet laajan tilinumerouudistusta koskevan kysymyksiä ja vastauksia-osion, josta saat tarkempia tietoja. Tässä linkki

Takaisin ylös


Sain uuden Visa Credit/Debit –kortin. Miksi kortin etupuolella lukee vain Credit?

Visa Credit/Debit –kortin ulkonäkö on muuttunut kansainvälisen korttiyhtiön Visan vaatimuksista. Kortin Credit-merkintä näkyy sen vuoksi kortin etupuolella Visa-tunnuksen alla ja Debit-merkintä kortin takana korttinumeron yläpuolella. Maksupäätteellä voi edelleen valita haluatko maksaa Credit- vai Debit-puolelta.

Takaisin ylös


Mitä ovat IBAN ja BIC?

IBAN-tilinumero eli kansainvälinen pankkitilinumero muodostuu ISO-standardin mukaisesta maakoodista ja tilinumero-osasta, jossa voi olla sekä numeroita että kirjaimia. IBAN-tilinumero alkaa aina kaksikirjaimisella maatunnuksella. Suomessa maatunnus on FI. Lisätietoa IBAN-tilinumerosta.

BIC-koodi on ISO-standardin mukainen koodi, jota käytetään rahalaitosten ja yritysten tai yhteisöjen yksilöivänä tunnisteena. Oma Säästöpankin BIC-koodi on ITELFIHH.

Takaisin ylös


Kuinka saan avattua verkkopankin lukituksen?

Henkilökohtaisen verkkopankin lukituksen saat avattua alla olevan videon ohjeistuksella, mikäli lukitus on muodostunut virheellisestä salasanasta. Verkkopankin lukituksen saat avattua myös käymällä konttorilla tai tunnistautumalla chat-palvelussamme vahvasti jonkin toisen kotimaisen pankin pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Konttorilla mukana tulee olla voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.

 

Takaisin ylös


Mistä tavoitan Visan asiakaspalvelun?

Visan asiakaspalvelun tavoitat puhelimitse numerosta 09 6964 6424.

Takaisin ylös


Missä tilanteissa minun tulee soittaa Visan asiakaspalveluun?

Visan asiakaspalvelumme auttaa sinua muun muassa luottokortin laskutukseen ja luottokorttitapahtumiin liittyvissä asioissa. Muissa korttiasioissa voit olla yhteydessä omaan konttoriisi tai asiakaspalveluumme 020 7640 600.

Takaisin ylös


Kuinka maksan Visalle ylimääräisen maksun?

Voit maksaa Visa-luottotilillesi ylimääräisen maksun milloin vain laskutuskauden aikana käyttäen Visa-laskusi tietoja. Visa-laskultasi löydät saajan tilinumeron ja viitenumeron ylimääräisen suorituksen tekemiseksi. Tilinumero ja viitenumero ovat aina samat Visa-laskullasi. Muistathan käyttää aina viitenumeroa maksaessasi Visa-tilillesi.

Jos et ole vielä saanut Visa-laskua, voit pyytää laskutustietoja myös soittamalla Visan asiakaspalveluun numeroon 09 6964 6424.

Takaisin ylös


Kuinka muutan kortin vuorokausikohtaisia rajoja?

Kortin vuorokausikohtaisia rajoja voit muuttaa helposti verkkopankissasi. Pääset tekemään muutoksia valitsemalla verkkopankissasi Tilit ja kortit > Kortit > Korttien turvarajat. Voit myös muuttaa rajoja käymällä konttorissamme, soittamalla asiakaspalveluumme 020 7640 600 tai verkkosivujemme chat-palvelun kautta.

Maantieteelliset rajaukset tuovat pankkitilillesi turvaa, koska kukaan ei pääse käyttämään korttiasi määritellyn alueen ulkopuolella. Lomamatkojen ajaksi voit laajentaa maarajausta hetkellisesti helposti omassa verkkopankissasi. Korttien osto- ja nostorajat näet verkkopankistasi.

Takaisin ylös


Puhelu kääntyi asiakaspalveluun, miksi?

Tavoittelemasi toimihenkilö oli varattuna tai ei valitettavasti päässyt vastaamaan, jonka johdosta puhelusi kääntyi asiakaspalveluumme.

Myös asiakaspalvelussamme pystyt asioimaan useissa pankkiasioissasi. Asiakaspalvelumme suora puhelinnumero on 020 764 0600.

Takaisin ylös


Kuinka haen opintolainaa ja kuinka kauan sen saamisessa kestää?

Opintolaina on valtion takaama turvallinen laina opiskelujen rahoitukseen. Et tarvitse muita takaajia tai vakuuksia. Voit hakea valtiontakausta opintolainallesi Kelasta samalla kun haet opintotukea. Valtiontakauksen saatuasi teet opintolainahakemuksen kätevästi omassa verkkopankissasi tai konttorissamme. Voit hoitaa myös muut opintolainaasi liittyvät laina-asiat verkkopankkisi kautta. Opintolaina on tilillä pääsääntöisesti kolme pankkipäivää hakemuksen lähettämisestä. Lue lisää opintolainasta.

Takaisin ylös


Miten suljen korttini?

Jos korttisi katoaa, soita asiasta välittömästi sulkupalveluun. Numerot palvelevat ympäri vuorokauden. Suomessa ollessasi soita numeroon 020 333. Jos olet ulkomailla, soita +358 20 333. Varanumero sulkupalveluun ulkomailta soittaessa on +358 800 1 2400.

Takaisin ylös


Mitä teen, kun nimeni on muuttunut?

Nimitietosi päivittyy automaattisesti meille Väestörekisterikeskuksen väestötietojärjestelmästä. Uusimme myös korttisi uudelle nimelle, kun uusi tieto on päivittynyt meille. Huomaathan, että nimen päivittymisessä voi kestää 2-3 viikkoa.

Takaisin ylös


Kortti meni lukkoon maksupäätteellä, kuinka saan sen auki?

Maksupäätteellä muodostuneen lukituksen voit avata käymällä Otto. -automaatilla. Kun laitat kortin Otto. -automaattiin ja näppäilet PIN-koodin oikein, lukitus poistuu.

Takaisin ylös


Unohdin tunnuslukuni, mitä teen?

Jos maksukorttisi tunnusluku on päässyt unohtumaan, voit tilata uuden helposti omasta verkkopankistasi. PIN-koodin uudelleentilauksen pääset tekemään verkkopankkisi selainversiosta kohdasta Tilit ja kortit > Kortit > Tunnusluvun tilaus > Lähetä. PIN-koodi saapuu sinulle kotiisi noin viikon kuluessa. Uudelleentilauksesta veloitetaan 10 euron palvelumaksu.

Voit myös ottaa meihin yhteyttä verkkosivujemme chat-palvelussa, soittaa asiakaspalveluumme 020 7640 600 tai käydä paikan päällä lähimmässä konttorissasi. Toimitamme uuden tunnusluvun sinulle postissa kotiin noin viikon päästä tilauksestasi.

Takaisin ylös


Miten haen asuntolainaa?

Asuntolainaa kannattaa hakea hyvissä ajoin, vaikka uutta asuntoa ei olisikaan vielä valittuna. Asuntolainaa voit hakea lähettämällä meille lainahakemuksen verkkosivujemme tai verkkopankin kautta. Voit myös varata ajan asuntolainaneuvotteluun lähimpään konttoriisi asiakaspalvelustamme 020 764 0600 tai olemalla suoraan yhteydessä omaan konttoriisi.

Ennen tapaamista sinun on hyvä selvittää taloutesi perustiedot, esimerkiksi kuukausittaiset tulot ja menot. Myös lainan vakuutta on hyvä pohtia etukäteen. Halutessasi voit tehdä alustavia lainalaskemia verkkosivujemme lainalaskurin avulla. Asuntolainakokonaisuus neuvotellaan juuri sinulle sopivaksi omassa konttorissasi. Tällöin sinulle rakennetaan sopiva asuntolaina ja sille sopivat vakuudet. On tärkeää, että asuntolainasi lisäksi sinulle jää rahaa myös muuhun elämiseen. Lue lisää asuntolainasta.

Takaisin ylös


Mikä käy lainan vakuudeksi?

Lainan vakuudet ovat riippuvaisia haettavasta lainasta. Pääasiallisesti lainan vakuuden on oltava asunto-osake, kiinteistö tai pankkitalletus. Asuntolainassa ostettava asunto pantataan lainan vakuudeksi. Pääsääntöisesti ostettavan asunnon vakuusarvostus on 70 %, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että jos olet ostamassa 100 000 euron asuntoa, kattaa asunnon vakuusarvo tästä 70 000 euroa ja 30 000 euroa on katettava joko omarahoitusosuudella tai muilla vakuuksilla.

Muina vakuuksina voit käyttää kätevästi joko Valtiontakausta tai Garantian asuntolainatakausta. Myös vierasvelkapantti eli esimerkiksi vanhempien asunto sopii lainan vakuudeksi. Joissain tapauksissa myös henkilötakaus on mahdollinen. Omasta asunnosta haaveiltaessa on hyvä aloittaa säästäminen jo hyvissä ajoin, esimerkiksi ASP-tilin avulla.

Takaisin ylös


Olen tekemässä ostoksen netissä. En löydä Oma Säästöpankin maksupainiketta, miksi? Ja mitä tehdä?

Palveluntarjoajat vastaavat tarjoamistaan maksuvaihtoehdoista.

Huomaathan että voit aina maksaa kortilla, mikäli maksuvaihtoehtona on Visa. Oma Säästöpankin kortit ovat turvallinen ja helppo tapa maksaa verkko-ostoksia, jos maksupainiketta ei löydy.

Takaisin ylös


Tein rahastolunastuksen. Milloin varat näkyvät tililläni?

Rahastolunastuksen pääset tekemään verkkopankkisi selainversiossa. Lunastuksen pääset tekemään valitsemalla verkkopankissasi Varallisuus > Rahastot > Klikkaa oikealta rahastoa, josta haluat tehdä lunastuksen > Merkitse-kohdan oikealla puolella on väkänen, josta valitset lunasta > Syötä lunastettava summa > Vahvista.

Kun teet lunastuksen arkipäivänä ennen klo 15, varat näkyvät tililläsi seuraavan arkipäivän aikana.

Takaisin ylös


En löydä vastausta kysymykseeni.

Ei hätää, meidän asiantuntijamme ovat käytettävissäsi arkisin klo 8.00–20.00 ja lauantaisin 10-14 verkkosivujemme chat-palvelussa, OmaMobiilissa ja asiakaspalvelussamme p. 020 7640 600. Voit myös aina laittaa meille viestiä verkkopankin kautta sekä tulla käymään lähimmässä Oma Säästöpankin konttorissa. Autamme sinua mielellämme kaikissa pankkiasioissasi.

Takaisin ylös